بایو پرینتر استخوان ساز برای اولین بار در ایران ساخته شد

بایو پرینتر استخوان ساز برای اولین بار در ایران ساخته شد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، چاپگر سه بعدی همانگونه که از نام آن پیدا است ، با الهام از چاپ روی کاغذ ، همان فرایند را به نوعی با چاپ مواد مختلف به شکل سه بعدی و واقعی ( ۳DP ) انجام می دهد .

تفکری جسورانه در صنعت که در سال ۱۹۹۳ در دانشگاه ام آی تی به تکامل رسید و موارد مصرف فراوانی از جمله در صنایع هوا فضا ، خودرو سازی ، قطعات صنعتی ، معماری ، .... یافت . در چاپ سه بعدی ، سیستم با استفاده از مواد مختلف از جمله مایعات و پودر، توان باز آفرینی یک سازه کامل در ابعاد مولکولی یا در اندازه یک ساختمان بزرگ را دارد .

پرینترهای سه بعدی شامل مجموعه‌ای از فرآیندها است که در آن مواد به‌صورت کنترل‌شده‌ به یکدیگر پیوند داده می‌شود تا یک شی سه‌بعدی ساخته شود و معمولاً این کار به‌صورت لایه‌لایه انجام می‌شود. این تکنولوژی سالها است که در ایران بومی شده است و اکنون انوع پیشرفته تری از این فن ابزار به نام بایو پرینترها در حال ساخت است که در پزشکی کاربرد دارد . با چاپ سه بعدی می توان یک نمونه دقیق و اولیه از هر طرحی تهیه کرد ، یا بدنه یک خودرو را با دقت میکرو میلیمتری طراحی کرد . از جمله کاربردهای پرینترهای سه بعدی ، استفاده در علم پزشکی و سلولهای بنیادین است . در برخی بیماران گاهاً زخم های به دلایل مختلف از جمله جراحت ، ایجاد می شود که بدن به تنهایی قادر به ترمیم آن نیست و یا برای باز آفرینی آن عضو آسیب دیده نیاز به کمک دارد . چاپگرهای سه بعدی با استفاده از موادی همچون سلولهای بنیادین یا مواد دیگر ، این امکان را ایجاد می کنند که بخش های آسیب دیده ، طراحی و جا نمایی شود.

بایو پرینترها

مدیر عامل سی زان پردازش کویر می گوید به تازگی با استفاده از ترکیب پلیمر و سرامیک موفق شده اند ، از یک استخوان مصنوعی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رونمایی کنند . در این روش با استفاده از دستگاه پرینتر سه بعدی این شرکت موسوم به بایو پرینتر ، بخشی از یک استخوان کامل انسان ساخته شد که قابلیت پیوند به بیمار را دارد .

سید جواد نیکوکار نوش آبادی می گوید که در طراحی این بایو پرینتر از دانش در دسترس استفاده شد ، اما به دلیل حساسیت شرکت های صاحب تکنولوژی ، امکان استفاده از تجربیات آنها وجود نداشت و در واقع کمپانی های فعال در حوزه مهندسی پیشرفته علوم پزشکی بسیار مراقب هستند که این فناوری محرمانه باقی بماند . به همین خاطر در واحد تحقیق و توسعه شرکت زمان زیادی صرف شد تا خوشبختانه ب ا لاخره موفق به ساخ ت پرینتری با چنین قابلیتی شدیم .

وی در ادامه اضافه کرد : از چند مرکز علوم پزشکی کشور برای استفاده از این محصول درخواست داشته ایم و ظرفیت های برای صادرات آن به کشورهای منطقه ایجاد شده است . خوشبختانه به دلیل " های تک " بودن این فناوری ، بازارهای این تکنولوژی بسیار رو به توسعه است .

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات