برای اولین بار در کشور : نمایشگاه امنیت فناوری اطلاعات در حوزه انرژی برگزار می شود

برای اولین بار در کشور : نمایشگاه امنیت فناوری اطلاعات در حوزه انرژی برگزار می شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری کردستان به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، بخش اعظم تحول و دگردیسی رخ داده در بخش‌های مختلف حوزه انرژی به دلیل ورود شرکت های دانش بنیان و استفاده روز افزون از فناوری اطلاعات رخ داده است . بیش از ۱۳۰ شرکت اصلی زیر مجموعه شرکت ملی نفت ، بیش از ۱۰۰ پالایشگاه فعال در کشور  و  همچنین هزاران واحد کوچک و بزرگ مرتبط با صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی در هر دو بخش خصوصی و دولتی ، به صورت روزانه حجم عظیمی از داده و اطلاعات را با استفاده از زیر ساخت های موجود مبادله می کنند . با توجه به اهمیت اطلاعات صنعتی در عصر حاضر ، این حجم از داده نیاز به امنیت و حراست کافی در هر دو نوع تبادل درون سازمان و برون سازمانی دارد .

تا پیش از این شرکت‌های اصلی تابعه صنعت نفت کشور، در بخش سیستم‌های عمومی، بخش قابل توجهی از نیازهای خود نظیر نرم‌افزارهای مالی و اداری، انبار، تدارکات و مانند آن را از طریق سیستم‌های عمومی تهیه شده در قالب سیستم های سنتی نظیر  ERP تامین می کردند . رشد سریع تکنولوژی در بخش فناوری اطلاعات باعث خلق خودجوش یک اکو سیستم استارت آپی در حوزه انرژی شد تا پاسخگوی نیازهای این بخش در حوزه های مختلف به ویژه در زیربخش فاوا باشد . مدیریت فن‌آوری اطلاعات ، توسعه زیرساخت‌های مناسب ارتباطی و فنی، همچنین به روزرسانی، ایجاد و یکنواخت‌سازی سامانه‌های اطلاعاتی و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی شرکت‌ و نیز به روزآوری استانداردهای سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و شبکه از جمله اهدافی است که این شرکت ها در راستای نیل به آن برای تولید محصولات و خدمات جدید هدف‌گذاری کرده اند.

اولین نمایشگاه تخصصی

در این راستا برای اولین بار نمایشگاهی تخصصی در حوزه حراست ، امنیت و فناوری اطلاعات در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی برگزار می شود .  برای این نمایشگاه که از ۹ الی ۱۲ دی ماه ۱۳۹۸  در محل دائمی نمایشگاههای عسلویه برگزار می شود ، اهداف متنوعی تعیین شده است . تقویت و بروز رسانی سیستم های حراست و امنیت و آشنایی با جدید ترین تکنولوژی های سیستم های ، ایمنی ، حفاظتی و فناوری اطلاعات از جمله این اهداف می باشند .

مسئولین برگزار کننده  نمایشگاه همچنین با تاکید بر معرفی دستاوردهای صنعت امنیت ، برقراری ارتباط مستقیم بین شرکت های مجری سیستم های ایمنی و حفاظتی و بهره برداران این سیستم ها را از جمله راهبردهای اصلی این رویداد دانش بنیان عنوان کرده‌اند .

علاوه بر این در جهت تعیین اولویت های «نیاز محور » و «مسئله محور» برای شرکت های دانش بنیان فعال در این حوزه  : شناسایی و معرفی محصولات و خدمات فناورانه شرکت های دانش بنیان  و تولید کنندگان داخلی به شرکت های بزرگ مصرف کننده این خدمات و محصولات از جمله دیگر محورهای نمایشگاه است .

«ارتقاء امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی» ، « توسعه و تسهیل نوآوری در صنایع مستقر در صنایع ویژه اقتصادی پارس » ، « فرهنگ سازی در جهت استفاده بیشتر از سیستم های ایمنی و حفاظتی در جهت تایمن امنیت بیشتر مصرف کنندگان»، « ارائه فناوری های پیشرفته و تخصصی و همچنین معرفی آخرین تولیدات و تجهیزات حوزه امنیت و فناوری اطلاعات »  « ارتقاء سطح علمی و تلاش برای بومی سازی تجهیزات و فناوری ها » و « حمایت از نو آوری ها در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی» از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه تخصصی مزبور است . ایمنی داخلی در واحدهای صنعتی به عنوان یک نیاز سازمانی تعریف شده است و برای برقراری آن لزوماً نباید منتظر خدمات دولتی  بود ، به همین خاطر « ترویج و توسعه فرهنگ خود ایمنی » یکی از پیوست های فرهنگ ساز در نمایشگاه مزبور می باشد . با توجه به تاکید ستاد توسعه فناوری های ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اهمیت تجاری سازی و استفاده از راهبردهای سود آور در شرکت های دانش بنیان ، گسترش تجاری سازی ، فناوری های حوزه حراست و ایمنی نیز بخش دیگر اهداف این نمایشگاه را در بر می گیرد .

زیر محورهای نمایشگاه

در حال حاضر حراست از مراکز صنعتی از مفهوم سنتی خود در قالب استخدام نیروهای انسانی ورزیده فرا تر رفته و بخش عمده ای از وظایف حراستی را زیر ساخت های فناورانه بر عهده گرفته است . به همین جهت ، تبادل نظر در رابطه با  حراست مدرن از نیروی انسانی ، حفاظت از تجهیزات و اماکن ، استاندارد سازی روش ها و حفاظت فناوری اطلاعات از جمله بخش های جانبی نمایشگاه محسوب می شود . در بخش فناوری اطلاعات نیز برای شرکت های دانش بنیان و تولید کنندگان داخلی بخش های مختلفی تعیین شده است که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد : زیر ساخت ها و سخت افزارها  ، نرم افزارهای اداری مالی و خدمات الکترونیکی ، هوشمند سازی و اینترنت اشیاء ، امن سازی : حفاظت دسترسی ، آنتی ویروس ها و حفاظت در برابر بد افزارها  ، رایانش ابری  ، حفاظت مبنای فناوری اطلاعات BSI  ( محصولات و خدمات ) ، امنیت سیستم های فیزیکی سایبری  ، حفاظت اسناد و رسانه ها  ، مدیریت دسترسی و هویت .

نهادهای مختلفی مانند سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی و ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و همچنین پارک علم و فناوری خلیج فارس در برگزاری این نمایشگاه تخصصی نقش ایفا می کنند .

هم افزایی فعالیت های مرتبط با توسعه و بهبود محیط کسب و کار، توسعه زیست بوم استارتاپی و جلب مشارکت بخش خصوصی و دولتی در حوزه اقتصاد دیجیتال و تعامل با دستگاه های ذیربط این حوزه ، از جمله از اهداف تعیین شده برای ستاد توسعه فناوری های  اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی می باشد و همکاری و مشارکت در رویدادها و نمایشگاههای فناورانه برگزار شده نیز در همین راستا تعریف و سیاست گذاری می شود .

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری کردستان

    پارک علم و فناوری کردستان

    پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

      نظرات