باج خواهی ۳.۴ میلیون دلاری روزنامه نگار اسپانیایی از ویکی لیکس

باج خواهی ۳.۴ میلیون دلاری روزنامه نگار اسپانیایی از ویکی لیکس

یک روزنامه نگار اسپانیایی و برنامه نویسی که هویتش مشخص نشده به اتهام تلاش برای فروش ویدیوهایی از حرکات عجیب جولیان آسانژ طی مدت اقامتش در سفارت اکوادور، بازداشت شدند .

«خوزه مارتین سانتوس» که سابقه کلاهبرداری هم دارد، به عضویت در شبکه ای متهم شده که از موسسان ویکی لیکس درخواست باج می کرد و خواستار معاوضه ویدیوهای خصوصی ضبط شده از آسانژ با مبلغ هنگفتی پول بود.

و اما برنامه نویس مجهول الهویه ای که در ابتدای مطلب به وی اشاره شد نیز در شهر ساحلی Alicante دستگیر شده که در ۴۱۸ کیلومتری از جنوب شرقی مادرید قرار دارد.

آسانژ در سفارت اکوادور

براساس این گزارش دو فرد متهم به علاوه شخص سومی که هنوز شناسایی نشده با ٖKristinn Hrafnsson نماینده ویکی لیکس در تاریخ دوم آوریل سال جاری دیدار کرده اند و ۱۰۳ فایل ویدیویی را به وی نشان داده اند که همگی حاوی محتوای خصوصی و فیلم های ضبط شده از آسانژ در سفارت اکوادور بوده اند.

آنها گفته بودند در صورتی که ۳.۴ میلیون دلار از موسسان ویکی لیکس دریافت نکنند، فایل های ویدیویی را منتشر می کنند.

به دنبال این اتفاق آسانژ شکایتی را در یکی از دادگاه های مادرید گشود و مارتین سانتوس را به تلاش برای باج گیری از ویکی لیکس و همچنین پرسنل سفارت متهم کرد.

آسانژ ۴۷ ساله ماه گذشته و بعد از آنکه اکوادور مصونیت سیاسی وی را برداشت از سفارت این کشور واقع در لندن اخراج شد و حالا با طیف گسترده ای از اتهامات روبروست که از دخالت در امور خارجی اکوادور گرفته تا عدم رعایت بهداشت را شامل می شود.

جولیان آسانژ

چند روز بعد از دستگیری آسانژ، نشریه اسپانیایی El Pais ویدیویی از آسانژ را با رفتارهای عجیب و غریبش درون سفارت منتشر کرد که برای نمونه تلاش های ناموفق وی برای اسکیت سواری در اتاق اقامتش و سپری کردن زمان و همچنین درگیری لفظی اش با نگهبان سفارت را نشان می داد که تلاش داشت از ملاقات وی با چند تن از مهمانانش درون سفارت جلوگیری کند.

این استرالیایی تبار افشاکننده اسرار از ژوئن سال ۲۰۱۲ تاکنون در سفارت اکوادور زندگی می کند تا از استردارش به سوئد خودداری کند؛ در سوئد آسانژ به تجاوز و آزار جنسی برای دو زن متهم شده است.

جولیان آسانژ

البته درخواست استرداد وی توسط سوئد دیگر به قوت خود باقی نیست اما دولت این کشور اعلام کرده از آنجایی که آسانژ از سفارت اکوادور خارج شده شاید دوباره آن را به جریان بیاندازد.

همانطور که در خبرها خواندید آسانژ به خاطر فرار هفت سال پیشش حین آزادی مشروط خود به ۵۰ هفته زندان محکوم شد. یک روز بعد نیز وی از طریق ویدیو کنفرانس در دادگاه لندن حضور پیدا کرد و اعلام نمود برای آنکه جلوی استردادش به آمریکا (به اتهام تلاش برای هک کامپیوترهای پنتاگون) را بگیرد تمام تلاشش را خواهد نمود.

لینک اصل خبر در سایت

    نظرات