اکوویک بیست و سوم: از عهده دار شدن حاکمیت برای تعهدات تامین اجتماعی تا بازنگری قانون مالیات بر ارزش افزوده

اکوویک بیست و سوم: از عهده دار شدن حاکمیت برای تعهدات تامین اجتماعی تا بازنگری قانون مالیات بر ارزش افزوده

طبق روال شنبه ها در اکوویک این هفته نیز به بررسی اخبار مهم ایرانی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ های ملی خواهیم پرداخت. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، در هفته اول بهمن ماه اخبار جالبی در خصوص ورود دولت و همکاری دولت برای راه اندازی کسب وکارهای نو پا و استارت آپ های مختلف در کشور در خبرگزاری های مختلف داخلی منتشر شده است.  از جمله این اخبار می توان به ورود حاکمیت برای بر عهده گرفتن تعهدات تامین اجتماعی اشاره کرد. ظاهرا حاکمیت قصد دارد تا تعهدات تامین اجتماعی را بر دوش خود گیرد. همچنین اخباری نیز در خصوص بازنگری قانون مالیات بر ارزش افزوده در خبرگزاری های مختلف داخلی منتشر شد که باعث شد بسیاری از کارآفرینان و افرادی که تا حدی از این قانون راضی نبودند به آینده و تغییرات کاربردی در این قانون امیدوار شوند.

برای حل مشکلات،حاکمیت در آینده عهده دار تعهدات تامین اجتماعی می شود. رضا معینی در کارگاه آموزشی اتاق‌های تعاون، اتحادیه‌های تعاونی و شرکت‌های تعاونی کشور گفت: نرخ تورم، بیکاری و افزایش مشکلات اقتصادی باعث شده است تا براساس آخرین آمارها، سازمان تامین اجتماعی به مرز هشدار نزدیک شود و برای حل این مسائل باید حاکمیت در آینده عهده دار تعهدات سازمان تامین اجتماعی شود. دومین کارگاه آموزشی اتاق‌های تعاون، اتحادیه‌های تعاونی و شرکت‌های تعاونی کشور با حضور رضا معینی (مدیرکل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان تامین اجتماعی)، علی مطیع جهانی (معاونت پشتیبانی و برنامه ریزی اتاق تعاون ایران)، علی مصطفایی (مدیر اطلاعات و آمار اتاق تعاون ایران) و اسدی رئیس گروه پیمانکاران اداره کل وصول حق بیمه برگزار گردید. این کارگاه آموزشی با هدف تبیین قوانین و مقررات ویژه کارفرمایان و پیمانکاران برگزار شد و مسئولان حاضر خلاءهای اجرایی در بخش تعاون کشور را تشریح کردند. معینی در این کارگاه به بیان بعضی از چالش‌های صندوق بین نسلی تامین اجتماعی پرداخت و در مورد ضرورت توجه به موضوع سالمندی و افزایش هزینه‌های صندوق در سال‌های آتی تاکید نمود.

بانک مرکزی مدل جدیدی از پرداخت با بستر تلفن همراه ارائه می دهد. محمد بیگی (مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی) ضمن اشاره کردن به انجام تراکنش با تلفن همراه، بیان نمود: این تراکنش‌ها آنلاین هستند و به منظور حفظ منافع و صیانت از اطلاعات مشتریان باید مدل‌های جدیدی از پرداخت با تلفن همراه را ایجاد کرد. بیگی از پرداخت‌های ریز به عنوان یکی از مشکلات اصلی پرداخت نام برد و گفت: با در نظر گرفتن هزینه بالای تراکنش‌های آنلاین، باید اقداماتی برای انجام این تراکنش‌ها به صورت آفلاین انجام شود. وی اضافه کرد: با توجه به ضریب نفوذ بالای تلفن همراه در میان مردم به عنوان ابزاری هوشمند و در دسترس، برنامه ریزی‌هایی برای حداکثر استفاده از این زیرساخت با معرفی تراکنش‌های مبتنی بر نشان گذاری در سال جدید صورت گرفته است، ولی گسترش و تعمیم این ابزار مستلزم به وجود آمدن هماهنگی میان همه ذینفعان و تدوین استانداردها است. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با اشاره به اینکه مسئله هوشمند سازی کارت‌های بانکی از دو جهت حائز اهمیت است، گفت: اول اینکه زیر ساخت‌های شبکه بانکی کشورمان باید توان تولید و پردازش تراکنش‌هایی که توسط ابزار هوشمند انجام می‌شود را داشته باشند. دوم اینکه ایجاد تعامل و همانگی بین ذینفعان برای پردازش تراکنش‌های دیگر، مستلزم تدوین استاندارد‌های واحد و یکسانی در شبکه پرداخت است.

