ده نکته برای داشتن ارائه‌ای جذاب(بخش دوم)

مهارت ارائه و فروش، مهارتی حیاتی برای بنیانگذاران استارتاپ ها به شمار می رود و این افراد در طول روز شاید بیش از ده ها بار ایده استارتاپ خود را به اشخاص مختلفی همچون سرمایه گذاران، مشتریان و... ارائه می کنند. در این مطلب به ارائه نکاتی برای بهتر شدن ارائه و افزایش شانس موفقیت بنیانگذاران استارتاپ ها ارائه خواهیم کرد.

اکوسیستم - به گفته رامین عبدی(موسس شتابدهنده جاویدان) هنگام برگزاری مجموعه ارائه های سه دقیقه ای یا پنج دقیقه ای شاهد اشخاص شجاعی بوده است که ایده های خود را به داوران ارائه می دادند. آنها به آرامی (ولی با احترام) نقد می شدند تا بتوانند داستان خود را صیقل دهند. در جلسات پذیرش استارتاپ ها در شتاب دهنده یا در رویدادهایی که به عنوان منتور و داور حضور داشته، نکاتی از ارائه های تیم ها یادداشت کرده است که در این مقاله به این مبحث مهم می پردازد. این نکات نه تنها در دنیای استارتاپ اعمال می شود بلکه می تواند در هر محیط کاری ارائه و مجاب کردن بکار رود.

6. در بکار بردن تکه کلام ها محتاط باشید از بازخوردها استفاده نکنید مگر اینکه بتوانید از آن به عنوان یک نیروی کمکی استفاه کنید. برای مثال ارائه تان پر از اطلاعات بزرگ، یادگیری ماشین یا هوش مصنوعی باشد به هدفتان نخواهید رسید مگر اینکه روایتتان را طوری بچرخانید که چرایی و چگونگی آن کلمه را توضیح دهد، درغیر اینصورت شاید مخاطبتان فکرکند که دارید او را فریب می دهید.

7. وجه تمایزشما چیست چرا شما متفاوت هستید؟ شما باید یک پیشنهاد منحصر بفرد(ارزش پیشنهادی) داشته باشید که بتوانید آن را به روشنی بیان کنید. می توانید به صراحت بگویید "ما متفاوت هستیم زیرا..." یا می توانید ضمنی تر بگویید "زمانی که دیگران x را انجام می دهند ما متفاوت هستیم زیرا ما y را انجام می دهیم" در هر صورت شما باید به افرادی که معمولا "نه" می گویند و ممکن است فکر کنند "من این را قبلا شنیده ام"، "یقینا بقیه هم این کار را انجام می دهند" و یا در حالت خیلی خطرناکتر "خوب که چی؟" خط فکری دهید.

8. چرا هیچ کس قبلا این کار را انجام نداده است یکی از سوالاتی که شما باید آن را جواب دهید(البته اگر جوابش واضح نباشد) این است که چرا این راه حل الان بوجود آمده است؟ چرا این موضوع قبلا حل نشده است؟ جواب شما بخصوص زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که مخاطبانتان از خودشان بپرسند "اوکی ایده را گرفتم ولی چرا قبلا کسی این کار را انجام نداده است"

9. ارائه تان را تمرین کنید و سپس دوباره و دوباره تمرین کنید این مسئله بدیهی است ولی باید به آن اشاره می کردم زیرا اغلب مردم آن را انجام نمی دهند و آن چیزی نیست جز سو برداشت هایی است که می توانید آن را اصلاح و یا می توانید روال ارائه تان را جابجا کنید. به هیچ وجه گفته هایتان را از روی اسلایدها نخوانید. اگر با ارتباط برقرار کردن مشکل دارید (مثل زبان ارائه تان زبان مادری شما نیست) از اسلایدها طوری استفاده کنید که در راستای صحبت های شما باشد و حداقل مخاطبتان بتواند آن را دنبال کند. اما اسلاید هایتان را زیاد متنی نکنید وگرنه مخاطبانتان روی خواندن آن تمرکز می کنند و نه روی حرف های شما.

10. ارائه خود را امتحان کنید یکی از کارهای سخت که من خود را به انجام آن مجبور می سازم ارائه به 5 تا 10 نفر و دیدن اینکه چه سوالاتی عموما جلو می آیند است. سپس ارائه خود را طوری سازماندهی کنید که به عموم این سوالات جوابگو باشد.

    نظرات