4 نکته ضروری برای گسترش یک استارتاپ

4 نکته ضروری برای گسترش یک استارتاپ

بر اساس آخرین آمار منتشر شده، در حدود 80 درصد از استارتاپ هایی که راه اندازی می شوند با شکست مواجه می شوند.

به گزارش اکوسیستم، تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان همگی بر این واقعیت اشاره می کنند که تقریبا عامل شکست همه استارتاپ هایی که مدتی بعد از راه اندازی با شکست مواجه می شوند، یکسان است. بزرگ ترین عامل شکست این استارتاپ ها مربوط به مسائل مالی و مدیریت پول و سرمایه است. در واقع کمبود منابع مالی یکی از مهم ترین عوامل استرتس زا در هر شغل و هر مرحله ای از زندگی است اما کمبود پول و از دست رفتن سرمایه ترسناک ترین مسئله ای است که یک استارتاپ می تواند با آن مواجه شود.

خوشبختانه راه کارهای مفید و موثری برای مدیریت منابع مالی و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه در استارتاپ راه اندازی شده وجود دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده اگر افراد بتوانند استراتژی و برنامه های خاصی را برای ارائه محصول و خدمات خود به بازار و یا به عبارت دیگر بازاریابی طراحی کنند، می توانند نگرانی کمتری نسبت به موجود بودن منابع مالی داشته باشند.

در ادامه به 4 نكته اساسی که می تواند به نوعی برای طراحی و اتخاذ استراتژی مناسب در فروش محصول مفید و موثر باشد خواهیم پرداخت. بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده، رعایت کردن این 4 نکته کلیدی می تواند در رشد گسترش و هدایت یک استارتاپ موفق بسیار کلیدی باشد.

اولین نکته در خصوص انتخاب و ایجاد یک برند منحصر به فرد است. تمامی افرادی که استارتاپ های موفقی را راه اندازی کرده اند قبل از هر کاری سعی کرده اند تا برندی انحصاری  و منحصر به فرد را ایجاد نمایند. ایجاد یک برند خاص باعث می شود تا ارائه محصولات به صورت منسجم و تحت یک نام واحد به بازار انجم شود و از طرفی به صاحبان آن برند اجازه می دهد تا فید بک های واقعی از مشتری و کاربر خود دریافت نمایند.

هر چند هنوز برای بسیاری انتخاب و ایجاد برند چندان اهمیت ندارد اما واقعیت این است که برندی که برای ارائه یک محصول انتخاب و ایجاد می شود چیزی بیشتر از یک لوگو است و ارزش و تاثیر زیادی در موفقیت یک برند و استارتاپ دارد. از طرفی برای بیشتر نمایش دادن برند و استارتاپ راه اندازی شده، توجه به رنگ های انتخابی، فونت ها و همچنین سایر ابزارهای ارتباط سمعی و بصری از اهیمت ویژه و خاصی بر خوردار است. از طرفی یک صاحب برند و استارتاپ می بایست نسبت به هویت کاربران و مشتریان خود آگاهی داشته باشد. بعد از طی این مرحله می توان به این نتیجه رسید که همه چیز برای یک حرکت رو به جلو آماده است.

طراحی یک وب سایت تمام عیار نکته کلیدی بعدی برای گسترش و به موفقیت رساندن یک استارتاپ است. ساختن و طراحی یک وب سایت کار ساده و آسانی است. اپلیکیشن ها و برنامه های كاربردی زیادی هستند که می توان از آن ها به عنوان یک ابزار مدیریت محتوا در راه اندازی وب سایت انحصاری استارتاپ کمک گرفت. در واقع این ابزار ها بیشتر یک پلت فرم مدیریت محتوا هستند که فضایی خالی برای قرار دادن محتواهای مربوط به استارتاپ و هر آنچه کاربر می خواهد در اختیار او قرار می دهند. این پلت فرم های مدیریت محتوا برای افرادی که دیدی باز برای طراحی وب سایت دارند اما در این امر حرفه ای نیستند بسیار کاربردی و کمک کننده هستند. ممکن است استفاده از این پلت فرم ها کمی هزینه بر باشد اما ارزش آن بیشتر از پولی است که در قبال آن پرداخته می شود. وب سایتی که به نوعی طراحی شده باشد که دید کلی و جامعی از استارتاپ و محصولت آن در اختیار کاربران قرار دهد وب سایت مناسب و خوبی برای گسترش استارتاپ و معرفی آن به مشتریان بالقوه محصولات به حساب می آید. برای طراحی وب سایت می توان از طراحان حرفه ای وب سایت نیز کمک گرفت. این طراحان حرفه ای می توانند وب سایت را به نحوی طراحی نمایند که کاربران از مشاهده و مرور محتوای آن احساس خوبی داشته باشند و همواره مشتاق به جستجو در آن وب سایت باشند. کارشناسان بازاریابی و راه اندازی استارتاپ های مختلف همواره به صاحبان استارتاپ یا کسب و کار توصیه می کنند که در راه اندازی وب سایت از یک طراح حرفه ای کمک بگیرند.

تولید وبلاگ و به عبارتی استفاده از امکانات وبلاگ نویسی نیز نکته ای است که بسیاری از کارشناسان از آن به عنوان نکته کلیدی در معرفی، راه اندازی و پیشبرد یک استارت آپ نام می برند. در واقع وبلاگ ها و وبلاگ نویسی می تواند ابزاری برای هدایت استارتاپ به سمت موفقیت محسوب شود. از آنجایی که وبلاگ ها عموما مکانی برای تبادل نظر و ایجاد ارتباط میان دارندگان وبلاگ که در اینجا همان دارندگان استارتاپ هستند و بازدیدکنندگان وبلاگ که همان مشتریان بالقوه هستند، مناسب هستند، می تواند به عنوان ابزار مناسبی برای اینکه میزان موفقیت استارتاپ و کاربردی بودن خدمات و محصولات آن مشخص شود، مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس آمار منتشر شده شرکت هایی که از وبلاگ نویسی و مزایای ان برای محصول استفاده می کنند، 67 درصد موفق تر از آن دسته شرکت هایی هستند که از وبلاگ نویسی و مزایای آن بی بهره اند. اما توجه به این نکته که محتوای وبلاگ با هدف استارتاپ و خدمات ومحصولاتی که آن استارتاپ ارائه می دهد، هم راستا باسد بسیار مهم است. در واقع وبلاگ ابزاری است برای جذب مشتری بالقوه بیشتر و متمایل کردن آن ها برای استفاده از محصول.

از طرفی می توان از بستر وبلاگ های دیگربرای معرفی وبلاگ و جذب کاربر بیشتر استفاده کرد. در واقع صاحبان وبلاگ های مختلف می توانند فضای اشتراکی را بین خود و سایر همکاران خود که در یک زمینه خاص فعالیت می کنند برای معرفی وب لاگ های همکاران ایجاد نمایند.

استفاده از ابزارهای مختلف از جمله بخش تبلیغات فیس بوک نیز می تواند برای جذب مخاطب مناسب و معرفی هر چه بهتر استارتاپ و محصولات آن کمک نماید. شبکه اجتماعی فیس بوک یکی از بهترین شبکه ای اجتماعی است که دارای ابزار بسیار کاربردی بخش بندی مخاطبان است. با استفاده از این ابزار و پلت فرم می توان دامنه مخاطبین را محدود و در عین حال مناسب تر کرد. در واقع با استفاده از این ابزار یافتن مخاطب واقعی و مناسب بسیار راحت تر و واقعی تر خواهد بود.

تولید محتواهای تبلیغاتی در خصوص استارتاپ و محصولات ارائه شده توسط آن و ارسال ان به طیف گسترده ای از مخاطبان می تواند به عنوان راهی برای جذب مشتری و یافتن کسانی که به محصولات و خدمات آن استارتاپ علاقه مند هستند، کمک کننده و مفید باشد. این اطلاعات می تواند برای ادامه بازاریابی و حتی تولید محصولات مناسب و مورد نیاز بازار بسیار حیاتی باشد.

وقتی که کسب و کار جدیدی ایجاد می شود تمام قدرت در دست صاحب کسب و کار قرار می گیرد و این صاحب کسب و کار است که مسیر رسیدن به موفقیت و یا مسیر رسیدن به شکست را برای استارتاپ خود انتخاب می کند. در این مرحله است که به نظر می رسد انتخاب استراتژی مناسب و موثر برای هدایت استارتاپ توسط صاحب و مسئول استارتاپ تا چه حد مهم و کلیدی است.

    نظرات