سرمایه گذاری در صنعت با رشد 23 درصدی همراه بوده است. محمد شریعتمداری (وزیر صنعت، معدن و تجارت) اعلام کرد که با توجه به صدور مجوزهای تاسیس، برآورد می‌شود که میل به سرمایه گذاری رو به رشد داشته است و در سال جاری شاهد افزایش ۲۳ درصدی آن بوده‌ایم. شریعتمداری در مراسم افتتاح واحد تولیدی مواد غذایی در شهرک صنعتی نظرآباد که با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، گفت: علیرغم تمام محدودیت‌ها، صنعت ایران به ویژه در دولت دوازدهم روند رو به رشدی را تجربه کرده است. وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از واحدهای تولیدی با ظرفیتی بیش از ۵۰ درصد توان خود تولید می‌کنند، افزود: در استان البرز که هفتمین پایگاه صنعتی ایران محسوب می‌شود، سال گذشته هزار و ۲۵۶ پروانه بهره برداری جدید صادر گردید که این نشان از برتری قابل ملاحظه واحدهای جدید نسبت به واحدهایی که از دنیای مدرن عقب بودند‌ و تعطیل شدند، دارد.

آذری جهرمی با فعالان کسب و کارهای نوپا جلسه هم اندیشی برگزار کرد. جلسه هم اندیشی محمد جواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) با فعالان کسب و کارهای نوپا روز گذشته برگزار شد. در این نشست نمایندگان فعالان اکوسیستم استارتاپی مشکلات و دغدغه‌های خود را با جهرمی در میان گذاشتند. وزیر ارتباطات در این نشست در مورد اهمیت حوزه استارتاپی و مناسب سازی این فضا در کشور گفت: اگر ما خود را با ساختارها تطبیق ندهیم و حدود خود را متناسب نکنیم، در عرصه رقابت فناوری و فرهنگ بازنده می‌شویم و باید مغلوب فناوری و فرهنگی که به ما تحمیل می‌گردد، باشیم. وی با اشاره این موضوع که فناوری در فرهنگ جامعه تاثیرگذار است و زندگی بشر را تغییر می‌دهد، اظهار داشت: ایستادگی در برابر این مد منطقی نیست؛ در عوض ما باید بیمه نامه خود را ارئه کنیم و جایگاه خود را تثبیت نماییم. اکنون در دنیا با موضوعاتی همچون بلاک چین مواجه هستیم که در مفاهیمی از جمله اسناد، تغییرات شگرفی به وجود خواهند آورد. در نتیجه باید خود را با این ساختارها منطبق کنیم.

اولین نمودار زنده ارتباطات سرمایه گذاری استارتاپ ها در کشور،آغاز به کار کرد. نوپاهاب (مرجع تخصصی اطلاعات سرمایه گذاری و زیست بوم استارتاپی کشور) از نوپاگراف، به عنوان اولین گراف آنلاین ارتباطات استارتاپ‌ها، شتاب دهنده‌ها و سرمایه گذاران کشور با حضور شهردار تهران و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در کارخانه نوآوری رونمایی کرد و در حال حاضر این سرویس در اختیار عموم قرار گرفته است. این گراف ویژه ارتباطات استارتاپ‌ها و سرمایه گذاران است که بطور زنده در دسترس همگان قرار دارد. در این گراف که کامل‌ترین تصویر برای نمایش ارتباطات در زیست بوم استارتاپی کشور به همراه نام و لوگو است، مشاهده اطلاعات تکمیلی هر یک از استارتاپ‌ها و سرمایه گذاران امکان پذیر شده است. برای این منظور کافیست کاربران روی لوگوی استارتاپ مورد نظر خود دبل کلیک کنند تا به صفحه اختصاصی آن استارتاپ در وب‌سایت نوهاپ بروند و اطلاعات کاملی در مورد آن را مشاهده نمایند. نوپاگراف امکان جستجوی نام استارتاپ، سرمایه گذار، شتاب دهنده و دیگر بازیگران زیست بوم استارتاپی ایران را فراهم کرده است و کاربران می‌توانند ارتباطات سوژه مورد نظر خود را به صورت تصویری مشاهده کنند.

