بسیج ملی فشار خون؛ پرونده‌ای ‌برای ارتقای سلامت ایرانیان

بسیج ملی فشار خون؛ پرونده‌ای ‌برای ارتقای سلامت ایرانیان

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اگر فشارخون به موقع تشخیص داده شود قابل کنترل است، اما برآورد‌ها نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد مبتلایان به فشارخون بالا، از این مسئله آگاهی ندارند. به همین دلیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام به اجرای طرح ملی بسیج کنترل فشار خون در کشور کرده است. در این طرح، ۴۰ میلیون نفر از افراد بالای۳۰ سال کشور تحت پوشش سنجش فشارخون قرار می گیرند.

در بسیج ملی کنترل فشارخون، افرادی که فشارخون بالایی دارند برای درمان به مراکز بهداشتی و درمانی فرستاده می‌شوند تا تحت‌نظر قرار گیرند. البته پروژه الکترونیک سلامت تا پایان خردادماه اجرایی و تمامی اطلاعات مربوط به سلامت مردم از جمله فشارخون آن‌ها در این سامانه ثبت می‌شود.

در نیمه اول اجرای «بسیج ملی کنترل فشار خون» تمرکز روی آموزش، آگاهی و اطلاع‌رسانی است، زیرا به دلیل تقارن آن با ماه مبارک رمضان فشار خون افراد به دلیل روزه‌داری کمتر از میزان واقعی نشان داده می‌شود. در این طرح، تا ۱۷ خردادماه تمرکز بیشتر روی آموزش، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به مردم و ارائه‌دهندگان خدمت خواهد بود و بعد از عید فطر، اندازه‌گیری‌های فشار خون در ایستگاه‌های ثابت، سیار و همچنین مراکز و پایگاه‌های سلامت معاونت بهداشت انجام می‌شود.

در سامانه یکپارچه بهداشت «سیب» نیز یک خدمت به صورت ویژه طراحی شده است که مطابق آن هر فرد بالای ۳۰ سال به مراکز بهداشتی برای دریافت خدمت مراجعه کند، فشار خونش اندازه‌گیری خواهد شد. علاوه بر این، یک سامانه نیز برای خوداظهاری افراد به آدرس salamat. gov. ir طراحی شده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بعد از اتمام زمان طرح نیز از طریق شماره تلفن همراه و کد ملی افراد، درمان افرادی که نیاز به مراقبت دارند و در طول «بسیج ملی کنترل فشار خون» شناسایی شده‌اند را پیگیری می‌کند .این درمان نیز از اصلاح الگوی غذایی افراد تا درمان دارویی را در بر می‌گیرد و همه افراد در این طرح دارو دریافت نخواهند کرد.

پایان پیام/۲۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات