اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها با توسعه زیرساختی شتاب خواهد گرفت

به اعتقاد معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، انعقاد تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و فناوری و سازمان برنامه و بودجه کشور مسیر توسعه اشتغال کشور با ایجاد زیست‌بوم مساعد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی را هموار می‌کند.

به گزارش اکوسیستم به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم امضای تفاهم‌نامه سازمان برنامه و بودجه با معاونت علمی و فناوری با بیان این‌که این تفاهم‌نامه مسیر توسعه اشتغال کشور با ایجاد زیست‌بوم مساعد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی را هموار می‌کند، اظهار کرد: ایجاد محیط مساعد کسب و کار مهم‌ترین دغدغه نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده کشور است و این تفاهم‌نامه با ایجاد زیرساخت‌های لازم، راه را برای حل این معضل و  فراهم شدن زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری به کمک سازمان برنامه و بودجه و وزارت کار،رفاه و تامین اجتماعی هموار می‌کند.

وی با اشاره به جایگاه والای ایجاد محیط کسب و کار افزود: برای اهمیت‌بخشی به نیروی انسانی به مثابه موتور محرک فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان، باید یک فرهنگ عمومی اصلاح شود ، زیرا آن چه که موجب می‌شود نخبه در جامعه متولد شده و جامعه را به رشد و بالندگی برساند، مساعدسازی محیط کسب و کار و نوآوری است.

ایجاد مسیر هموار اشتغال نیروی انسانی جوان و خلاق

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که کارآفرینی توسط نیروی انسانی خلاق به ایجاد ارزش افزوده و اشتغال منجر می‌شود، اظهار کرد: فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌هایی که کار خود را با امکانات اندک و محدود آغاز کرده و اکنون به درآمدهای میلیاردی رسیده‌اند، الگوی موفق این موضوع به شمار می‌روند و خوشبختانه با نقش‌آفرینی بیش از 3700 شرکت دانش‌بنیان و در آمد 60 هزار میلیاردی، نقش دانش و فناوری و اهمیت نیروی انسانی خلاق بیش از گذشته در زندگی مردم پررنگ شده است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به ظهور مفاهیم جدید در در حوزه محیط کسب و کار کشور عنوان کرد: کارخانه‌های نوآروی، شتابدهنده‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر بخشی از مفاهیم جدید است که ورودشان به عرصه اقتصاد کشور، موجب تحول این عرصه خواهد شد.

وی افزود: در نهایت به دنبال آن هستیم که به الگوی شهرهای فناورانه برسیم که در آنها زمینه ایجاد اشتغال برای جامعه تحصیلکرده کشور فراهم خواهد شد.

وی با بیان این‌که با چند برابر شدن رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی و افزایش میزان اشتغال و درآمد این کسب و کارها در سال آینده، ایران توانمندی نیروی انسانی را بیش از هر زمان دیگری در اقتصاد خود احساس می‌کند، افزود: بخش قابل توجهی از چالش‌های فراروی تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و شکوفایی توانمندی نیروی انسانی خلاق با ایجاد محیط مساعد کسب و کار و زیرساخت‌های لازم برطرف خواهد شد.

ستاری ابراز امیدواری کرد با انعقاد این تفاهم‌نامه و حمایت‌های لازم از سوی نهادهای ذیربط همچون سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی، راه برای توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری برای ایجاد اشتغال مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان هموار شود.

توسعه اقتصاد دانش بنیان بر بستر 6 محور راهبردی

در قالب این  تفاهم نامه برنامه های افزایش اشتغال نیروی انسانی تحصیلکرده متخصص از سوی معاونت علمی و فناوری در ۶ محور دنبال می‌شود.

 محور ارتقای مقیاس تولید و اشتغال شرکت های دانش بنیان توانمند،  با هدف ارائه تسهیلات توسعه ظرفیت تولید به شرکت‌های دانش‌بنیان منتخب انجام می‌شود تا افزایش  اشتغال نیروی انسانی متخصص افزایش تولید داخل به صورت همزمان تحقق یابد.

