11 راهکار برای بقای استارتاپ‌ها در بحران اقتصادی

11 راهکار برای بقای استارتاپ‌ها در بحران اقتصادی

اگرچه راه اندازی یک کسب و کار نسبت به گذشته آسان‌تر شده است، اما با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر بازار، ادامه حیات شرکت‌ها نیز سخت‌تر شده است.

به گزارش اکوسیستم، جذب سرمایه اولین راهکاری است که استارتاپ‌ها هنگام بحران مالی، به آن روی می‌آورند. از طرفی سرمایه‌گذاران خطرپذیر، سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها را پر ریسک می‌دانند و بیشتر به سوی شرکت‌های باسابقه‌تر می‌روند.

اما در این بین راهکارهای دیگری نیز برای مبارز با بحران اقتصادی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان در شرایط رکود اقتصادی، کسب‌وکار را در بستری مستحکم قرار داده و موجب رشد بلندمدت آن شد.

ارزیابی منابع نقدی

نقدینگی خود را محاسبه و مشخص کنید که در آینده چه مقداری نقدینگی دارید. به این ترتیب راحت‌تر می‌توان نقدینگی استارتاپ را مدیریت کنید و بازدهای بیشتری نیز خواهید داشت. با پیش‌بینی میزان فروش کسب و کار در آینده، متوجه می‌شوید که برای پرداخت هزینه‌های در یک سال آینده نقدینگی کافی دارید یا خیر؟ در صورتی که نقدینگی شرکت و جریان نقدینگی پیش‌بینی شده، نتوانند از عهده هزینه‌های 12 ماه آینده برآیند، به منزله آژیر خطر است.

اقدام برای صرفه‌جویی

زمانی که با بحران مالی روبرو هستید، کاهش هزینه‌ها اقداکی اجباری محسوب می‌شود. هزینه‌هایی را که برای بقای کسب و کار الزامی نیستند را به سرعت حذف کنید، گاهی شاید مجبور باشید مزایای کارمندان را نیز قطع کنید.

اقدام برای دریافت وام

اگر هزینه‌هایی دارید که برای بقای کسب و کار ضروری هستند، می‌توانید برای تامین آنها وام بگیرید. وام را برای حفظ عملیات و تداوم سودآوری به کار ببرید؛ پس از آنکه شرایط اقتصادی بهتر شد، می‌توانید هر طور تمایل هزینه کنید.

آمادگی برای تصمیم‌گیری‌های دشوار و ناامید کردن پرسنل

اگر هزینه‌های غیرضروری را حذف کردید، اما همچنان با مشکل مواجه بودید، باید به فکر تصمیم‌های دشواری مانند تعدیل کارمندان و تعلیق سهم بنیانگذاران باشید. حذف برخی از اعضای تیم یا عدم پرداخت حقوق به بنیانگذاران، چندان ساده نیست، اما در این موقعیت‌ها حفظ بقای شرکت از اولویت برخوردار است.

اجتناب کردن از زیاده‌روی

اگر خدماتی را به طور رایگان در اختیار مشتریان قرار می‌دهید، می‌توانید به تدریج بابت این خدمات از آنها پول دریافت کنید و برای این تغییر رویه خود دلایل منطقی داشته باشید. البته زمانی از مشتریان می‌خواهید برای خدماتی که قبلا رایگان بوده هزینه پرداخت کنند، باید مانتظارعکس‌العمل‌های مختلفی را از آنها داشته باشید.

بعضی از آنها ممکن است اعتراض و حتی تهدید کنند که دیگر از خدمات شماا استفاده نخواهند کرد، اما برخی دیگر ممکن است تمایل داشته باشند هر کاری از دست‌شان برمی‌آید، انجام دهند تا کسب‌وکار شما به فعالیت ادامه دهد تا همچنان به آنها خدمت رسانی کنید.

افزایش قیمت‌ها

افزایش  دادن قیمت‌ها در شرایط رکود اقتصادی و کمبود نقدینگی، می‌تواند کمک بسیاری به کسب و کار شما بکند. به این منظور باید سعی کنید تا جای ممکن از فروش محصولات‌تان، پول به دست بیاورید تا کسب و کار از دست نرود. افزایش حدود 10 درصدی قیمت‌ها کسی را ورشکسته نمی‌کند، اما باید برای مشتریان خود شفاف‌سازی کنید که چرا این کار را انجام داده‌اید.

