پخش آب در کانون‌های بحرانی به تثبیت گرد و غبار کمک می‌کند

پخش آب در کانون‌های بحرانی به تثبیت گرد و غبار کمک می‌کند

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گرد و خاک غیرمنتظره آمد. بهمن ماه سال ۹۵ بود که زخم خاک خورده در خوزستان سرباز کرد. ریزگردها در خوزستان بحران آفریدند. پس از این اتفاق با تاکید مقام معظم رهبری همگان به میدان آمدند تا این بحران رفع شود.

پدیده ریزگرد موضوعی جدی در کشور است که باید راهکارهای اساسی برای آن اندیشید. در این راستا کارگاه آموزشی روش‌های اجرایی و تجارب موفق تثبیت کانون‌های گرد و غبار استان خوزستان با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد. در این کارگاه با حضور بیش از ۴۰ نفر از اعضای هیئت علمی، کارشناسان دستگاه های اجرایی مرتبط و مدیران توسعه جهاد نصر چالش های این حوزه بررسی و راهکارهایی نیز ارائه شد.

نادرقلی ابراهیمی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این کارگاه بیان کرد: پدیده گرد و غبار از سال ۸۲ در استان های جنوب غربی ایران آغاز شد. سپس گسترش یافت و استان‌های بیشتری را در برگرفت. به‌گونه‌ای که طی سال های اخیر عمده جمعیت کشور تحت تاثیر ریز گردها قرار گرفته اند. در بهمن‌ماه ۱۳۹۵، استان خوزستان به دلیل ورود ریز گردها که در نقاط مختلف این استان پخش شد، دچار بحران شدیدی شد که انعکاس رسانه‌ای و تبعات اقتصادی اجتماعی این پدیده، هشدار بزرگی را در این ‌باره مطرح کرد.

به گفته وی، پس‌ از این اتفاق با تاکید مقام معظم رهبری، سازمان‌های اجرایی با جدیت بیشتری برای حل این چالش، به بررسی برای یافتن راهکارهای پایدار پرداختند. موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع به‌عنوان مجری طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی و ارائه راه‌حل‌ها به میدان آمد. همچنین اداره کل منابع استان خوزستان عملیات بیولوژیک، کاشت نهال و مدیریت طرح‌های منابع طبیعی شد و موسسه جهاد نصر نیز عنوان مجری طرح تامین آب برای عرصه‌های بحرانی گردوغبار را دریافت کرد. پس از آن مقرر شد کلیه برنامه‌ها و پیشنهادهای تهیه‌شده توسط مراجع ذی‌ربط با تصویب کمیته استانی و ملی ریز گرد مصوب و نهایتاً اجرایی شود.

ابراهیمی همچنین بیان کرد: در نهایت با هم‌افزایی ایجاد شده و با محوریت وزارت جهاد کشاورزی و مشارکت دستگاه های اجرایی و علمی از جمله ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست پروژه‌ای با هدف پخش آب در کانون‌های بحرانی گردوخاک در وسعت ۴۲ هزار هکتار و آبگیری هورهای منصوره و شریفیه تعریف شد. این طرح به جهت مرطوب کردن و تثبیت عرصه‌های مذکور توسط مجموعه جهاد نصر در کانون شماره ۴، اجرای پایلوت شورورزی در کانون شماره یک و پایلوت بیابان زدایی و پخش سیلاب در منطقه هندیجان به اجرا درآمد.

در ادامه این کارگاه طرح پژوهشی فوق برای حاضران ارائه شد تا دستاورد و تجربیات آن در دسترس فعالان این حوزه قرار گیرد.

پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات