دبیر شورای عالی فضای مجازی از احتمال فیلترینگ اینستاگرام خبر داد

«ابوالحسن فیروزآبادی»، رئیس مرکز ملی فضای مجازی و دبیر شورای عالی فضای مجازی احتمال فیلتر اینستاگرام را در صورت عدم همکاری با شروط حاکمیت ایران مطرح کرده و خبر داده این شبکه اجتماعی می‌تواند به سرنوشت تلگرام دچار شود.

اکوسیستم - فیروزآبادی در گفتگوی خود با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد که فیلترینگ اینستاگرام قابل بررسی است: «اینستاگرام‌ هم اگر همکاری نکند به سرنوشت تلگرام‌ دچار می‌شود، البته اینستاگرام‌ قسمت مخفی شهروندی ندارد و همه چیز در آن دیده می‌شود. در حالی که در تلگرام‌ حوزه‌های مخفی شهروندی‌ وجود داشت یعنی پرایوت‌ چت‌ و گروه‌های کوچک وجود داشت که مخفی بودند اما در اینستاگرام‌ همه چیز دیده می‌شود و بیشتر جنبه بولتنی‌ دارد اما به هر حال فیلترینگ‌ اینستاگرام‌ هم قابل بررسی است.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی سپس به شکل واضح‌تر بیان کرده که در صورت عدم همکاری اینستاگرام، ممکن است این شبکه اجتماعی فیلتر شود. او همچنین خبر داده که «پا به پای تلگرام‌، گروهی در کشور هستند که تقاضای فیلترینگ‌ اینستاگرام‌ را دارند.» فیروزآبادی همچنین اشاره کرد که صحبت‌هایی با اینستاگرام شده اما هنوز همکاری شکل نگرفته است.

اما این همکاری دقیقاً چیست؟ فیروزآبادی در همین مصاحبه به برخی شروط برای پیام‌رسان‌ها اشاره کرده و گفته در صورت تمایل برای فعالیت در ایران باید نماینده رسمی داشته باشند. یکی دیگر از این شروط، «مسئولیت‌پذیری» ذکر شده؛ به این مفهوم که هر زمان لازم بود، هویت کاربران را اعلام کنند. نکته بعدی عدم خروج اطلاعات شهروندان ایرانی از کشور است.

بر اساس آماری که مربوط به ژانویه ۲۰۱۸ است، شمار کاربران ایرانی اینستاگرام به ۲۴ میلیون می‌رسد. اینستاگرام تنها شبکه اجتماعی خارجی مسدود نشده در ایران است و کارشناسان پیشتر عنوان کرده بودند که فیلترینگ این شبکه اجتماعی، به مفهوم پایان دیجیتال مارکتینگ برای شبکه‌های اجتماعی در ایران است.

    نظرات