مشتریانی که حامی شما هستند برای پرداخت وجه بیشتر در ازای کالاها و خدمات برای کمک به ادامه فعالیت شرکت مشکلی نخواهند داشت، اما همچنان مثل زمانیکه خدمات رایگان خود را حذف می‌کنید باید هنگام افزایش قیمت‌ها نیز انتظار عکس‌العمل‌های متفاوت را از سوی مشتریان داشته باشید. البته به تدریج این اعتراضات اولیه از بین خواهند رفت.

تقاضای پیش‌پرداخت

در شرایط بد اقتصادی که از سرمایه خبری نیست، جریان نقدینگی بزرگترین مشکل استارتاپ‌ها است، در صورتی که نقدینگی کافی نداشته باشید، ادامه حیات شرکت تقریبا غیرممکن است. بنابراین از مشتریان تقاضای پیش پرداخت کنید تا کمی از مشکلات مربوط به جریان نقدینگی حل شود.

پیش‌پرداخت در کنار افزایش قیمت و دریافت هزینه برای خدماتی که قبلا رایگان بوده‌اند، تاثیر بسیار مثبتی روی شرایط مالی شرکت خواهد گذاشت.

بهبود خدمات مشتری

در شرایط رکود اقتصادی، هرگز به فکر کاهش کیفیت خدمات نباشید زیرا اشتباه بزرگی را مرتکب خواهید شد. بهبود کیفیت خدماتی که به مشتریان عرضه می‌کنید، می‌تواند معجزه کند. ارائه خدمات بهتر به مشتری، باعث می‌شود آنها به برند شما وفادارتر باشند، همین امر زمینه را برای برای پیش‌فروش خدمات به آنها فراهم می‌کند.

به این ترتیب میانگین درآمد حاصل از هر مشتری افزایش می‌یابد؛ افزایش رضایتمندی مشتری ابزار نیست، بلکه یک سلاح است.

جدا کردن گوجه‌های گندیده

به مشتریانی که درد شما را دو چندان کنند، احتیاج ندارید. کسب و کارها باید تلاش کنند مشتریان خود را حفظ و از آنها برای جذب مشتریان جدید استفاده کنند، اما بعضی از مشتری‌ها به‌جای آنکه به رشد شرکت کمک کنند مانع آن می‌شوند.

مشتریانی که درخواست تخفیف‌های زیاد را دارند یا بعد از تحویل کالا، بی‌دلیل در پرداخت هزینه تاخیر می‌کنند، فایده‌ای برای کسب و کار ندارند که بخواهید حفظ‌شان کنید. در نتیجه اگر مشتریان بدی دارید که شرایط شرکت را در بحران اقتصادی بدتر می‌کنند، به فکر کنار گذاشتن آنها باشید.

کمک گرفتن از پرسنل

با اعضای تیم خود گفتگوی آزادانه‌ای داشته باشید و نظرات آنها را در مورد ادامه حیات شرکت در بحران اقتصادی جویا شوید. ایده‌های آنها راجع به حفظ شرکت و رشد آن حتی می‌تواند شما را شگفت‌زده کند.

بنابراین قبل از اینکه هزینه کنید و از مشاوران خارج از شرکت کمک بگیرید، با اعضای تیم خود مشورت کنید؛ با این کار نه‌تنها از آنها ایده می‌گیرید بلکه از آرزوها و رویاهای‌شان در مورد آینده شرکت اطلاع پیدا می‌کنید.

گفت‌وگو با سرمایه‌گذاران جدید و قدیمی

آنقدر صبر نکنید تا دیر شود و مجبو باشید کشتی غرق شده را از آب‌های خروشان نجات دهید. از سرمایه‌گذاران فعلی دعوت کنید و به آنها بگویید که شرکت برای بقا در شرایط بحرانی به پول نیاز دارد. احتمالا با واکنش‌های متفاوتی روبرو خواهید شد، اما اگر آنها خواستار بقای کسب و کار باشند، پول بیشتری به شما خواهند داد.

سرمایه‌گذاران بالقوه جدیدی نیز پیدا کنید و به آنها بگویید که حمایت از کسب و کار شما به چه دلیل برای آنها بازدهی دارد. باید هیجان آنها را برانگیزید تا سرمایه‌گذاری کنند. گاهی سرمایه‌گذاران خواستار آن هستند که کارآفرینی را ببینند که صرف‌نظر از شرایط اقتصادی، به ایده وی باور دارند.

    نظرات