توصیه اکوسیستمی: اولین نباشید! کمک کنید تا بهترین باشیم!

توصیه اکوسیستمی: اولین نباشید! کمک کنید تا بهترین باشیم!

با گذشت چندین سال از تجربه دنیای متفاوت کسب و کار در ایران هنوز هم تب اولین‌ بودن در گوشه‌هایی از اکوسیستم استارتاپی مشاهده می‌شود. شعار "اولین ..." شاید در روزگاری که سرعت اعلام وجود و رشد کسب و کارها پایین بود، می‌توانست شعاری جذاب به شمار رود؛ اما امروز در دنیای پرسرعت استارتاپی با همه خصوصیات منحصربه‌فرد موجودش دیگر چندان اهمیتی ندارد. با این‌حال بازهم در گوشه و کنار اکوسیستم کارآفرینی آفرینندگانی قصد دارند تا در تبلیغات یا رپرتاژهای رسانه‌ای خود، "اولین" باشند. اولینی که مطمئنا نشانه "بهترین" بودن نیست. استفاده از شعارهای کیفی به جای شعارهایی که می‌تواند با اعداد و ارقام اثبات شود (که عقلانی‌تر است) معضلی‌ست که گویا قصد ندارد به این زودی‌ها ذهن متخصصین تبلیغات و بازاریابی را ترک کند! به طور مثال تازگی‌ها در اصفهان افتتاح یک فضای کار اشتراکی جدید، زمزمه‌هایی را در همین مورد درپی داشت. همان طور که حتما می دانید اکوسیستم استارتاپی اصفهان از پویاترین و قوی ترین اکوسیستم های ایران است که هم استارتاپ های کوچک و بزرگ زیادی را در دل خود جای داده است و هم افراد فعال و کاربلدی را وارد اکوسیستم کرده است. ماجرا از آن جا شروع شد که در تاریخ چهارم بهمن ماه، روزنامه اصفهان امروز از قول یکی از اعضای شورای شهر نوشت: "در اصفهان فضای کار اشتراکی نداریم. به همین خاطر یکی از موارد پیگیری در شورای شهر ایجاد چنین فضایی است." [caption id="attachment_12600" align="aligncenter" width="610"] روزنامه اصفهان امروز - چهارم بهمن ماه 1396[/caption] این اولین بار نیست که در جایی در کشور یکی از مسئولین غیرمرتبط با صحبت های این چنینی، فعالین حوزه کارآفرینی را آزرده خاطر می کند. در واقع این کار به عادت مسئولین تبدیل شده است! اولین تصویری که احتمالا بعد از مشاهده این خبر به ذهن فعالان اکوسیستم اصفهان رسیده است، فضای به شدت دوست داشتنی آبی سفید است. یک فضای کار اشتراکی سر تا پا اصفهانی (که البته نام خانوادگی مدیرش کمی از اصفهان فاصله دارد) که عضو محترم شورای شهر اصفهان تنها با یک جست و جوی ساده در اینترنت قطعا می توانست هم از وجود آن و هم از فعالیت های پررنگ و تاثیرگذار آن در اکوسیستم کارآفرینی اصفهان آگاهی یابد. [caption id="attachment_12605" align="aligncenter" width="640"] به نقاط قرمز در تصویر دقت کنید[/caption]   [caption id="attachment_12601" align="aligncenter" width="640"] فضای کار اشتراکی آبی سفید[/caption]
احمد وزیری از فعالین اکوسیستم کارآفرینی اصفهان در همین مورد در پستی با عنوان "اصفهان فضای کار اشتراکی دارد؟ ندارد؟" در وبلاگ خود در ویرگول نوشت: وقتی بلد نیستیم برد - برد بازی کنیم، وقتی بلد نیستیم از یکدیگر حمایت کنیم، وقتی نمی توانیم پیشرفت یکدیگر را ببینیم، وقتی معتقدیم دیگی که برای من نجوشد ...، آنگاه نتیجه اش می شود وضعیت کنونی اصفهان، می شود وضعیت غیر قابل قبول حضور استارتاپ های اصفهانی در رویداد جاده ابریشم که برای حفظ آبروی مان باید از تهران تیم بیاورند برای شرکت در رویداد و به ما اخطار بدهند اگر وضعیت اصفهان تغییر نکند سال آینده به اصفهان نمی آیند (حالا کاری به این ندارم که اظهار فضل کدام یک از همین پرچمداران باعث این افتضاح شد)، می شود برگزاری رویدادی با عنوان 'اولین رویداد کارآفرینی اصفهان' توسط اتاق بازرگانی در جشنواره شیخ بهایی، گویی تمام رویداد های برگزار شده در دو سه سال گذشته توسط جوانان فعال اکوسیستم هیچ و پوچ بوده و ایشان یکهو شدند ناجی اکوسیستم، می شود نابودی رویداد همفکر که زمانی ٢٠٠ نفر در آن شرکت می کردند و اکنون نامی از آن نمانده و بجای آن رویداد های جدید با پشتیبانی سازمان های خاص خصوصی و دولتی برگزار می شود برای تکمیل گزارش ماهانه جهت بالا بردن نام آن سازمان ها، می شود گفتن جمله 'در اصفهان فضای کار اشتراکی نداریم' در زمانی که 'آبی - سفید' دارد با انگیزه در اصفهان کار می کند...!!!
[caption id="attachment_12602" align="aligncenter" width="480"] فضای کار اشتراکی آبی سفید[/caption] ای کاش مسئولین علاوه بر فعالیت در حوزه های تخصصی مربوط به خود، کاری با فعالیت های بخش خصوصی نداشته باشند. البته امیدواریم که این تصمیمات صرفا به دلیل کمک به اکوسیستم کارآفرینی کشور و در جهت اشتغال زایی بوده باشد و نه برای استفاده از تسهیلات ویژه جهت به کارگیری ژن های خوب! با همه این تفاسیر، ای کاش یاد بگیریم به جای تلاش برای اولین بودن و ثبت این اولین ها در رزومه های عریض و طویل و بی استفاده، بهترین کارها را انجام دهیم و با تمام وجود از کسانی که با تفکر خوب و مثبت و به صورت شبانه روزی در تلاش برای گسترش فعالیت های کارآفرینانه در کشور هستند حمایت کنیم، نه رقابت! آن هم از نوع ناسالم!  

    نظرات