چگونه در محیط کار اشتباه خود را جبران کنیم؟

چگونه در محیط کار اشتباه خود را جبران کنیم؟

تمام انسان‌ها در طول زندگی خود بارها مرتکب اشتباه می‌شوند، ولی هر کسی نمی‌تواند اشتباه خود را جبران کند. پیشگیری از اشتباه غیر ممکن است، اما مهم این است که پس از یک اشتباه چه اقداماتی را انجام دهیم.

اکوسیستم – فرض کنید از طریق ایمیل مشغول مذاکره با یک مشتری مهم هستید و به اشتباه ایمیل ناتمامی را ارسال می‌کنید، یا حساب‌های مالی سال گذشته را به اشتباه در گزارش مالی سال جاری وارد می‌کنید. واقعیت این است که تمام انسان‌ها در زندگی خود اشتباه می‌کنند، ولی اکثر آنها نمی‌دانند که در این شرایط چه اقداماتی را باید انجام دهند تا اشتباه خود را جبران کنند و رفتاری حرفه‌ای داشته باشند. در ادامه اقداماتی را که بهتر است بعد از هر اشتباهی انجام دهید، شرح داده شده‌اند.

ارزیابی خسارتی که وارد کردید

بعد از اشتباه کردن، حس بسیاری بدی در افراد ایجاد می‌شود؛ در این شرایط بهترین کار این است که ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و موقعیت را ارزیابی نمایید. بررسی کنید که آیا می‌توانید موضوع را به سرعت حل کنید یا هر اقدامی بی فایده خواهد بود. گاهی احساسی که پس از اشتباه در محیط کار در افراد به وجود می‌آید، مانع از این خواهد شد که درک درستی را از موقعیت داشته باشند؛ بنابراین ابتدا چند دقیقه صبر کنید و موقعیت خود را ارزیابی نمایید.

چگونه در محیط اشتباه خود را کار جبران کنیم؟

صحبت کردن با افراد مرتبط

پس از آنکه آرامش خود را دوباره به دست آوردید و شرایط را ارزیابی کردید، موضوع را به سرعت با افراد دخیل مطرح کنید. مدیر شما و مشتری‌های دخیل در جریان این اشتباه، باید اطلاع پیدا کنند که چه اتفاقی و به چه علتی رخ داده است. تقاضای آنها درک جدی بودن اشتباه از طرف شما است؛ در مرحله بعدی باید مطمئن شوند که مسئولیت کار را به عهده گرفته‌اید و سعی می‌کنید در آینده این مشکل مجددا به وجود نیاید. بنابراین به اشتباه خود اعتراف کنید و اشتباه‌تان را بپذیرید.

بگویید که این اشتباه دوباره رخ نمی‌دهد

پس از آنکه اشتباهی به وجود آمد، به فکر جبران آن باشید. بنابراین اگر اشتباهی که مرتکب شده‌اید در رابطه با مشتری شرکت است، باید نظر وی را نیز جویا شوید. هر مشتری ناراضی می‌تواند خسارت جبران ناپذیری به کسب و کار وارد کند. پس از شرایطی که پیش آمده است، استفاده کنید و رضایت مشتری را به دست آورید. مطمئنا اگر این کار به خوبی انجام شود، ارتباط مشتری با شرکت حتی بهتر از قبل نیز می‌شود.

چگونه در محیط اشتباه خود را کار جبران کنیم؟

علت رخ دادن اشتباه را بررسی کنید

پس از آنکه اوضاع آرام شد، فکر کنید که به چه علتی این اشتباه رخ داده است، شما باید علت آن را بیابید. آیا به دلیل حجم کاری زیاد نتوانسته‌اید پروژه را به موقع تحویل دهید؟ ریشه مشکل چه بوده است؟ آیا تأثیرات ناشی از یک کار دیگر باعث به وجود آمدن آن شد؟ با خودتان صادق باشید و از اشتباهی که رخ داده است برای بهتر شدن کار درس بگیرید.

دوباره اعتماد دیگران را جلب کنید

با بهبود عملکردتان به دیگر ثابت کنید که این اشتباه دوباره به وجود نخواهد آمد. نتایج و گزارشات کار خود را دائما با رئیس یا سرگروه خود در میان بگذارید و اعتماد آنها را مجددا به دست آورید. هیچ اقدامی بیشتر از نشان دادن سعی و تلاش، نمی‌تواند اعتماد از دست رفته را جبران کند.

در آخر به یاد داشته باشید که تمام افراد دچار اشتباه می‌شوند؛ بنابراین خیلی مهم است که بعد از پیش آمدن اشتباه، چه رفتاری را خواهید داشت. نخست اشتباه خود را قبول کنید و بعد از جبران کردن آن به سایرین نشان دهید که از این موضوع درس گرفته‌اید و در آینده این اشتباه دیگر پیش نخواهد آمد.

    نظرات