غلبه کردن انسان ها توسط شبکه عصبی طراحی شده علی بابا در آزمون خواندن جهانی

غلبه کردن انسان ها توسط شبکه عصبی طراحی شده علی بابا در آزمون خواندن جهانی

واحد تحقیقات غول تجارت چین، علی بابا توانست مدل شبکه عصبی طراحی کند که در آزمون خواندن جهانی با استفاده از بانک اطلاعاتی استنفورد، پیروز شود و مقام اول را در میان شرکت کنندگان این مسابقه که همگی انسان بودند، کسب نماید.

به گزارش اکوسیستم، شبکه عصبی که مدل آن توسط مرکز تحقیقات شرکت چینی علی بابا طراحی شده بود توانست در آزمون خواندن که شرکت کنندگان آن انسان ها بودند پیروز شود و به مقاوم اول دست یابد. بر اساس گفته های علی بابا موفقیت این شبکه عصبی عمیق طراحی شده نشان می دهد که در بسیاری از کارها می تواند به جای انسان ها و نیروی انسانی از تکنولوژی شبکه عصبی عمیق استفاده کرد تا نیاز به نیروهای کاری انسانی کاهش یابد.

انستیتو علوم داده و فناوری این غول چینی در گزارش خود در خصوص طراحی این شبکه عصبی به این نکته اشاره کرده است که برای طراحی این شبکه عصبی از تکنولوژی یادگیری عمیق با استفاده از بانک داده پرسش و پاسخ استنفورد استفاده کرده است و در این آزمون توانسته نمره 82.44 را کسب نماید. نمره انسان ها در این آزمون در حدود 82.304 بوده است.

بانک داده پرسش و پاسخ استنفورد که به SQuAD معروف است دارای بیش از 100 هزار مجموعه پرسش و پاسخ است که بر اساس مقاله های منتشر شده در ویکی پدیا جمع آوری شده است. در هر کدام از این مجموعه ها از شرکت کنندگان خواسته شده بود تا مدل های یادگیری ماشینی طراحی کنند تا توسط آن بتوانند به پرسش های مطرح شده پاسخ دهند. این مدل های طراحی شده که مرحله آموزش را طی کرده بودند توسط SQuAD ارزیابی شده و سپس بر روی مجموعه ای از داده های آزمون آزمایش شدند.

در این آزمون گروه های تحقیقاتی زیادی در شرکت های بزرگ فناوری از جمله Tencent، Google، IBM، Microsoft، Samsung، دانشگاه تلاویو و دانشگاه ملی کانگوون کره جنوبی شرکت کرده بودند. بسیاری از این شرکت ها از جمله بخش آسیایی مایکروسافت در سال های گذشته در این آزمون شرکت کرده بودند. مایکروسافت در آزمونی که روز 17 دسامبر 2017 انجام شده بود توانسته بود نمره 82.136 را از آن خود کند در حالی که نمره علی بابا در آن آزمون در حدود 79.199 بوده است.

اما در جدیدترین آزمون انجام شده علی بابا توانست رکورد قبلی خود را بشکند و نمره ای بیشتر از نمره کسب شده توسط شرکت کنندگان انسان این آزمون کسب نماید. این غول تجارت چینی در آخرین موضع گیری های خود در روز دوشنبه هفته گذشته به این نکته اشاره کرده است که این اولین باری است که یک مدل شبکه عصبی توانسته است در آزمونی که همه شرکت کنندگان ان انسان بوده اند بیشترین نمره را از آن خود کند. هر چند بر اساس آنچه استنفورد ثبت کرده است بخش آسیایی مایکروسافت توانسته در آزمون مورخ 3 ژانویه بیشترین نمره را از آن خود کند اما علی بابا در آزمون برگزار شده در روز 5 ژانویه بیشترین امتیاز را از ان خود کرده است.

سخنگوی شرکت علی بابا در توضیحات خود در خصوص این موفقیت به این نکته اشاره کرده است که تاریخ 5 ژانویه زمانی است که این شرکت در آزون برگزار شده از مدل شبکه عصبی عمیق پیشرفه ای استفاده کرده است. وی در ادامه گفته است تاریخ دقیقی که استنفورد برای موفقیت علی بابا در این آزمون ثبت کرده است روز 11 ژانویه سال 2018 بوده است و این اولین باری است یک شبکه عصبی توانسته است بر انسان در آزمون خواندن غلبه نماید.

علی بابا در خصوص مدل شبکه عصبی طراحی شده توسط این شرکت به این نکته اشاره کرده است که برای طراحی این شبکه عصبی قدرتمند از معماری و مدل شبکه عصبی سلسه مراتبی استفاده کرده است که برای خواندن متن ابتدا یک پاراگراف، سپس جملات و در پایان لغات موجود در هر جمله را دریافت و بررسی می کند تا بتواند پاسخ سوال مطرح شده را پیدا کند. پیش از این علی بابا  از یک نمونه مشابه این شبکه عصبی در فستیوال خرید Single Day برای پاسخ به مشتریان استفاده کرده بود.

علی بابا دارای سرویس رباط چت کننده است که یک سرویس پاسخگویی به مشتریان است. این سرویس که به Dian Xiaomi مشهور است می تواند روزانه 3.5 میلیون کاربر را از طریق پلت فرم های Tabao و Tmall پشتیبانی نماید.

یکی از دانشمندان و محققان پردازش زبان طبیعی در چین با توجه به نمره ثبت شده توسط SQuAD به این نکته شااره کرده است که این شبکه عصبی توانسته است در پاسخ به پرسش هایی از جمله اینکه چه جیزی باعث ایجاد باران می شود و از این دست با دقت بالایی پاسخ دهد. از این رو این شرکت امیدوار است تا در آینده ای نزدیک و در گام های بعدی دقت این شبکه عصبی را برای پاسخ به پرسش های دیگر افزایش دهد.

به گفته محققان علی بابا شبکه عصبی تولید شده توسط این شرکت قادر خواهد بود که به درخواست های آنلاین مشتریان و همچنین درخواست های پزشکی بیماران پاسخ دهد تا نیاز به اپراتورهای انسانی تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

به گفته این دانشمند پردازش زبان علی بابا می تواند این مدل شبکه عصبی خود را برای ساختن متدولوژی مدل شبکه های عصبی که قادر خواهند بود در سیستم های پرسش و پاسخ به نحو مطلوبی و با دقت بالایی عمل کند، به اشتراک گذاری نماید. در واقع این مدل شبکه عصبی می تواند به عنوان پایه طراحی شبکه های عصبی با دقت بالاتر در سیستم های پرسش و پاسخ مورد استفاده قرار گیرد.

 

نظرات