اولویت اجرای طرح های اشتغالزایی در استانهایی که نرخ بیکاری بالایی دارند

اولویت اجرای طرح های اشتغالزایی در استانهایی که نرخ بیکاری بالایی دارند

عیسی منصوری (معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در هشت استان بالاتر از میانگین کشور است، اظهار داشت: دولت بطور ویژه در این هشت استان، طرح‌های اشتغالزا را اجرا خواهد کرد.

به گزارش اکوسیستم، منصوری در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه، ضمن بیان این موضوع که دولت در سال جاری و سال آینده علاوه بر منابع فرعی، سه نوع تسهیلات بانکی را در اختیار استان‌ها قرار داده است، اظهار داشت: تسهیلات رونق اقتصادی با اعتبار 10 هزار میلیارد تومان، تسهیلات برنامه اشتغال فراگیر با اعتبار 20 هزار میلیارد تومان و تسهیلات اشتغال روستایی با اعتبار 12 هزار میلیارد تومان حائز اهمیت‌ترین تسهیلات دولت به منظور ایجاد اشتغال در استان‌ها است.

وی در ادامه افزود: البته تنها پرداخت تسهیلات به ایجاد شغل منجر نمی‌شود؛ این تجربه در دولت‌های گذشته نیز بوده است، حتی در جهان نیز یک برنامه اشتغال وجود ندارد که صرفا برمبنای پرداخت تسهیلات به موفقیت رسیده باشد.

معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: دولت قبل از پرداخت تسهیلات، یک بخش را با عنوان مداخلات توسعه‌ای به وجود آورده است که باعث توسعه در زمینه کسب و کار شود.

وی با اشاره به زمان‌بر بودن بروکراسی اداری پرداخت وام، گفت: دو هفته قبل از آنکه بین صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل قرارداد پرداخت تسهیلات به امضا برسد، به منظور کم کردن زمان بروکراسی اداری، سامانه ثبت طرح متقاضیان فعالیت خود را آغاز کرد.

همچنین منصوری از ثبت 6000 طرح متقاضی دریافت تسهیلات در سامانه کارا خبر داد. به گفته این مقام مسئول، طرح متقاضیان دریافت تسهیلات، توسط کمیته فنی  مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و در بانک براساس نوع تسهیلات که مربوط به اشتغال فراگیر یا روستایی باشد، تفکیک می‌گردد. وی متذکر شد: از پایان هفته جاری، بررسی طرح‌های رونق تولید نیز صورت می‌گیرد.

معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اولویت طرح‌هایی که بازار فروش دارند برای پرداخت تسهیلات در طرح‌ها اشتغال فراگیر و روستایی خبر داد.

وی ضمن اشاره به اینکه گردشگری روستایی، حوزه فناوری اطلاعات و صنایع دستی از حوزه‌های مهم برای پرداخت تسهیلات در روستاها هستند، گفت: با توجه به محدودیت منابع آب، توسعه کسب وکارهایی که وابسته به آب نیستند را در دستور کار قرار گرفته است.

منصوری با خاطر نشان کردن این موضوع که تاکنون 25 درصد پرداخت شده است، افزود: میزان موفقیت استان‌ها در اشتغالزایی، ملاک پرداخت تسهیلات بعدی می‌باشد.

وی به اجرای طرح کارورزی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح ذیل طرح اشتغال فراگیر با هدف کارآموزی نیروهای فارغ التحصیل دانشگاهی در بنگاه‌های اقتصادی به مرحله اجرا رسیده است، در طرح کارورزی برای صاحبان بنگاه‌ها مشوق‌های بیمه‌ای و یارانه دستمزد این افراد در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد که در نیمه نخست سال جاری 655 هزار شغل ایجاد شده است، اعلام کرد: البته این تعداد فقط مربوط به صدور دفترچه‌های بیمه جدید است و اشتغال‌های غیررسمی را دربر نمی‌گیرد.

وی به موضوع سهمیه استان کرمانشاه از طرح اشتغال روستایی پرداخت و گفت: علاوه بر سهمی که در زمینه اشتغال روستایی به این استان اعطا می‌گردد، 600 میلیارد تومان دیگر نیز با تمرکز بر مناطق زلزله زده به این استان تخصیص می‌یابد.

این مقام مسئول بیشترین نرخ بیکاری استان کرمانشاه را مربوط به مناطق زلزله زده اورامانات عنوان کرد و گفت: در هشت استان کشور که نرخ بیکاری بالاتری نسبت به دیگر استان‌ها دارند، بطور اختصاصی کار خواهیم کرد.

منصوری در پایان تاکید کرد که به منظور بازگشت زندگی عادی به مناطق زلزله زده کرمانشاه باید ابتدا اصناف و سپس بخش صنعتی به معیشت بازگردانده شوند.

    نظرات