تاپیک پنجاه و یکم: از یک تریلیون دلاری شدن اپل تا هدف جدید الون ماسک

طبق روال یکشنبه‌های گذشته، این هفته نیز به بررسی اخبار مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشرشده توسط خبرگزاری‌های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار منتشرشده است، خواهیم پرداخت. به گزارش اکوسیستم، در هفته گذشته، خبرهای مهمی در رسانه‌های خارجی در حوزه کسب‌وکار منتشر شد. مهم‌ترین این خبرها، خبر مربوط به رسیدن ارزش شرکت اپل به بیش از یک تریلیون دلار بود. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، شرکت اپل به واسطه تولید گوشی‌های آیفون ایکس، توانسته است ارزش خود را تا بیش از یک تریلیون دلار افزایش دهد. خبر دیگری که بعد از این خبر توجه بسیاری از مخاطبان را به خود اختصاص داده بود، خبر ورود الون ماسک به صنعت بازی‌های ویدیویی بود. بر این اساس، بازی‌های رایانه این هدف بعدی الون ماسک هستند. تسلا تخته موج سواری تولید می کند. تسلا از آن دسته شرکت‌هایی است که در حوزه برندسازی و تولید محصولات مختلف تحت نام آن برند، تجارب فراوانی دارد. در واقع این شرکت دارای یک شرکت زیر مجموعه بود که کالاهایی از جمله کلاه، پیراهن و لیوان را تحت نام این برند تولید می‌کرد. اما اخیراً در رسانه‌های متعدد خبری در خصوص تصمیم این شرکت برای تولید تخته‌های موج‌سواری ۱۵۰۰ دلاری منتشر شده است که هنوز مشخص نیست تا چه حد واقعیت دارد. چند روز پیش، تسلا در وب‌سایت خود محصولی به نام تخته موج سواری تسلا را با قیمت ۱۵۰۰ دلار معرفی کرده بود. هر چند این محصول در حال حاضر در لیست کالاهای قابل خرید از طریق وب‌سایت تسلا موجود نیست و به نظر می‌رسد که این محصول در همان ابتدا به فروش رفته است. در معرفی این محصول آمده بود که تخته موج‌سواری تسلا با همکاری دو شرکت Lost Surfboard و Matt Bilos طراحی شده است. این دو شرکت از جمله شرکت‌های تولید کننده تخته‌های موج‌سواری برای ورزشکاران شرکت کننده در لیگ موج‌سواری جهان هستند. در ساخت این محصول که به تعداد محدودی تولید شده است از پوشش مات و براق فلزهایی که در تولید سقف ماشین‌های تسلا به‌کاربرده می‌شود، استفاده شده است. همچنین از فیبر کربن که بسیار سبک است نیز در بدنه این تخته استفاده شده است. طرح‌های بکار رفته برای تزئین این تخته‌های موج‌سواری از فضاهای داخلی خودروهای تولید تسلا الهام گرفته شده است. اپل یک تریلیون دلاری شد. روز پنجشنبه مورخ ۲ آگوست ۲۰۱۸، شرکت اپل توانست عنوان اولین شرکت یک تریلیون دلاری آمریکا را به خود اختصاص دهد. شرکت اپل که با تولید گوشی‌های مشهور آیفون و رایانه‌های شخصی مک‌بوک شناخته می‌شود، توانست از رقبای خود یعنی آمازون و مایکروسافت سبقت بگیرد و عنوان اولین شرکت یک تریلیون دلاری آمریکا را به خود اختصاص دهد. روز پنجشنبه ارزش سهام اپل با افزایش ۳ درصدی به حدود ۲۰۸ دلار به ازای هر سهم رسید و منجر به این شد که ارزش بازار اپل به یک تریلیون دلار برسد. در حال حاضر ارزش سهام اپل در بازار بورس بیش از مجموع سرمایه‌های ۳ شرکت‌ از جمله Procter&Gamble ،Exxon Mobile و AT&T است. جابز علی رغم اینکه یکی از سه بنیان‌گذار اصلی شرکت اپل بود، در سال ۱۹۸۰ از این شرکت اخراج شد اما بعد از ۱۰ سال دوباره به این شرکت بازگشت و توانست آن  را از ورشکستگی نجات دهد. بعد از مرگ استیو جابز در سال ۲۰۱۱، تیم کوک ریاست این شرکت را بر عهده گرفت. با ریاست کوک در اپل، درآمد این شرکت دو برابر شد و تولید محصولات این شرکت که معروف‌ترین و پرطرفدارترین آن‌ها، گوشی‌های آیفون است، گسترش یافت. با وجود اینکه ارزش بازار اپل به یک تریلیون دلار رسید اما بسیاری از تحلیل‌گران بورس، سهام اپل را چندان گران قیمت نمی‌دانند. سهام اپل حدودا ۱۵ برابر پیش‌بینی‌‌ها معامله شد. این در حالی است که سهام  آمازون ۸۲ برابر و سهام مایکروسافت ۲۵ برابر پیش‌بینی‌ها معامله شده بودند. یک استارتاپ بارکد خوان توانست سرمایه 30 میلیون دلاری در سری B کسب نماید. اسکندیت، یک استارتاپ بارکد خوان است که اخیراً موفق به جذب ۳۰ میلیون دلار سرمایه‌ در سری B شده است. اخیراً سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در زمینه استارتاپ‌هایی که در آن‌ها از تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده می‌شود، بسیار پرطرفدار و پررونق شده است. این نوع سرمایه‌گذاری به خصوص در مراکز نورولوژی، از اهمیت خاصی برخوردار است. استارتاپ اسکندیت، که یک بارکد خوان طراحی شده با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده است، اخیراً توانسته است بیش از ۳۰ میلیون دلار سرمایه سری B را برای خود جذب کند. از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذار در این استارتاپ، Google Venture و NGP را می‌توان نام برد. پیشتر، این استارتاپ توانسته بود ۱۳ میلیون دلار سرمایه برای ادامه کار خود جذب نماید. در سال ۲۰۱۷، مأموریت اسکندیت، تمرکز بر روی ایجاد راه‌هایی برای حذف استفاده از سخت افزارهای گران قیمت در اسکن بارکد کالاهای مختلف بود. در واقع در سال ۲۰۱۷ این شرکت به دنبال راهی برای استفاده از گوشی‌های هوشمند به عنوان ابزاری برای اسکن بارکد کالا بود. البته ناگفته نماند که استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده، همواره بخش مهم و کلیدی اسکندیت بوده است و از این تکنولوژی در همان مراحل ابتدایی طراحی آن، استفاده شده است. اما جذب سرمایه ۳۰ میلیون دلاری سری B در استارتاپ اسکندیت، می‌تواند باعث شود تا فعالیت این استارتاپ در بخش بین‌الملل گسترش یابد. به نحوی که از پلتفرم آن می‌توان در بسیاری از گوشی‌های هوشمند و یا هرگونه تجهیزاتی که مجهز به دوربین هستند، استفاده کرد. علی بابا و استارباکس برای ارسال قهوه در چین، همکاری می کنند. استارباکس در پی افزایش و گسترش فعالیت‌های خود در چین، همکاری جدیدی را با وبسایت علی بابا آغاز کرده است. بازارهای کشور چین، همواره برای شرکت‌های آمریکایی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. استارباکس از جمله شرکت‌هایی است که در سال‌های اخیر به دنبال راهی برای نفوذ و گسترش فعالیت‌های خود در کشور چین بوده است. در واقع بازار چین یکی از بهترین مقاصد برای شرکت‌هایی است که در زمینه تولید محصولات قهوه و شکلات فعالیت دارند. اما اخیراً در کشور چین استارتاپی با نام Luckin Coffee راه‌اندازی شده است که توانسته برای شرکت‌های آمریکایی از جمله استارباکس که فعالیت خود را در چین آغاز کرده بودند، چالش‌های جدید ایجاد نماید. ارزش این استارتاپ بعد از گذشت یک سال به میلیاردها دلار رسیده است. از آنجایی که این استارتاپ با ارائه خدمات متنوع خود توانسته تا حد زیادی جایگاه استارباکس را در این کشور به خود تخصیص دهد، شرکت استارباکس به فکر چاره برای نفوذ هرچه بیشتر و ماندن در جایگاه اولیه خود در کشور چین است. استارباکس در تازه‌ترین اقدام، همکاری خود با وب سایت چینی علی بابا را آغاز کرده است. در واقع وب سایت علی بابا و استفاده از خدمات آن برای استارباکس می‌تواند حکم برگ برنده را بازی کند. همکاری علی بابا و استارباکس بسیار گسترده خواهد بود. از جمله خدماتی که توسط این همکاری به مشتریان استارباکس ارائه خواهد شد می‌توان به مواردی از جمله ارسال قهوه، فروشگاه مجازی و استفاده از خدمات فروشگاه‌های خرده فروشی علی بابا به نام Hema اشاره کرد. هدف جدید الون ماسک، ورود به دنیای ساخت بازی‌های ویدیویی است. همه الون ماسک (مدیرعامل تسلا) را با ایده‌های عجیب و غریب و راه اندازی شرکت‌های موفقی از جمله تسلا، پی پال و اسپیس اکس می‌شناسند. اکنون به نظر می‌رسد ماسک قصد دارد به حوزه بازی‌های ویدیویی نیز وارد شود. ایلان ماسک زمانی که تنها ۱۵ سال داشت، در یکی از اولین پروژه های خود، به تنهایی یک بازی ویدیویی ساخت. اکنون به نظر می‌رسد وی قصد دارد تا دوباره در این حوزه فعالیت کند. مدیرعامل تسلا به تازگی در توییتی اعلام کرد که به دنبال استخدام افرادی برای ساخت بازی ویدیویی برای ماشین‌های تسلا است. زمانی که یکی از کاربران توییتر از وی پرسیده بود که این بازی‌ها به پوکمون گو شبیه هستند، ماسک پاسخ داده بود که اگرچه به بازی‌های موبایل علاقه دارد، اما هدف اصلی تولید محتوایی مرتبط با بزرگسالانی است که از خودروهای تسلا استفاده می‌کنند. در حال حاضر قرار است ماشین‌های تسلا در جدیدترین بروزرسانی، سه بازی کلاسیک آتاری را دریافت کنند. یکی از آنها Missile Command نام دارد که در آن هدف اصلی شلیک موشک به سوی دشمنان فرضی است.  

    نظرات