 در دومین محور به عنوان پلتفرم بازار سازی برای تجهیزات ساخت داخل حمایت هدفمند از توسعه بازار محصولات ساخت داخل با کیفیت از طریق جهت‌دهی به بودجه دستگاه‌های اجرایی و بدون افزایش بار مالی قابل توجه برای دولت انجام می شود.

 سومین محور این تفاهمنامه  به برنامه توسعه تولید ۶ محصول تحول آفرین دانش بنیان اختصاص دارد  و هدف اصلی این طرح برطرف کردن چالش‌های مهم ملی کشور و افزایش سطح رفاه عمومی از طریق به کارگیری راه حل های فناورانه و دستیابی به فناوری‌های روز دنیا است.

 در محور چهارم یعنی توسعه صنایع خلاق با تمرکز بر نوآوری در مدل های کسب و کار و ارتقاء صنایع فرهنگی تکمیل قانون دانش بنیان و حمایت از نوآوری های فعال در صنایع خلاق فرهنگی نوآوری‌های مدل کسب و کار و نوآوری های اجتماعی دنبال می‌شود.

 همچنین حضور شرکت‌های خصوصی و بخش های بزرگ اقتصادی در عرصه نوآوری به عنوان پنجمین محور این تفاهم نامه با هدف جلب مشارکت بخش بزرگ اقتصادی در توسعه زیست بوم اقتصاد دانش بنیان و حمایت از افزایش سرمایه گذاری آنها در توسعه نوآوری و تحقیق و توسعه استارتاپ های فناوری انجام می شود.

 ششمین محور این تفاهم نامه قالب برنامه به همرسانی عرضه و تقاضای نیروی انسانی تحصیل کرده است که  هدف اصلی این طرح، افزایش مهارت عملیاتی دانش آموختگان دانشگاهی و برطرف شدن نیاز شرکتها به نیروی انسانی متخصص و با کیفیت از طریق شناسایی عرضه و تقاضای سرمایه انسانی است.

ایجاد اشتغال برای جوانان در اولویت‌های اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ایجاد اشتغال جوانان را از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت دانست و گفت: سالانه و به طور میانگین ۵۰۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی وارد بازار کار می‌شو د وبه طور مثال از پاییز ۹۳ تا زمستان ۹۶ سه میلیون نفر به جمعیت فعال کشور اضافه شد. وی افزود: دولت در طول این ۷ فصل تقریباً دو میلیون و ۱۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد و  برای ۷۰ درصد جمعیت فعال، زمینه اشتغال را فراهم کرده است.

محسنی بندپی تثبیت اشتغال را از دیگر برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برشمرد و افزود: تلاش شده است تا علاوه بر ایجاد زمینه‌های جدید اشتغال، با حمایت از کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مشاغل موجود حفظ و تثبیت شود.

برنامه ایجاد اشتغال برای بیش از 1میلیون نفر

محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه این تفاهم‌نامه را در راستای برنامه ششم توسعه و ایجاد اشتغال برای 3میلیون و 200هزار بیکار دانست و گفت: بر اساس این برنامه که با تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه کسب وکارهای  دانش‌بنیان و همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب برنامه اشتغال حوزه سیاست‌های فعال بازار کار صورت می‌گیرد برای اشتغال بیش از ۱ میلیون و 33 هزار نفر برنامه‌ریزی شده است.

نوبخت، به اجرایی ساختن برنامه اشتغالزا ذیل تبصره 18 قانون بودجه اظار کرد‌: در قالب این تفاهم‌نامه 12 برنامه و 2 برنامه مکمل برای اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد و این برنامه‌ها همه در راستای قانون بودجه اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به حمایت از تولید به منظور حفظ مشاغل موجود عنوان کرد: بخشی از بار اشتغال روی دوش واحدهای تولیدی است بنابر این باید برنامه‌هایی مرتبط با ایجاد فرصتهای شغلی ایجاد و از سوی دیگر بایستی جلوی ریزش نیروی کار فعلی گرفته شود و برنامه‌های خاصی در این حوزه پیش‌بینی شده است.

