ستاری: سامانه ارزی شرکت های نوآور و دانش بنیان ایجاد شد

ستاری: سامانه ارزی شرکت های نوآور و دانش بنیان ایجاد شد

سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) اعلام کرد که سامانه‌‎ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بانک مرکزی برای حل مشکلات شرکت‌های دانش بنیان راه اندازی شده است.

به گزارش اکوسیستم، ستاری در این مورد گفت: افزایش قیمت ارز باعث بروز مشکلاتی برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیانی که نیازهای ارزی به منظور خرید تجهیزات یا همکاری‌های تجاری با شرکای خارجی دارند، شده است. از اینرو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مذاکراتی را با بانک مرکزی داشت و سامانه‌ای مستقیم برای رفع چالش‌های ارزی شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان ایجاد شده که تا به امروز دستاوردهای مناسبی داشته است.

وی با اشاره به این موضوع که تحریم‌های بین المللی بر استارتاپ‌ها اثر نخواهد داشت، افزود: از آنجا که مدیران شرکت‌های دانش بنیان و فناور در شرایط تحریم رشد کرده‌اند و به مشکلات بزرگ برای کسب و کارها در داخل کشور عادت دارند، دیگر تحریم‌ها را مشکل حادی نمی‌دانند و در این شرایط باید تحریم‌های داخلی ناشی از سنگ اندازی‌ها رفع شود.

در حال حاضر نوسانات ارز به یکی از چالش‌های پیش روی شرکت‌های دانش بنیان تبدیل شده است. اگرچه نوسانات ارز به طور مستقیم بر شرکت‌های دانش بنیان اثر نخواهند داشت، اما این شرکت‌ها را برای خرید مواد اولیه، تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز با مشکل روبرو می‌کند. دستگاه‌هایی که پیش از این قیمت ثابتی داشتند، اکنون با نوسات ارزی حدود دو الی سه برابر افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند و همین موضوع می‌تواند بار مالی زیادی را به شرکت‌های نوپا تحمیل کند.

از طرفی افزایش قیمت محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان نیز راهکار مناسبی برای جبران هزینه‌های ناشی از نوسانات ارزی نیست؛ زیرا باعث محدود شدن مخاطبین شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد شد.

پیش از این نیز وجود تحریم‌ها به نوبه خود به اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان آسیب می‌رساند و در حال حاضر با توجه به اینکه ارز دولتی به این شرکت‌ها تعلق نمی‌گیرد، مشکلات مالی زیادی را در مسیر توسعه خود خواهند داشت.

    نظرات