ده نکته برای داشتن ارائه‌ای جذاب(بخش اول)

ده نکته برای داشتن ارائه‌ای جذاب(بخش اول)

مهارت ارائه و فروش، مهارتی حیاتی برای بنیانگذاران استارتاپ ها به شمار می رود و این افراد در طول روز شاید بیش از ده ها بار ایده استارتاپ خود را به اشخاص مختلفی همچون سرمایه گذاران، مشتریان و... ارائه می کنند. در این مطلب به ارائه نکاتی برای بهتر شدن ارائه و افزایش شانس موفقیت بنیانگذاران استارتاپ ها ارائه خواهیم کرد.

اکوسیستم - به گفته رامین عبدی(موسس شتابدهنده جاویدان) هنگام برگزاری مجموعه ارائه های سه دقیقه ای یا پنج دقیقه ای شاهد اشخاص شجاعی بوده است که ایده های خود را به داوران ارائه می دادند. آنها به آرامی (ولی با احترام) نقد می شدند تا بتوانند داستان خود را صیقل دهند. در جلسات پذیرش استارتاپ ها در شتاب دهنده یا در رویدادهایی که به عنوان منتور و داور حضور داشته، نکاتی از ارائه های تیم ها یادداشت کرده است که در این مقاله به این مبحث مهم می پردازد. این نکات نه تنها در دنیای استارتاپ اعمال می شود بلکه می تواند در هر محیط کاری ارائه و مجاب کردن بکار رود.

1. داستان بگویید مطمئنم این را هزاران بار شنیده اید با این حال معنی این جمله چیست؟ برای تازه کارها، وقتی محصول خود را توضیح می دهید زیاد تراکنشی عمل نکنید،  یعنی ارائه ی خود را بدین صورت توضیح ندهید: "اگر به هنگام مسافرت نمی توانید مسیر دلخواه خود را پیدا کنید از اپلیکیشن ما استفاده کنید". این کمکی به برقراری ارتباط با مخاطب نمی کند. مخاطبان با این روش راه حل شما را به یاد نمی سپارند و نمی توانند ارزش محصول شما را در یابند. به جای این کار بگویید "اردیبهشت ماه گذشته من و همسرم برای اولین بار به ترکیه رفتیم به سه شهر ترکیه سفر کردیم کشور واقعا زیبایی بود و ما در هر مقصدی لذت می بردیم. اما چیزی که سفر را رنج آور می کرد رفت و آمدمان بود. ما یک صفحه گسترده(اکسل) داشتیم که هزینه ها را در آن ثبت می کردیم یک پوشه ی کاغذی برای ردیابی رزروهای هتل و برنامه های سفر داشتیم و هر حرکتی از نقطه ای به نقطه ای دیگر با آشفتگی زیادی همراه بود". مردم می تواند این موضوع را تصور کنند و احتمالا توجه شان به این موضوع جلب می شود. هنگام گفتن یک داستان اطمینان حاصل کنید که بتوانید مشکل/مسئله را برجسته کنید آن را بسط دهید و سپس راه حل خود را ارائه دهید.

2. وجه تمایز دیدگاه بازاریابی شما چیست؟ آمارهای بازاریابی را در داستانتان جا بدهید ولی روی وجه تمایز دیدگاه بازاریابی خودتان به عنوان بخشی از پی ریزی طرح تان تمرکز کنید تا راه را برای افزودن اعتبار به آنچه که فرصت بازار برای راه حل شماست، هموار کند.این جمله جواب سوال "چرا اصلا این کار نیاز است" بود.

3. به طور بی رحمانه ای خلاصه گو باشید و روی سه عنوان تمرکز کنید! وقت ارائه تان را برای توضیح در مورد تمام ویژگی های محصولتان هدر ندهید این ارائه حکم اولین قرار عاشقانه را دارد.مثل یک قرار می خواهید که بهترین رفتارهای خود را نشان دهید و برای ثانیه ای آنها را مشتاق کنید. هدف شما این است که مخاطب /سرمایه گذاران خود را چنان جذب کنید که آنها در گیر شوند سوال بپرسند و در مورد پیشنهاد شما اطلاعاتی بدست آورند. بنابراین سه تا از بهترین ویژگی های ایده/محصول/سرویس تان را انتخاب کنید و تمرکز خود را برای فهماندن این نکات به مخاطب قرار دهید.

4. خودتان را دست کم نگیرید و یا حالت دفاعی نداشته باشید در یکی از رقابت ها توضیح مسئله برای نشان دادن راه حل با بیان جمله زیر همراه بود: "ما نیاز را تشخیص دادیم و فهمیدیم که می توانیم آن را هدف قرار دهیم" چنین چیزهایی نگویید "از زمانتان سپاسگزارم و می دانم آن ارزشمند است" و یا "از اینکه وقت شما را گرفتیم عذر می خواهیم و بخاطر آن قدر دانیم" اتفاقا زمان شما ارزشمند و مهم است شما چیزی برای ارائه دارید که ارزشمند است و زندگی مخاطبانتان را بهتر خواهد کرد. بله شما به مخاطبتان خدمت می کنید اما شما خدمتکار او نیستید. راه حل خودت را صاحب باش صحنه ات را صاحب باش ارائه ات را صاحب باش.

5. کلیشه ای نباشید مطالبی که فکر می کنید مخاطبانتان می توانند حدس بزنند را زیاد تکرار نکنید.می خواهیم که مخاطبان شما هنگامی که سرشان را به نشانه تایید تکان می دهند بخاطر ارتباط برقرار کردن با شما باشد نه به خاطر اینکه صحبت های شما را حدس می زنند.برای مثال روی اینکه شما و یا شریک زندگی تان چقدر دوست دارید سفر کنید مانورندهید زیرا که اغلب مردم جهان دوست دارند سفر کنند.

    نظرات