آدام موسری به عنوان مدیر جدید اینستاگرام انتخاب شد

آدام موسری به عنوان مدیر جدید اینستاگرام انتخاب شد

پس از جدا شدن بنیانگذاران اینستاگرام از این شرکت طی هفته گذشته، امروز فیسبوک مدیر جدید این شبکه اجتماعی پرطرفدار را معرفی کرد: آدام موسری که نایب رئیس محصول این شرکت و یکی از مدیران اجرایی رده بالا در فیسبوک به شمار می رود، حالا در سمت «رئیس اینستاگرام» ایفای نقش می کند.

به گزارش اکوسیستم به نقل از دیجیاتو، این خبر تقریباً یک هفته پس از اعلام استعفای غیر منتظره کوین سیستروم و مایک کریگر، بنیانگذاران اینستاگرام منتشر شد. آنها حدود شش سال قبل شرکت نوپای خود را با رقم هنگفت یک میلیارد دلار به مارک زاکربرگ فروختند.

سیستروم و کریگر از افزایش کنترل و اعمال نفوذ زاکربرگ روی محصولات شرکت خسته شده بودند و از این می ترسیدند که اینستاگرام با مجموعه اصلی فیسبوک ادغام شود. البته این نگرانی ها در پست اینستاگرام آنها دیده نمی شود؛ فقط عکس خندان سیستروم، کریگر و آدام موسری را می بینیم که کنار هم روی مبل نشسته اند.

سیستروم و کریگر در پست اینستاگرام خود نوشته اند:

از زمانی که خبر جدایی مان از اینستاگرم را اعلام کردیم، افراد زیادی می پرسند که چه آینده ای در انتظار اینستاگرام است. برای ما مهم ترین موضوع، حفظ جامعه کاربران به عنوان محور اصلی شبکه اجتماعی است. ما معتقدیم آدام موسری این ارزش ها را حفظ می کند و اینستاگرام در همین مسیر به راه خود ادامه خواهد داد.

آدام موسری یکی از محتمل ترین گزینه ها برای جایگزینی سیستروم بود چون نه تنها تجربه کافی برای این سمت را در اختیار دارد، بلکه یکی از نزدیک ترین افراد در مجموعه به زاکربرگ به شمار می رود. این انتخاب به زاکربرگ کمک می کند تا سیاست های خود مبنی بر اعمال نفوذ و کنترل کامل اپلیکیشن های مستقلی نظیر اینستاگرام را با آزادی عمل بیشتر به اجرا درآورد. همان طور که می دانید فیسبوک برای رشد و کسب جایگاه بیشتر بین نوجوانان به اینستاگرام وابسته است، چه بهتر که سکان هدایت این مجموعه به دست فردی قابل اعتماد بیفتد.

موسری نیز همانند سیستروم، یک طراح است و رشته طراحی اطلاعات را در دانشگاه نیویورک به پایان رسانده. او همچنین قبل از پیوسته به تیم طراحی فیسبوک در سال 2008 به عنوان مشاور طراحی فعالیت می کرد. طی یک دهه حضور در فیسبوک، موسری نقش مهمی در بسیاری از محصولات مهم این شرکت داشته است.

یکی از مهم ترین فعالیت های موسری در فیسبوک، مدیریت فید خبری این شبکه اجتماعی بود که در واقع مهم ترین محصول این شرکت به شمار می رود. او سپس به اینستاگرام پیوست و به عنوان نایب رئیس محصول مشغول به کار شد. از تلاش های ناموفق موسری هم می توان به مدیریت پروژه فیسبوک هوم در سال 2013 اشاره کرد که قرار بود شبیه یک لانچر برای گوشی های اندرویدی عمل کند.

آدام موسری یکی از نزدیک ترین افراد در مجموعه فیسبوک به مارک زاکربرگ است

اما شاید مهم ترین ویژگی موسری به جز تجربیات حرفه ای اش، نزدیک بودن به زاکربرگ و دیگر مدیر رده بالای این شرکت یعنی کریس کاکس است. موسری قبل از اینکه در جریان تغییر ساختار اساسی فیسبوک به تیم اینستاگرام ملحق شود، سال ها زیر دست کاکس کار کرده بود. در تغییرات اخیر، سمت کاکس هم ارتقاء یافته و حالا بر تمامی اپلیکیشن های فیسبوک از جمله اینستاگرام، واتس اپ و مسنجر نظارت دارد. بنابراین موسری دوباره زیردست کاکس خواهد بود.

این آشنایی قبلی اهمیت زیادی دارد، به خصوص با در نظر گرفتن اینکه زاکربرگ می خواهد اینستاگرام را به یکی از محصولات در مجموعه فیسبوک بدل کند و آن ار از حالت یک شرکت مستقل بیرون آورد. به همین دلیل، انتخاب موسری برای هدایت اینستاگرام کاملاً منطقی به نظر می رسد. موسری احتمالاً به اندازه بنیانگذاران اینستاگرام در این مجموعه نفوذ ندارد، اما با سابقه اجرایی قوی که از او سراغ داریم، می تواند موفقیت زیادی کسب کند. فردی که توانسته فید خبری فیسبوک، یعنی منبع درآمد اصلی این شرکت را مدیریت کند، به احتمال زیاد می تواند فید اینستاگرام را هم در دست بگیرد.

افرادی که با موسری کار کرده اند، می گویند او فردی اندیشمند و دوست داشتنی است. همچنین برخلاف اکثر مدیران فیسبوک که علاقه ای به حضور در جمع ندارند، موسری بیشتر در جمع های عمومی دیده می شود. در واقع او یکی از معدود مدیران فیسبوک است که طی دو سال گذشته با مخاطبین و خبرنگاران در توییتر در ارتباط بوده، هرچند طی چند ماه اخیر اندکی از حجم این ارتباطات کاسته شده است.

موسری باید بتواند روند رو به رشد اینستاگرام را حفظ کند

چالش اصلی موسری در اینستاگرام، حفظ روند رو به رشد این مجموعه است. اینستاگرام یکی از ارکان اصلی و تعیین کننده در آینده فیسبوک به شمار می رود؛ نه فقط به خاطر میلیاردها کاربرش در سرتاسر جهان، بلکه به خاطر کاربران کم سن و سال که چندان تمایلی به اپلیکیشن اصلی فیسبوک نشان نمی دهند. برخلاف دیگر اپ های معروف فیسبوک نظیر مسنجر و واتس اپ، اینستاگرام واقعاً برای فیسبوک درآمد کسب می کند.

با این حال برخی از کاربران، کارشناسان و حتی سهامداران این مجموعه نگران هستند که آدام موسری یا مارک زاکربرگ یا ترکیب این دو، همه دستاوردهای مثبت همکاری  بین فیسبوک و اینستاگرام را از بین برده و یکی از بهترین خریدهای دنیای تکنولوژی را به ورطه نابودی بکشانند. باید امیدوار باشیم همان طور که سیستروم گفته، موسری بتواند همچنان کاربران شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام را در اولویت قرار داده و این محیط مفرح و جذاب را برای آنها حفظ کند.

    نظرات