نوبخت ادامه داد: به طور متوسط سالیانه بیش از 711 هزار نفر نیروی متقاضی اشتغال وارد بازار کار می‌شوند که این میزان علاوه بر جمعیت 3میلیون و 200هزار نفری بیکار کشور است؛ سال گذشته با تخصیص اعتباری بالغ بر 25 هزار میلیارد تومان، ۴۰ هزار نفر دیگر هم وارد بازار کار شدند اما در قالب این برنامه  امسال برای ۱ میلیون و ۳ هزار نفر فرصت شغلی برنامه ریزی شده است.

حمایت‌ همه‌جانبه صندوق توسعه ملی از اقتصاد دانش‌بنیان

مرتضی شهیدزاده رئیس صندوق توسعه ملی در این مراسم برنامه تفاهم‌نامه میان سازمان برنامه و بودجه با وزرات کار، رفاه و تامین اجتماعی و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری را در راستای تحقق بخشی از رسالت صندوق توسعه ملی دانست و گفت: در راستای این تفاهم‌نامه رسالت صندوق توسعه ملی مبنی بر پیشرفت کشوربا تکیه به توانمندی بخش خصوصی و ایجاد اشتغال با محوریت اقتصاد مقاومتی به مرحله اجرا می‌رسد.

شهیدزاده با بیان اینکه تاکنون 888 میلیون دلار برای افزایش سرمایه صندوق شکوفایی و نوآوری تخصیص داده شده است گفت: صندوق توسعه ملی سرباز نظام برای مقابله با تهدیدهای بیرونی و تحریمهای خارجی است.

وی افزود: 110 میلیارد تومان به معاونت علمی از مناقع صندوق توسعه ملی تخصیص داده شده تا با صلاحدید معاونت علمی شرکتهای دانش‌بیان ارائه شود.

ایجاد بیش از 398 هزار شغل در قالب 12 برنامه

بر اساس تفاهم‌نامه سازمان برنامه و بودجه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 12 برنامه و 2 برنامه مکمل، زمینه بیش از 398هزار شغل را فراهم می‌کند. که 6 برنامه در حوزه شرکت‌های دانش‎بنیان و صنایع خلاق، زمینه‌ساز ایجاد  64 هزار شغل خواهد بود.

اعتبار مورد نیاز برای تحقق این 6 برنامه از محل صندوق توسعه ملی ، اعتبارات تبصره 18 قانون بودجه سال 97 کشور  و اعتبارات بانکی تأمین می‌شود.

همچنین طرح‌های 6گانه وزارت هفتاد هزار نیروی کار جوانان، تامین مشوق بیمه کارفرمایی برای دویست هزار نفر، برنامه مهارت آموزی در محیط واقعی کار برای دویست هزار نفر، تامین حداقل دستمزد برای شصت هزار نفر در استانهای محروم دارای نرخ بالای بیکاری ازجانب سازمان برنامه و بودجه، توسعه تامین مالی خرد برای روستاییان در سه هزار گروه خودیار، ایجاد مشاغل خانگی برای 37 هزار نفر ازجانب جهاد دانشگاهی و همچنین دو برنامه مکمل برای بنگاههای اقتصادی دارای مشکل مالی درخواهد آمد.

این طرح ها با 1600 میلیارد تومان اعتبار اجرا خواهد شد که 750 میلیارد تومان آن از محل تسهیلات بانکی و مابقی از محل اعتبارات تبصره 18 قانون بودجه امسال تامین می شود.

همچنین در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز شش طرح شامل افزایش میزان تولید و ارتقای بهره وری، تجاری سازی و بازار سازی تجهیزات ساخت داخل، عملیاتی کردن تولید شش محصول تحول آفرین دانش بنیان، توسعه صنایع خلاق با تاکید بر بهبود فضای کسب و کار، افزایش حضور بخش خصوصی در طرح های نوآورانه و تعادل بخشی عرضه و تقاضای نیروی انسانی برای ایجاد اشتغال 64 هزار و دویست نفر با دریافت اعتبار 1800 میلیارد تومانی از شبکه بانکی و 220 میلیارد تومان اعتبارات تبصره هجده قانون بودجه سال 97 اجرا می شود.

    نظرات