دبیر اتحادیه کسب وکارهای مجازی: دولت از استارتاپ ها حمایت کند

دبیر اتحادیه کسب وکارهای مجازی: دولت از استارتاپ ها حمایت کند

فرشاد وکیل زاده (دبیر اتحادیه کسب وکارهای مجازی) با اشاره به جلسه هم اندیشی چند روز قبل محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) با استارتاپ‌ها و کسب وکارهای فضای مجازی، گفت: دولت با حمایت‌های واقعی می‌تواند بستر مناسبی را برای شکوفایی ایده‌های نوآورانه فراهم نماید.

به گزارش اکوسیستم، وکیل زاده خواستار رفع مشکلات و دغدغه‌های کسب وکارهای مجازی شد و افزود: کسب و کارهای نوپا بیش از آنکه به کمک‌های مالی نیاز داشته باشند به آماده سازی زیرساختی برای شروع فعالیت‌های خود احتیاج دارند و آموزش یکی از حائز اهمیت‌ترین بخش‌هایی است که دولت برای حمایت از راه اندازی کسب و کارهای نوین باید برای آن اهمیت قائل شود. این مسئله کمترین هزینه را برای دولت دارد و در عین حال بیشترین تاثیر را نیز خواهد داشت.

وی ضمن اشاره به این موضوع که جوانان پیش از آنکه یک کسب و کار را راه اندازی کنند، باید با مفاهیم اولیه راه اندازی استارتاپ و امکان سنجی آن آشنا شوند و آگاه باشند که محصول آنها چه نیازی را در جامع رفع خواهد کرد، اظهار داشت: علاوه بر موضوع آموزش که می‌تواند مانع از راه اندازی کسب و کارهای تکراری و بدون نوآوری شود، ایجاد منطقه آرامش برای تمرکز بر ایده یکی دیگر از خواسته‌های استارتاپ‌های ایرانی است.

دبیر اتحادیه کسب وکارهای مجازی با بیان مشکلات کسب و کارهای نوپای فضای مجازی برای پرداخت کردن مالیات و عدم تعریف شدن قانون معافیت مالیاتی برای آنها، اضافه کرد: در اقتصادی سالم و کارآمد، منبع اصلی درآمد دولت از محل مالیات‌ها تعریف می‌شود، ولی مسئولین باید قبول کنند که کسب و کارهای خلاقانه در سال‌های اول فعالیت خود درآمدی ندارند و حتی به شدت نیازمند جذب نقدینگی برای توسعه و گسترش فعالیت‌شان هستند. دولت برای کسب درآمدهای مالیاتی از این حوزه، باید سراغ فعالانی برود که با وجود ده‌ها میلیارد تومان درآمد در سال، هیچ مالیاتی نمی‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه بعد از خلق ایده و تولید محصول یکی از حلقه‌های حیاتی در استارتاپ‌ها، عرضه آن در جامعه است، بیان کرد: متاسفانه مسئولان به این موضوع توجهی ندارند؛ بطور مثال حتی حمایت صدا و سیما به منظور پخش تبلیغات رایگان برای فعالان اقتصادی، شامل کسب و کارهای نوین نمی‌گردد. این همان پاشنه آشیل خلاقیت و نوآوری است که کسب و کارهای نوپا برای تبلیغات و بازاریابی محصولی خوب، تنها نیازمند جذب سرمایه باشند.

وکیل زاده با انتقاد از اینکه برای یک کمپین تبلیغاتی 45 روزه در تهران باید هزینه‌ای حدود 5 میلیارد تومان را پرداخت، متذکر شد: هیچ کدام از استارتاپ‌هایی که بر پایه خلاقیت و نوآوری شکل گرفته‌اند، قدرت پرداخت چنین هزینه‌ای را ندارند.

وی گفت: از طرف دیگر سرمایه‌های خارجی که به اکوسیستم استارتاپی ایران وارد شده‌اند، در سال‌های هزینه تبلیغات و مارکتینگ را در مواردی حتی تا ۱۰ برابر افزایش داده‌اند و این موضوع مانعی برای ورود رقبای جدید به بازار شده است.

دبیر اتحادیه کسب وکارهای مجازی با بیان اینکه علیرغم نرخ بالای بیکاری در کشورمان، کسب و کارها در جذب نیروی انسانی متخصص و با تجربه با مشکلات زیادی روبرو هستند، افزود:  بسیاری از استارتاپ‌ها چاره‌ای ندارند جز اینکه خود نسبت به آموزش نیروی انسانی اقدام کنند و این موضوع سبب کندی رشد و توسعه این کسب و کارهای می‌شود. این درحالی است که سیستم آموزش عالی با آگاهی از این مشکل، تلاشی در اصلاح ساختارهای آموزشی کشور ندارد و برخلاف تمام دنیا رابطه بین دانشگاه، بازار و صنعت قطع شده است.

وی اصلاح سیستم آموزشی کشور را یکی از راهکارهای حل مشکل بیکاری دانست و اشاره کرد این درحالی است که ما سعی داریم با طرح های ناکارآمدی مثل بنگاه‌های زود بازده، تنها به دنبال درمان کوتاه مدت مشکلات باشیم.

    نظرات