کیت‌های تشخیص ملکولی با دقت تشخیص بالا در کشور طراحی و تولید شد

کیت‌های تشخیص ملکولی با دقت تشخیص بالا در کشور طراحی و تولید شد

با تلاش محققان؛ زمینه تولید کیت‌های تشخیص مولکولی با دقت بالا و مزیت رقابتی با بهترین برندهای جهانی، برای تشخیص انواع بیماری‌ها از جمله سرطان و بیماری‌های عفونی، در آزمایشگاه‌های مدرن میسر شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛  درگذشته امکان تعیین جنسیت نوزاد تا هنگام زایمان مقدور نبود. ۹ ماه صبوری برای تعیین جنسیت ثمره زندگی کم نبود و چاره ای‌ هم برایش اندیشیده نشده بود. دستاوردهای حوزه رادیولوژی این امکان را میسر ساخت تا بتوان در ماه چهارم بارداری از طریق سونوگرافی جنسیت جنین را با کیت‌های تشخیص مولکولی مشخص کرد.

در خانواده‌هایی که خطر ابتلا به بیماری‌های وابسته به جنسیت بالا است، تعیین جنسیت جنین در همان هفته‌های اول بارداری ضروری است. اگرچه روش‌های تهاجمی نظیر اخذ مایع آمنیوتیک و اخذ نمونه از پرزهای کوریونی چنین امکانی را میسر می‌سازد، ولی انجام چنین روش‌هایی برای مادر سخت است و ریسک خطر سقط را به همراه دارد.

از طرفی این که جنین پسر است یا دختر همواره کنجکاوی پدر و مادر  و اطرافیان نزدیک را به همراه دارد. ضمن این که این آگاهی به مادر کمک می‌کند ارتباط بهتری با فرزندش برقرار کند او را به اسم بخوانند و زودتر سیسمونی و اتاق نوزاد را آماده کند.

بر اساس این گزارش؛ با چرخش زمین ، فناوری نیز چرخید و چرخید تا به امروز که یک موفقیت پزشکی امکان تشخیص زودهنگام جنسیت جنین را میسر ساخت.  به همین منظور به سراغ یک شرکت تولید کننده رفتیم تا با معرفی محصول دانش بنیان خود ما را با تازه‌ترین‌های حوزه زیست‌فناوری آشنا کند.

کاظم دستجردی مدیر عامل شرکت دانش بنیان  بیو تکنولوژی نیک ژن اوژن و استادیار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بابیان اینکه در حوزه تولید محصولات زیست‌فناوری فعالیت می‌کند گفت: «فعالیت عمده فعلی شرکت در۳ حوزه  تولید کیت‌های تشخیص ملکولی،  نانو حسگرهای آپتامتری و مطالعات کاربردی آنالیز داده‌های ژنومیکس است که در این حوزه‌ها می‌توانند با تولید محصولات هایتک به توسعه اقتصاد مقاومتی دانش بنیان کشورکمک کنند».

دستجردی بابیان اینکه اولین محصول فناورانه شرکت، کیت تعیین جنسیت است، توضیح داد: کیت تولیدی قادر است به روش غیر تهاجمی و با اخذ ۲ سی‌سی خون وریدی از مادر ، جنسیت جنین را در هفته‌های اول بارداری (از هفته هفتم) با دقت بالای ۹۸ درصد تعیین کند.

وی گفت: ۲ سال تلاش پیگیرسبب شد که فناوری مالتیپلکس ریل تایم  "پی سی آر"  بر مبنای استفاده از پروب های تکمن که در این کیت مورد استفاده قرار گرفت به گونه ای‌ بهینه‌سازی شود، که حساسیت تشخیص به میزان ۲ واحد ژنومیک و کارایی پی سی را به ۱۰۰ درصد ارتقا یابد.

این فعال حوزه فناوری  اظهار کرد:  کیت‌های تشخیص سرطان باهدف آزمون غربالگری سرطان، نیز از دستاوردهای دیگر این شرکت دانش بنیان است، که  برای شناسایی افراد در معرض خطر،  تشخیص زودهنگام انواع سرطان‌ها و نیز آزمون‌های پاسخ به درمان و انتخاب داروی مناسب برای بیماران مبتلا  کاربرد دارد.

مدیر عامل شرکت بیو تکنولوژی نیک ژن اوژن، با اشاره به اینکه تولید این کیت‌ها ضمن بی‌نیاز کردن کشور از واردات این نوع محصولات، زمینه صادرات را نیز میسر می‌کند. افزود: این محصولات  اهمیت زیادی در حوزه سلامت دارند، چراکه امکان تشخیص به موقع را میسر ساخته و بر اساس نتایج آزمون این کیت‌ها، پزشک  داروی مناسب را در زمان مناسب برای بیمار تجویز می‌کند. لذا  ضمن آنکه زمان طلایی درمان از دست نمی‌رود، در هزینه‌های سنگین دارویی صرفه‌جویی شده و بهترین درمان برای بیمار انتخاب می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند همچنین بیان کرد: فناوری حاصل مزیت رقابتی برای انواع  محصولات شرکت در مقایسه با برندهای جهانی این نوع محصولات خواهد داشت.

پایان پیام/۳۲

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات