برگزاری استارتاپ ویکند با محوریت آب

پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس رویداد استارتاپ ویکندی در زمینه­ "آب" برگزار می­کند.

به گزارش اکوسیستم به نقل از خبرگزاری عطنا، پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس در آبان­ماه سال جاری رویدادی استارتاپ ­ویکندی با محوریت مسئله آب و در کارگروه ­های 6 گانه برگزار خواهد کرد.

این رویداد متفاوت برای اولین بار در تاریخ رویدادهای استارتاپ ویکندی کشور کارگروه­های علوم انسانی و اجتماعی، هنر و معماری و دانش­آموزی را به عنوان کارگروه­ های مستقل در نظر گرفته و از ایده­ های استارتاپی حوزه­ی آب که در این کارگروه­ها مطرح شوند حمایت­ های لازم را بعمل خواهد آورد.

آقای حمید سلیمی کلی دبیر این رویداد در شرح چگونگی حمایت از ایده ­های این رویداد توضیح دادند که:

"برای حمایت از تیم­ها و ایده ­های مختلفی که در این رویداد شرکت خواهند کرد، با سازمان­ها و نهادهای خصوصی و دولتی و بین­المللی رایزنی ­هایی انجام شده و برخی رایزنی­ها نیز درحال انجام است. در زمینه­ی حمایت از تیم ­های برتر این رویداد با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توافقاتی انجام شده است، ضمن این­که چند ایده­ در بخش دانش­آموزی نیز مورد حمایت این معاونت قرار خواهد گرفت.

همچنین با کمیسیون ملی یونسکو نیز هماهنگی­ هایی انجام شده و قرار بر این است که این کمیسیون داوران و سرمایه­گذارانی از استان ­های مختلف کشور به اختتامیه­ی این رویداد دعوت کند. علاوه بر آن با دفتر منطقه ­ای یونسکو نیز مذاکراتی درحال انجام است که انشاا... در مراحل بعد همکاری­ هایی با این دفتر داشته باشیم."

کارآفرینی ­های استارتاپی در زمینه­ی آب ممکن است دارای جنبه ­های مختلفی باشد. تقسیم­بندی این کارآفرینی­ها در زمره­ی خشکسالی، کم­آبی، تولید آب، مدیریت آب و... ممکن است تقسیم­بندی کاملی نباشد، ازین ­رو این استارتاپ ویکند برای حل این مسئله، کارگروه­ هایی گسترده­تر را در نظر گرفته است که شامل این کارگروه­ها می­شود:

  • علوم انسانی
  • علوم پایه
  • علوم مهندسی و تکنولوژی
  • هنر، معماری و طراحی
  • دانش­آموزی
  • آزاد (عموم مردم و افراد صاحب ایده)

بنابراین، این رویداد پذیرای تمامی ایده­ های استارتاپی در زمینه­ های فنی، فرهنگی و محتوایی، هنری و اجرایی و ... است.

روال اجرایی این رویداد به این صورت است که تمامی متقاضیان برای شرکت در رویداد به منظور قرارگیری در تیم­ های مناسب با تخصص­شان باید رزومه­ خود  را در سایت رویداد به آدرس www.swnaji.com  آپلود کنند، همچنین کسانی که دارای ایده ­ای در این زمینه هستند برای ارزیابی اولیه­ی ایده­شان از نظر اجرایی و عملیاتی بودن، باید مختصری از ایده را بر روی این سایت آپلود نمایند تا ایده­ها مورد ارزیابی کمیته علمی این رویداد قرار گیرند و وارد رویداد شوند. منظور از این­کار انتخاب ایده­ هایی است که واقعا قابلیت اجرا شدن داشته باشند.

در خصوص روال اجرایی متفاوت این رویداد با سایر رویدادهای استارتاپ ویکندی، نوید شفیعی ثابت مدیر اجرایی این رویداد توضیحاتی به این شرح ارائه می­دهد:

"تا کنون رویدادهای استارتاپ ­ویکندی بسیاری در کشور ما برگزار شده است اما انتقادی که به تمامی این رویدادها مطرح بوده همیشه در خصوص نداشتن خروجی و بی­فایده بودن این رویدادها بوده است. ما در این رویداد به منظور بدست آوردن نهایت بهره­وری تصمیم گرفتیم ضمن تشکیل کارگروه­ های متفاوت از سایر رویدادها، روند اجرایی را نیز تغییر دهیم. یکی از مهم­ترین علل شکست استارتاپ ها در کشور ما تشکیل تیم ­های نامناسب است. این مسئله مخصوصا در استارتاپ ویکندها که اعضای تیم­ها معمولا طی 3 روز آخر هفته با یکدیگر آشنا می­شوند پر رنگ­تر است. بنابراین ما فرآیند تیم­سازی را تقریبا 15 روز پیش از رویداد آغاز می­کنیم و طبق رزومه­ها و ایده­ های دریافتی، شرکت­کنندگان را به گونه ­ای با یکدیگر آشنا خواهیم کرد که بتوانند تیم مناسبی برای رویداد آماده کنند. در ضمن فرآیند کارگاه­ های رویداد که عموما در روز دوم رویداد برگزار می­شود را ما به یک روز قبل از رویداد منتقل کرده­ ایم. هدف از این کار جلوگیری از حواس پرتی شرکت­کنندگان است. در روزهای رویداد معمولا شرکت­کنندگان تمرکزشان بیش از این­که روی کارگاه­ها و مطالب آن باشد بر روی تکمیل ایده­شان است، ضمن اینکه اگر این کارگاه­ها زودتر برگزار شوند، شرکت­کنندگان برای تکمیل ایده­شان زمان بیشتری دارند."

مسأله­ی آب یک مقوله فراگیر، مهم و استراتژیک است، کشور ما در معرض مخاطرات بسیار جدی­ای قرار دارد. از سویی اگر مشارکت ­های مردمی و بخش­های خصوصی در این زمینه وجود نداشته باشد هیچ دولتی به تنهایی توان مقابله با این بحران را نخواهد داشت. از این رو اتخاذ دیدگاهی اقتصادی به آب می­تواند تغییراتی هرچند اندک در الگوی مصرف این کالای ارزشمند ایجاد کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه­ی رویداد و آشنایی بیشتر با دنیای کسب و کارهای مرتبط با آب می­توانید به وبسایت این رویداد به آدرس www.swnaji.com مراجعه نمایید.

    نظرات