با توسعه رسانههای دیجیتال سلامت مردم اطلاعات را از درگاههای صحیح دریافت میکنند
امید پورنیک (عضو هیأت علمی و رییس مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران) در مصاحبهای با ستاد خبری این جشنواره گفت: میتوان فضایی را در نظر گرفت که مردم بتوانند اطلاعات را از درگاههای صحیح و در شکل و زمان مناسب داشته باشند و بر اساس آن تصمیمهای درست سلامتی بگیرند. همچنین میتوان در حوزه آموزش، پژوهش و کارآفرینی سلامت هم فعالیت کرد، اقتصاد و فرهنگ اقتصادی فکر کردن در حوزه سلامت را نیز ساماندهی کرد.
به گزارش اکوسیستم به نقل از ستاد خبری رسانه های دیجیتال سلامت، امید پورنیک (عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران) در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره رسانههای دیجیتال سلامت گفت: جدا از ارائه خدماتی مانند خدمات درمانی، یکی از مباحث جدی که در بحث سلامت با آن روبرو هستیم، بحث اطلاعرسانی، ترویج و توسعه آگاهی مردم و تصمیمگیری در حوزه سلامت است. البته نسبت به این مبحث در سالهای اخیر غفلت شده و اقدامات چندانی در این خصوص انجام نشده است. برخی از گردانندگانی که وارد این عرصه شدهاند، اطلاعات و فرهنگسازی غیرصحیح را به مردم ارائه میدهند و منجر به آسیبهای جدی اجتماعی و گاهی آسیبهای جدی فردی و انسانی می شوند. پورنیک در خصوص نقش رسانههای دیجیتال در حوزه سلامت، افزود: به نظر من رسانههای دیجیتال به دلیل نقشی که در رساندن پیامهای صحیح به مردم می توانند داشته باشند، در این قضیه بسیار اهمیت دارند. میتوان فضایی را در نظر گرفت که مردم بتوانند اطلاعات را از درگاههای صحیح و در شکل و زمان مناسب داشته باشند و بر اساس آن تصمیمهای درست سلامتی بگیرند. همچنین میتوان در حوزه آموزش، پژوهش و کارآفرینی سلامت هم فعالیت کرد و اقتصاد و فرهنگ اقتصادی فکر کردن در حوزه سلامت را نیز ساماندهی کرد. من این جشنواره را به فال نیک میگیرم و فکر میکنم میتواند یکی از حرکتهای بسیار خوب و اساسی در حوزه فرهنگسازی سلامت در کشور ما باشد، با توجه به قرار گرفتن ذینفعان متعددی که در این حوزه در جشنواره کنار هم هستند به نظرم می توان نتایج خوبی را از آن انتظار داشت. عضو کمیته علمی جشنواره رسانههای دیجیتال سلامت با اشاره به چالشهای پیشرو در بحث رسانه های دیجیتال سلامت عنوان کرد: یکی از چالشهای پیشرو این است که ما زمانی وارد این عرصه شدیم که بازیگردانان دیگری در این فضا نقشآفرین شدند و ما باید به گونهای این شرایط بازی را به سیستمهای واقعی و درست سلامت جابجا کنیم. مورد دیگری که به نظرم میتواند هم چالش و هم فرصت باشد بحث استفاده درست از خود رسانههای دیجیتال و دستیابی به تکنولوژیها، فناوریها و شرایط کاربری مناسب این رسانه ها برای خود مردم است که آن را در کنار سلامت بتوان ساماندهی کرد. وی تأکید کرد: شکل دیگر این است که ما در حوزه تجاریسازی و توسعه فناوری عمدتا در بخش فناورمحور و صنعتهایی غیر از صنعت سلامت تمرکز داشتهایم که این باعث شده تفکرها به این داستان به صورت یک سویه و تکبعدی باشد. فکر میکنم دخیل کردن حوزه سلامت کشور در این قضیه یکی از چالشهای ما باشد که اگر درست آن را ساماندهی کنیم تبدیل به یک فرصت اساسی میشود که سیستم و نظام سلامت و بازیگردانان این حوزه بتوانند نقش خود را در ترکیب و تلفیق دو حوزه سلامت و فناوری برای شکل دادن به بحث رسانههای دیجیتال سلامت بازی کنند. پورنیک در خصوص نقش نهادهای حاکمیتی در این خصوص اضافه کرد: به نظر من نهادهای حاکمیتی باید نقش خود را در جایگاه سیاستگذار و تصمیم گیرندههای کلان این سیستم بازی کنند و نقش اجرا، انتخاب و بازیگری سیستم را به مردم و ارائهدهندگان خدمات سلامت واگذار کنند و اجازه دهند این سیستمها نه در قالب سیستمهای دولتی بلکه در قالب سیستمهای زاییده شده خلاق و نوآور در کشور توسعه پیدا کنند تا بتوانند این نقش را به صورت جدی، پایدار و پایا بازی کنند. نخستین جشنواره رسانههای دیجیتال سلامت به ریاست سید محمدهادی ایازی و دبیری امیرحسین اسدی، با شعار «نبض اجتماعی شدن سلامت» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری موسسه آوای هنر سلامت 25 و 26 مهرماه سال جاری برگزار میشود. فراخوان و کلیه اخبار و اطلاعات جشنواره رسانههای دیجیتال سلامت در وبسایت این جشنواره قابل دسترسی است.
نظرات