کتاب های منتخب سال 2017 از نظر بیل گیتس و مارک زاکربرگ

کتاب های منتخب سال 2017 از نظر بیل گیتس و مارک زاکربرگ

بیل گیتس و مارک زاکربرگ دو تن از ثروتمندترین مردان جهان، لیستی از 14 کتابی را که در سال 2017 میلادی خوانده‌اند و به نظرشان دیگران نیز باید این کتاب‌ها را بخوانند، منتشر کردند.

به گزارش اکوسیستم، گاردین منتشر کرد که بیل گیتس (بنیانگذار مایکروسافت) و مارک زاکربرگ (بنیانگذار فیسبوک) در فروم اقتصادی جهان داووس در سوئیس شرکت کردند و لیستی از ۱۴ کتاب برتری که در سال ۲۰۱۷ خوانده بودند را منتشر نمودند.

از سال 1971 میلادی این گردهمایی هر ساله برگزار می‌شود و طی آن رهبران تجاری و چهره‌های موفق اقتصاد جهان دور یکدیگر جمع می‌گردند. گیتس و زاکربرگ که عنوان دومین و چهارمین افراد ثروتمند دنیا را دارند، از همراهان همیشگی این رویداد بودند؛ این دو کارآفرین علاوه بر درخشش در حوزه فناوری و اقتصاد، ‌کتابخوان‌های قهاری نیز به حساب می‌آیند و هر ساله لیستی از کتاب‌های پیشنهادی خود را به دیگران ارائه می‌دهند.

نکته جالب در این لیست، تعداد بسیار پایین کتاب‌های نوشته شده توسط نویسندگان زن است. الیف شافاک‌ نویسنده مطرح ترکیه‌ای و خالق رمان ملت عشق، در مورد پیشنهادهای این دو چهره سرشناس جهانی درحوزه اقتصاد گفت: فهرست منتشر شده از سوی آنها، پیام بسیار مثبت و سازنده‌ای را دربر داشته است.

شافاک در ادامه با اظهار نگرانی از حضور نداشتن نام نویسندگان زن در این لیست، افزود: نگرانی من این است که چرا در فهرست کتاب‌های منتخب آن دو که از جهات دیگر به زیبایی تنوع را رعایت کرده‌اند، نویسندگان زن جایی نداشته‌اند؟ صمیمانه امیدوارم آنها در سال جدید میلادی آثار بیشتری از نویسندگان زن را مطالعه کنند.

کتاب مشترکی که بیل گیتس و مارک زاکربرگ خواندن آن را به همه توصیه کرده‌اند، زوایای بهتر طبیعت ما: چرا خشونت رو به کاهش است؟ نام دارد که توسط استیون پینکر (استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد) نوشته شده است. موضوع این کتاب راجع به کاهش پیدا کردن خشونت در جهان می‌باشد و به همین دلیل در فهرست پرفروش‌ترین‌های سایت آمازون قرار گرفت. بنیانگذار مایکروسافت در توییتر خود این کتاب را اینگونه توصیف کرده است: الهام بخش‌ترین کتابی که تاکنون خوانده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: نویسنده این کتاب نشان می‌دهد که چگونه جهان به سمت بهتر شدن پیش می‌رود. اگر چه به نظر احمقانه می‌آید اما واقعیت دارد، الان صلح آمیزترین دوران تاریخ بشر است. زمانی که فکر می‌کنید، دنیا رو به بهبود است، می‌خواهید این پیشرفت را به انسان‌ها و مکان‌های بیشتری توسعه دهید؛ این به معنای کم اهمیت تلقی کردن مسائل مهم نیست، بلکه به این معنی است که باور دارید مشکلات قابل حل هستند.

خالق فیسبوک نیز این کتاب را در باشگاه کتابخوانی خود معرفی کرد. وی در مورد این کتاب گفت: این کتابی است به موقع، در مورد اینکه چرا و چطور خشونت به طور مدام رو به کاهش است و ما چگونه می‌توانیم این روند را ادامه دهیم.

فهرست ۱۴ کتاب منتخب مارک زاکربرگ و بیل گیتس به شرح زیر است:

  1. کمپانی خلاقیت، نویسنده اد کتمول
  2. ژن: تاریخ دقیق، نویسنده سیدارها موخرجی
  3. زوایای بهتر طبیعت ما، نویسنده استیون پینکر
  4. رهبر یک روزه دارودسته خلافکارها، نویسنده سودهیر ونکاتش
  5. انسان دانا: تاریخ مختصر بشریت، نویسنده یووال نوا هاراری
  6. کفش باز، نویسنده فیل نایت
  7. ساختار انقلاب علمی، نویسنده توماس اس. کان
  8. تئوری ریسمان، نویسنده دیوید فاستر والاس
  9. علت شکست ملت‌ها، نویسندگان دارون آکمپلو و جیمز رابینسون
  10. مساله سه جسمی، نویسنده سیکشین لیو
  11. نظم جهانی، نویسنده هنری کیسینجر
  12. آیین عقلانی، نویسنده مایکل سوک ـ یونگ چیو
  13. حصار: کابل‌های فرسوده بین آمریکایی‌ها و آینده انرژی ما، نویسنده گرچن بک
  14. هفت حوا، نویسنده نسل استفنسون

    نظرات