در نشست نماینده سازمان یونیدو با معاونان صندوق مطرح شد؛  تهیه برنامه اجرایی ارتقای دسترسی استارت‌آپ‌های ایرانی به بازارهای بین‌المللی با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی

در نشست نماینده سازمان یونیدو با معاونان صندوق مطرح شد؛ تهیه برنامه اجرایی ارتقای دسترسی استارت‌آپ‌های ایرانی به بازارهای بین‌المللی با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی

نشست نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در ایران(یونیدو) و سازمان فناوری اطلاعات ایران با معاونان صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با هدف ارتقای سطح دسترسی استارت‌آپ‌های ایرانی به بازارهای بین‌المللی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، در این دیدار که با حضور جمعی از معاونان و مدیران این صندوق، نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در ایران و جمعی از معاونان و مدیران سازمان فناوری اطلاعات ایران برگزار شد، دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری در سخنانی، ضمن اشاره به ساختار این صندوق، بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها یک رابطه عام و خاص دارند، به این معنی که با یکدیگر برخی اشتراکات و برخی تفاوت‌ها دارند. در کشور برخی از استارت‌آپ‌ها را دانش بنیان می‌دانیم اما استارت‌آپ‌هایی که در مراحل اولیه رشد هستند، معمولا دانش بنیان شناخته نمی‌شوند.

وی در رابطه با خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور عنوان کرد: خدمات صندوق به چهار دسته اصلی تقسیم می­‌شود؛ تسهیلات، ضمانت‌­نامه، سرمایه‌­گذاری و توانمندسازی که این بخش خدمات بلاعوض را شامل می­‌شود. در واقع خدمات توانمندسازی خدمات تجاری‌سازی یارانه‌ای است، به این معنی که به طور میانگین، صندوق نوآوری تا ۷۰ درصد هزینه‌ها را به شرکت‌های دانش بنیان به صورت بلاعوض پرداخت می‌کند.

ملکی‌فر افزود: صندوق نوآوری تلاش کرده حمایت‌هایی را با توجه به نیاز استارت‌آپ‌ها برای آنها در نظر بگیرد و از استارت‌آپ‌ها در همه مراحل حمایت کند، اما از آنجا که صندوق برای شرکت‌های دانش بنیان تاسیس شده، مجبور به اخذ تدابیری برای حمایت از استارت‌آپ‌ها هستیم. از همین رو برای رشد و توسعه استارت‌آپ‌ها، حمایت از شتاب دهنده‌ها را در دستور کار قرار دادیم، در این صورت صندوق نوآوری عملا از استارت آپ‌های واقع در شتاب دهنده‌ها حمایت می‌کند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: شتاب دهنده‌ها در ایران به عنوان یک شرکت دانش بنیان قلمداد می‌شوند، لذا صندوق نوآوری برای شتاب دهنده‌ها خدماتی را در نظر گرفته و تسهیلات متنوعی را به آنها ارایه می‌دهد؛ به عنوان مثال، برخی شتاب دهنده‌ها در حوزه فناوری‌های سخت یا همان هایتک فعالیت می‌کنند و به تجهیزات هزینه‌بر نیاز دارند که در این زمینه صندوق نوآوری تسهیلاتی را برای آنها در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: شتاب دهنده‌ها برای تامین سرمایه بذری خود، نیازمند کمک هستند که صندوق نوآوری این سرمایه را در قالب تسهیلات کم‌بهره در اختیار آنها قرار می‌دهد و علاوه بر این به تامین فضای استقرار این شتاب دهنده ها نیز کمک می‌کند. می‌توان گفت که در این مرحله صندوق نوآوری به شکل غیرمستقیم و از طریق شتاب دهنده‌ها از استارت آپ‌ها حمایت می‌کند.

ملکی‌فر خاطرنشان کرد: زمانی که استارت آپ‌ها مرحله شتابدهی را با موفقیت طی کردند، نیازمند جذب سرمایه خطرپذیر هستند که در این مرحله نیز صندوق به شکل غیرمستقیم و از طریق تسهیلات هم‌سرمایه‌گذاری از استارت آپ‌ها حمایت می‌کند که استارت آپ‌ها می توانند تا ۸۰ درصد سرمایه خطرپذیر مورد نیاز خود را از محل سرمایه صندوق نوآوری تامین کنند. البته میزان و مبلغ این خدمات به نوع استارت آپ‌ها وابسته است. به بیان ساده‌تر صندوق نوآوری برای استارت آپ‌هایی که بر روی نیازهای فناورانه کشور متمرکز شده‌اند و مسایل و مشکلات جدی را از صنعت حل کرده و یا در حوزه هایتک فعالیت می‌کنند، امتیازات بیشتری قایل خواهد شد.

