انجام کارها در مدت زمانی محدود خلاقیت را کاهش می دهد

برخلاف آنچه که عموما تصور می‌کنیم، افرادی که کارهای زیادی را در زمانی محدود انجام می‌دهند به مرور زمان خلاقیت و پویایی خود را از دست خواهند داد.

اکوسیستم – علیرغم آنکه مقالات زیادی در مورد مزایای برنامه ریزی و زمان بندی برای انجام امور و متعهد ماندن به آن به ویژه زمانی که تازه کسب و کار را شروع کرده‌اید، نوشته شده است؛ اما نتایج تحقیقات اخیر دانشگاه هاروارد حاکی از آن است که، اگر در حال انجام فعالیت‌های خلاقانه و نوآورانه‌ای هستید، باید به خودتان فرصتی نیز برای استراحت بدهید، در غیر این صورت بجای نوآوری تنها وقت خود را با برنامه‌های شلوغ هدر می‌دهید.

پروفسور ترزا آمابیل در نشریه کسب و کار هاروارد گفته است: در یک روز پرمشغله، ممکن است آدرنالین خون بالا برود و فرد احساس کاذبی از انرژی خلاق داشته باشد. وی تشریح کرد: افرادی که فشار کاری زیادی دارند، حس می‌کنند که بسیار مفید و خلاق هستند، اما حقیقت این نیست، در واقع ایده‌های خلاقانه آنها، بسیار کمتر از چیزی است که تصور می‌کنند و کارایی‌شان نیز در حل مسائل، پایین‌تر است. آنها می‌‌توانند کارهای زیادی انجام دهند، اما الزاما خلاق نیستند.

آمابیل اعلام کرد در تحقیقات او افرادی که تحت فشار کم یا متوسط کار می‌کنند، بیشترین خلاقیت را داشته‌اند. بنابراین اگر قصد برنامه ریزی برای اجرای ایده‌های خود را دارید، بهتر است به خودتان سخت نگیرید.

کار بی وقفه مانند راه رفتن روی تردمیل است، اگرچه انرژی زیادی صرف می‌کنید ولی به جلو حرکت نمی‌کنید؛ ذهن شما راکد است و هیچگونه پویایی ندارد و حتی سخت‌تر می‌توانید معنا و هدفی در کارتان بیابید. بنابراین مدیران چگونه می‌توانند اطمینان داشته باشند که کارمندان‌شان همیشه برای نوآوری وقت دارند؟ پاسخ ساده است، با مهیا کردن فضایی که کارمندان آرام، متمرکز و بدون مزاحمت در آن کار کنند.

آمابیل به کارفرمایان توصیه می‌کند که اجازه دهید پرسنل اهمیت کاری را که انجام می‌دهند، درک کنند و دریابند که اعمال فردی آنها چطور به رفع نیازهای مشتریان، نیازهای جامعه یا حتی شرکت کمک می‌کند. سعی کنید برای هر پروژه، به کارمندان خود زمان کافی بدهید تا بتوانند جستجو کنند و اطلاعاتی را که می‌خواهند جمع آوری نمایند و تا حدی با این اطلاعات سرگرم شوند. این بدان معنی نیست که کارها هیچ سررسیدی نداشته باشند، بلکه منظور این است که مهلت زمان بیشتری نسبت به پروژه‌های معمول در اختیار پرسنل بگذارید.

    نظرات