دولت از استارتاپ ها حمایت می کند. فرشاد وکیل زاده (دبیر اتحادیه کسب وکارهای مجازی) با اشاره به جلسه هم اندیشی چند روز قبل محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) با استارتاپ‌ها و کسب وکارهای فضای مجازی، گفت: دولت با حمایت‌های واقعی می‌تواند بستر مناسبی را برای شکوفایی ایده‌های نوآورانه فراهم نماید. وکیل زاده خواستار رفع مشکلات و دغدغه‌های کسب وکارهای مجازی شد و افزود: کسب و کارهای نوپا بیش از آنکه به کمک‌های مالی نیاز داشته باشند به آماده سازی زیرساختی برای شروع فعالیت‌های خود احتیاج دارند و آموزش یکی از حائز اهمیت‌ترین بخش‌هایی است که دولت برای حمایت از راه اندازی کسب و کارهای نوین باید برای آن اهمیت قائل شود. این مسئله کمترین هزینه را برای دولت دارد و در عین حال بیشترین تاثیر را نیز خواهد داشت. وی ضمن اشاره به این موضوع که جوانان پیش از آنکه یک کسب و کار را راه اندازی کنند، باید با مفاهیم اولیه راه اندازی استارتاپ و امکان سنجی آن آشنا شوند و آگاه باشند که محصول آنها چه نیازی را در جامع رفع خواهد کرد، اظهار داشت: علاوه بر موضوع آموزش که می‌تواند مانع از راه اندازی کسب و کارهای تکراری و بدون نوآوری شود، ایجاد منطقه آرامش برای تمرکز بر ایده یکی دیگر از خواسته‌های استارتاپ‌های ایرانی است.

ارزش شیپور به بیش از 268 میلیارد تومان رسید. شیپور با جذب بیش از ۳۸ میلیارد تومان سرمایه داخلی و خارجی موفق شد به ارزشی بالغ بر ۲۶۸ میلیارد تومان دست پیدا کند. روابط عمومی این استارتاپ فعال در زمینه نیازمندی‌های آنلاین اعلام کرد جذب سرمایه فوق که با همراهی بعضی از سهامداران قبلی و صندوق سرمایه گذاری جسورانه رویش لوتوس صورت گرفت، باعث شد ارزش این استارتاپ به بیش از ۲۶۸ میلیارد تومان برسد. رضا اربابیان (مدیرعامل شیپور) در مورد این جذب سرمایه، گفت: این سرمایه برای بهبود زیر ساخت، توسعه خدمات و دست پیدا کردن به اهداف بلند مدت شرکت به ما کمک خواهد کرد و مفتخریم که صندوق سرمایه گذاری جسورانه رویش لوتوس به عنوان یکی از صندوق‌های جسورانه بورسی، به خانواده شیپور پیوست.

قانون مالیات بر ارزش افزوده بازنگری خواهد شد. اسماعیل جلیلی (معاون امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی) اعلام کرد: در راستای بروزرسانی برخی از قوانین، مجلس شورای اسلامی قانون مالیات بر ارزش افزوده را بازنگری خواهد کرد. جلیلی در نشست هم اندیشی فعالان اتاق بازرگانی بندر بوشهر، گفت: فعالان اقتصادی می‌توانند نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود در این زمینه را توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی اطلاع رسانی کنند. وی ادامه داد: دیدگاه‌هایی که از فعالان اقتصادی در زمینه مالیات بر ارزش افزوده احصا شده است، به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه خواهد شد تا مشکلات فعلی در جریان بازنگری این قانون، مجددا به وجود نیاید.

 

    نظرات