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: زمانی که استارت آپ‌ها بزرگ می‌شوند و برخی از آنها به شرکت دانش بنیان تبدیل می‌شوند، می‌توانند به صورت مستقیم از خدمات و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند، اما اگر همچنان به صورت استارت آپ باقی مانده باشند نیز می‌توانند از ابزار هم‌سرمایه‌گذاری و صندوق‌های جسورانه بورسی صندوق نوآوری استفاده کنند.

تهیه برنامه اجرایی ارتقای دسترسی استارت‌آپ‌های ایرانی به بازارهای

در ادامه این نشست مریم جوان شهرکی، اولین نماینده ایرانی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در ایران در سخنانی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی خانه دوم من محسوب می‌شود، گفت: قبل از ورود به یونیدو افتخار همکاری با دکتر وحدت و بسیاری از مدیران صندوق نوآوری را داشته‌ام. خوشبختانه ارتباط یونیدو با سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات طی دو سال گذشته بسیار سازنده بود و با سرعت زیادی توانسته‌ایم به مرحله تدوین سند همکاری برسیم که حمایت‌های وزیر مربوطه در این خصوص بسیار تاثیرگذار بود.

نماینده یونیدو در ایران تصریح کرد: : طی صحبت‌هایی که با رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی داشته‌ایم از تمایل این صندوق برای آغاز همکاری میان این دو نهاد مطلع شدیم و با توجه به ظرفیت‌هایی که این صندوق دارد، می‌توانیم از آن استفاده کنیم. از همین رو هدف از این جلسه تهیه یک برنامه اجرایی برای ارتقای دسترسی به بازارهای بین‌المللی برای استارت آپ‌های حوزه ICT است.

جوان شهرکی اظهار کرد: امیدوارم همکاری‌های خوبی با صندوق نوآوری صورت گیرد تا بتوانیم حداکثر استفاده را از حضور تیم فنی یونیدو در ایران داشته باشیم و دریابیم که در آینده یونیدو چطور می‌تواند به صندوق نوآوری و شکوفایی و دولت ایران برای اتصال استارت آپ‌ها به بازارهای بین‌المللی، کمک کند؛ چرا که یونیدو در این زمینه تجربیات موفق و خوبی دارد و باعث می‌شود که استارت آپ‌های ایرانی بتوانند در مناقصه‌های بین‌المللی مختلف در دنیا شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ماهیانه به صورت منظم، لیست تمام مناقصات پیمانکاری در حوزه صنعت برای یونیدو ارسال می‌شود که ما هم آن را وزارت صنعت ارسال می‌کنیم اما با وجود تلاش این وزارتخانه و سایر نهادهای مربوطه، هنوز هم شرکت‌های ایرانی آمادگی لازم را برای رقابت با سایر شرکت‌ها در بخش خصوصی کشورهای توسعه یافته ندارند، لذا یکی از مدل‌هایی که یونیدو می‌تواند در همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی آن را توسعه دهد، مدل SPX است.

نماینده یونیدو در ایران گفت: یونیدو اتصال دهنده ۱۷۲ کشور عضو این سازمان است، از همین‌رو این امکان فراهم است که بتوانیم بخش خصوصی ایران را به سایر کشورهای عضو متصل کنیم. بر اساس تجربه‌ای که در ۶ دهه گذشته با ایران داشته‌ایم، باید ذکر کرد که قبل از شروع هر همکاری و در مرحله اول باید برای شرکت‌های بخش خصوصی و سازمان‌های بخش دولتی، ظرفیت‌سازی کرد. اگر استارت آپ‌های حوزه ICT بخواهند همکاری منطقه‌ای داشته باشند یا در بازار بین‌المللی حضور پیدا کنند، در مرحله اول باید توانایی رقابتی خود را افزایش دهند و ظرفیت‌های لازم برای چنین همکاری‌هایی را پیدا کنند.

در ادامه این نشست، گفت‌و‌گویی میان اعضای یونیدو و مدیران صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص گسترش همکاری‌ها برای توسعه بازار استارت آپ‌های ایرانی صورت گرفت و طرفین برای آغاز این همکاری اظهار امیدواری کردند.

همچین در پایان این نشست  جوان شهرکی نماینده یونیدو در ایران با دکتر وحدت رییس هیات عامل صندوق دیدار و گفتگو کردند.

لینک اصل خبر در سایت صندوق نوآوری و شکوفایی

منبع خبر

صندوق نوآوری و شکوفایی

صندوق نوآوری و شکوفایی

صندوق نوآوری و شکوفایی یک سرمایه گذار در شهر تهران می باشد

    نظرات