همکاری بیل گیتس و وزارت انرژی آمریکا برای توسعه راکتور‌های هسته‌ای

همکاری بیل گیتس و وزارت انرژی آمریکا برای توسعه راکتور‌های هسته‌ای

بیل گیتس (بنیانگذار مایکروسافت) قصد دارد راکتور هسته‌ای کوچک و ارزان قیمتی نسبت به نمونه‌های موجود را با همکاری وزارت انرژی آمریکا تولید و عرضه کند.

به گزارش اکوسیستم، به نقل از دیجیاتو، مسئولان وزارت انرژی آمریکا اعلام کردند که این پروژه نسل جدیدی از راکتور‌های نمک گداخته را توسعه خواهد داد که از کارایی بیشتری برخوردار هستند و در عین حال تولید آنها هزینه کمتری نیز خواهد داشت، به طوری که کارشناسان از این راکتورها به عنوان سیستم‌های تامین انرژی آینده نام می‌برند.

راکتور‌های نمک گداخته در حدود سال ۱۹۶۰ اختراع شدند و تقریبا ۶۰ سالی است که از تولید آنها می‌گذرد. حال قرار است چند کمپانی مختلف با وزارت دفاع برای توسعه این راکتور همکاری کنند که یکی از آنها کمپانی بیل گیتس یعنی TerraPower است.

همکاری بیل گیتس و وزارت انرژی آمریکا برای توسعه راکتور‌های نمک گداخته

تاکنون وزارت انرژی ایالات متحده‌ی آمریکا بیش از ۲۸ میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری کرده تا بتواند بهترین متریال مورد نیاز راکتور‌ را تامین کند. تکنولوژی جدید در نظر گرفته شده برای این راکتور‌ از نمک مایع به عنوان سوخت و خنک کننده استفاده می‌کند و به همین دلیل است که نسبت به مدل‌های قبلی، کارآیی بیشتری دارد.

ارگان یاد شده مدارکی از این راکتور‌ در اختیار رسانه‌ها قرار داده است که بر اساس آنها پروسه‌ عملکرد این دستگاه بسیار موثرتر از راکتور‌های آب سبک عمل می‌کند و نسبت به آنها ضایعات کمتری نیز برجای می‌گذارد.

همکاری بیل گیتس و وزارت انرژی آمریکا برای توسعه راکتور‌های نمک گداخته

این کارشناسان معتقدند پس از یافت بهترین مواد اولیه موجود، این راکتور‌ها قادر خواهند بود انرژی نسل آینده را تامین کنند. همچنین گفته می‌شود که تکنولوژی امنیتی جدیدی در این راکتور‌ تعبیه شده است که در صورت هرگونه اتفاق، آن را از کار می اندازد تا از وقوع هرگونه‌ حادثه‌ای جلوگیری شود.

همکاری بیل گیتس و وزارت انرژی آمریکا برای توسعه راکتور‌های نمک گداخته

البته این اولین باری نیست که گیتس در ساخت راکتور هسته‌ای به یاری دیگر شرکت‌ها می‌رود. سال ۲۰۱۰ میلادی او به کمپانی توشیبا کمک کرد تا نسل جدیدی از راکتور هسته‌ای را توسعه دهد که می‌توانست بدون سوخت گیری مجدد به مدت ۱۰۰ سال فعالیت کند.

    نظرات