گرامیداشت اولین سالروز افتتاح پارک علم و فناوری استان زنجان  برگزار شد.

گرامیداشت اولین سالروز افتتاح پارک علم و فناوری استان زنجان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری استان زنجان، گرامیداشت اولین سالروز افتتاح پارک علم و فناوری استان زنجان با حضور مدیران و مسئولین کشوری و استانی برگزار شد.

پس از ارائه گزارش عملکرد یکساله پارک، دکتر مرادخانی ریاست پارک علم و فناوری استان زنجان به ارائه آمارهای مقایسه­ای ایران و جهان پرداخت و افزود:دانشگاه MIT بعنوان هشتمین اقتصاد جهان بالغ بر ۲۵۰۰۰ استارت آپ تولید کرده که منجر به اشتغال تخصصی ۳.۰۰۰.۰۰۰ شغل با درآمد ۲ ترلیون دلار شده است و سالانه ۹۰۰ استارت آپ ایجاد می­کند. این در حالیست که تولید استارت آپها در فرانسه بالغ بر ۹۰۰۰ می­باشد.

ایشان در ادامه این مقایسه به آمار ایران اشاره نمود و گفت: در کشور عزیزمان ایران این عدد به ۵۰۰ استارت آپ در سال گزارش شده است که با این وجود دانشی با ارزش ۳.۴۵۶.۷۸۹ میلیارد ریال با حجم صادرات ۴۵.۳۲۲ میلیارد ریال می­باشد. این در حالیست که حجم حمایتهای مالی از این استارت آپها از بدو تاسیسس ۳۰۴.۰۰۰ میلیارد ریال بوده است. هزینه ایجاد شغل در صنعت بیش از ۱.۵ میلیارد تومان، هزینه ایجاد شغل در حوزه دانشی حدود ۷۰ میلیون تومان و هزینه ایجاد شغل در حوزه IT کمتر از ۳۰ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: در ایران ۴۳ پارک علم و فناوری، ۲۴۱ مرکز رشد و ۲۵ مرکز نوآوری راه اندازی شده است که متاسفانه پارک علم و فناوری استان زنجان آخرین پارک استانی می­باشد. این پارک توانسته است در این یکسال بیش از ۲۲۰۰۰ نفر ساعت را آموزش و مشاوره داده و با ارائه حداقل تسهیلات با همکاری در جذب و پذیرش توانست ۸۰ واحد فناور (۳۸ واحد در پارک و ۴۲ واحد در مرکز رشد) مستقر نماید.

وی همچنینی با اشاره به اینکه ۳۸ واحد فناور منجر به ایجاد ۶۲۲ فرصت شغلی با فروش ریالی  ۴۰۷.۶۱۰.۶۰۵.۱۳۵  و فروش ارزی ۲.۷۹۶.۰۰۰ شده است نیز افزود: هسته­های فناور با ایجاد اشتغال برای ۱۱۸ نفر توانسته است ۸.۲۱۰.۰۰۰.۰۰۰ فروش ریالی داشته باشد.

وی همچنین تاکید کرد که این پارک به دنبال ایجاد اکوسیستم کارآفرین، ایجاد فناوری و ایجاد اشتغال هستیم و افزود: ایران در رتبه نخست نرخ رشد علمی کشور و در جایگاه علمی شانزدهمین در جهان هستیم. امروز باید علم را به عمل تبدیل کنیم.

وی با اشاره به افزایش نرخ رشد تولید شرکت دانش بنیان در استان زنجان پس از تاسیس پارک اشاره نمود و افزود: تعداد این شرکتها در سال گذشته ۳۲ شرکت دانش بنیان در استان وجود داشته که با همت پارک این عدد به ۵۲ رسیده است. لازم به ذکر است تعدادی نیز در صف انتظار جهت داوری هستند. این در حالیست که در برخی استانها پیشرو نرخ منفی داشته و یا رشد چندانی ندارد.)

دکتر مرادخانی تحقق برنامه­ها در سال ۹۷ را با سرلوحه قرار دادن منویات رهبری و با یاری، همدلی، هم زبانی و هم­افزایی کلیه ذینفعان اکوسیستم پارک علم و فناوری استان اعلام کرد و افزود: این پارک توانست در دو بخش اعتبارات جاری و عمرانی ردیف ملی گرفته و به نام پارک مصوب شود. همچنین ساختار و تشکیلات سازمانی پارک ایجاد شد و در نهایت همه تعهدات بودجه­ای پارک در سقف اعتبارات مورد اجرا قرار گرفت.

ایشان در ادامه با توضیح برنامه جامع پارک اضافه کرد: این پارک برای پشتوانه سازی و آموزش کارآفرینی در مدارس اقداماتی را در جهت آموزش کارآفرینی در جهت توانمند سازی دانش آموزان اجرایی نموده­است. همچنین به منظور ایده­سازی جلسات هفتگی و ماهانه برگزار می­گردد که از چهره­ها و کارآفرینان(برای صحبت در مورد نقاط شکست و پیروزی­شان) دعوت بعمل می­آید. همچنین در راستای حمایت از ایده­پردازان  کافه خلاقیت راه­اندازی شد.

وی با اشاره به تلاش این پارک جهت توسعه کمی و کیفی مراکز رشد افزود در صدد هستیم تا واحدهای فناور در پارک را نیز توسعه دهیم، همچنین توسعه و راه­اندازی مراکز رشد و مراکز خلاقیت و کارآفرینی در شهرستانها جز اقدامات مهم این پارک بوده است. راه اندازی مدرسه کسب و کار دانش­آموزی جهت حمایت از دانش آموزان نیز از دیگر خبرهای مهم عنوان شده بود.

دکتر مرادخانی در انتهای سخنرانی با عنوان خبرهای مهم و چشم انداز روشن برای این پارک گفت: برای حمایت از استارت آپها در آینده­ای نزدیک شاهد راه اندازی Co-Working Space در مرکز شهر خواهیم بود. راه اندازی کافه خلاقیت و نمایشگاه دائمی از دیگر اقدامات مهم برای حمایت از فناوران خواهد بود.

وی همچنین اعلام کرد: صندوق پژوهش و فناوری ارزش آفرین غیر دولتی اشراق به صورت رسمی شروع به کار کرده است. دبیری کارگروه اقتصاد دانش بنیان به  این پارک محول شده است . به منظور تحقق فرموده استاندار محترم در راستای ارائه خدمات فنی و اقتاصدی به جامعه با راه اندازی کلیمنیک مدیریت و صنعت تحقق یافت.

وی در انتها ضمن تشکر از دکتر وقف ­ چی و دکتر احمدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای توسعه اکوسیستم پارک علم و فناوری استان سخنان خود را با ارائه درخواست جهت انجام همکاری­های لازم در ارائه ساختمان­ها و فضاهای موجود بلااستفاده به پایان برد.

در این جلسه دکتر خاتمی(نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه معزز)، دکتر ثبوتی (چهره­ی ماندگار کشوری)، دکتر نیک سرشت (معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری)، دکتر طهماسبی (ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان)، دکتر سلیمی(مشاور اسبق وزیر علوم به عنوان کارآفرین)، دکتر سلطانی (معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری)، و اعضای گروه آپفن نیز در این جلسه حضور یافتند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری استان زنجان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری استان زنجان

    پارک علم و فناوری استان زنجان

    پارک علم و فناوری استان زنجان یک پارک علم و فناوری در شهر زنجان می باشد

      نظرات