آموزش جاوا از مقدماتی تا پیشرفته به زبان ساده

آموزش جاوا از مقدماتی تا پیشرفته به زبان ساده

در این مقاله از سایت فرانش قصد داریم شما را با مقدمات و اصطلاحات مهم جاوا آشنا کنیم تا در فرایند یادگیری و هر چند زبان جاوا ممکن است کمی پیچیده به نظر بیاید اما سعی بر این شده است که به ساده‌ترین صورت ممکن این نوع زبان برنامه نویسی پرطرفدار را از مقدماتی تا پیشرفته به همراه اصطلاحات مهم و کاربردی آن، آموزش دهیم اگر روزی بخواهید برنامه‌ی اندروید (Android) خود را برای سرگرمی یا کار بسازید، احتمالا باید کمی کد بنویسید. پس این آموزش مقدماتی جاوا (Java) مناسب شماست. جاوا فقط زبان برنامه‌نویسی رسمی گوگل برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های اندرویدی نیست (هم‌چنین )، گوگل از جاوا در قسمت‌های داخلی اندروید نیز استفاده کرده است. یادگیری جاوا برای نوشتن اپلیکیشن اندرویدی دو بخش جدا دارد. یک بخش خود زبان برنامه‌نویسی جاوا است و بخش دیگر فهمیدن قسمت‌های مختلف یک اپلیکیشن مانند واسط کاربری، در این آموزش درباره‌ی قسمت اول، یعنی زبان برنامه‌نویسی جاوا یاد خواهیم گرفت. برای شروع کار با جاوا و نوشتن کد، باید کدهای خود را کامپایل و به یک فایل قابل اجرا برای جاوا تبدیل کنید. به هر حال، اگر درباره‌ی نصب JDK مطمئن نیستید و می‌خواهید سریعا وارد مسیر برنامه‌نویسی جاوا شوید، compilejava. این سایت یک محیط برنامه‌نویسی آنلاین ساده است که می‌توانید در آن برنامه‌های ساده جاوا بنویسید و بدون دردسرهای نصب JDK آنها را اجرا کنید. لازم به ذکر است که نسخه‌ی آخر OpenJDK در Android Studio وجود دارد و دیگر حتی لازم نیست برای نوشتن اپلیکیشن‌های اندرویدی، JDK نصب کنید. در قسمت بالایی کد جاوا خود را می‌نویسید و در پایین آن خروجی کامپایل (چپ) و اجرای (راست) کدتان را می‌بینید. اما اگر JDK را نصب کردید، باید به جای ویرایشگر متن این IDE آنلاین، از یک ویرایشگر متن نصب‌شده در سیستم خودتان استفاده کنید. اگر از JDK استفاده می‌کنید، این فایل را با نام HelloWorld. در جاوا، نام کلاس و سورس‌کد باید یکی باشند. متن «Hello, World» را می‌بینید که در پنجره‌ی سمت راستی پایین صفحه نمایش داده می‌شود. این فایل سه کار انجام می‌دهد. یک کلاس (Class) در جاوا، و تمام زبان‌های برنامه‌نویسی شئ‌گرا، یک شئ (Object) را تعریف می‌کند. هر برنامه‌ی جاوا باید حداقل در یکی از کلاس‌هایش، متد main را تعریف کند. این متد نقطه‌ی شروع برنامه است. اطلاعات زیادی را می‌توانید درباره‌ی این دو کلاس در سایت اوراکل پیدا کنید. حالا ماشین مجازی جاوا (Java Virtual Machine) وظیفه دارد این بایت‌کد را در یک پلتفرم خاص اجرا کند. همراهان گرامی سایت فرانش در این مقاله تاریخچه و جایگاه زبان جاوا بررسی می‌شود پیشنهاد می‌کنیم مطالعه کنید: هنگام برنامه‌نویسی لازم می‌شود که داده‌هایی را به صورت کوتاه مدت ذخیره کنید. از آنجایی که داده‌ها انواع مختلفی دارند، باید برای هر متغیر یک نوع (Type) تعریف کنیم تا جاوا بفهمد که درون آن متغیر چه نوع داده‌ای ذخیره شده است. در زیر یک برنامه را می‌بینید که به یک متغیر مقدار می‌دهد، آن مقدار را در کنسول نمایش می‌دهد، مقدار متغیر را عوض می‌کند و دوباره آن را نمایش می‌دهد: همان‌طور که در کد می‌بینید، این برنامه متغیری به نام i را تعریف می‌کند و به آن مقدار اولیه‌ی ۱ را می‌دهد. مقدار متغیر «i» در کنسول نمایش داده می‌شود. سپس مقدار جدیدi + ۲۴ یا ۱ + ۲۴ به «i» داده می‌شود که همان عدد ۲۵ است. سپس مقدار جدید نمایش داده می‌شود. حالا برنامه را به گونه‌ای تغییر دهید که به جای int از double استفاده کند. نگاه کنید، می‌بینید که یک مقدار صحیح با یک رشته (String) جمع شده است: «The value of i is:» + i. در اینجا جاوا می‌داند که قسمت اول یک رشته است، پس مقدار «i» را به رشته تبدیل می‌کند که «۱» به دست می‌آید و سپس آن را به رشته‌ی قبلی وصل می‌کند. // Add some trailing spaces and then remove them with trim () مثل قبل این کد را کامپایل و اجرا کنید. بخش اول برنامه یک شئ String با نام «hello» و مقدار «Hello, World» می‌سازد. شاید این کار شبیه تعریف و مقداردهی یک عدد صحیح یا یک نوع دیگر باشد، اما رشته‌ها کمی پیچیده‌تر عمل می‌کنند. به عبارت دیگر، یک شئ جدید از نوع String ساخته می‌شود و مقدار «Hello, World» به سازنده‌اش منتقل می‌شود. بخشی از رشته را برمی‌گرداند، که در این کد ۵ کاراکتر اول است. برای تکرار یک وطیفه در یک زبان برنامه‌نویسی از ساختاری به نام حلقه استفاده می‌کنید. در کد زیر می‌بینید که چطور اعداد ۱-۱۰، ۱۰-۲۰ و ۲۰-۳۰ را با استفاده از سه حلقه‌ی مختلف نمایش دهید: public class Loops { java حاوی کد بالا ایجاد و سپس آن را کامپایل و اجرا کنید. در کد بالا در این بخش عدد صحیح i با مقدار اولیه‌ی ۱ تعریف می‌شود. بخش دوم، عبارت تست است ( ). این بخش در هر بار اجرای حلقه بررسی می‌شود. اگر نتیجه‌ی بخش تست True باشد، حلقه مجددا اجرا می‌شود. در این مثال کد تست بررسی می‌کند که آیا متغیر i هنوز کمتر یا مساوی ۱۰ هست یا نه. در این مثال بخش Iterator، یکی به مقدار i اضافه می‌کند. (OO) و برای یادگیری برنامه‌نویسی جاوا و اندروید باید مفهوم OO را بفهمیم. public int GetCount () { اولین متد یکی به مقدار متغیر داخلی اگر دقت کنید می‌بینید که تا اینجا تمام متدها با عبارت public int می‌گوید که این متد یک عدد و درواقع یک عدد صحیح را برمی‌گرداند. دقت کنید که نام متد اول مثل نام کلاس است ( ). این نوعی متد خاص سازنده (Constructor) نام دارد. از این متد برای ساخت شئ با مقادیر پیش‌فرض یا هرگونه عمل مقداردهی اولیه‌ی دیگری استفاده می‌شود. در این کد سازنده تنها مقدار متغیر یکی از مزایای کلاس‌ها این است که می‌توانید یک کلاس کلی بسازید و سپس کلاس‌های خاص دیگری ایجاد کنید که از کلاس اصلی اول به‌وجود آمده‌اند. مثلا می‌توانید یک کلاس به نام Animal ایجاد کنید و سپس با استفاده از این کلاس یک کلاس دیگر برای یک حیوان خاص مثلا یک گوزن ایجاد کنید. باید برای این مثال دو فایل public class Animal { public Animal (int n) { public int GetNumLegs () { net استفاده می‌کنید، هر دو کد را در پنجره‌ی ویرایشگر بنویسید و این فایل‌ها هنگام کامپایل و اجرا به صورت خودکار به صورت مناسب ذخیره می‌شوند. public class Elk extends Animal { public Elk (int l) { public int GetAntlerLength () { public static void main (String [] args) { public static void main (String [] args) { public static void main (String [] args) { public static void main (String [] args) { public static void main (String [] args) { public static void main (String [] args) { دلیل این نام‌گذاری این است که به صورت سلسله‌مراتبی، کلاس Elk زیر کلاس Animal قرار می‌گیرد. را فراخوانی کند، با اینکه این متد بخشی از کلاس Animal است. استفاده کردیم که نشان می‌دهد می‌توانیم از سایر نقاط برنامه به متد دسترسی داشته باشیم. آموزش برنامه نویسی جاوا (JAVA) آموزش برنامه نویسی جاوا (JAVA)

متن کامل نوشته در سایت فرانش

    منبع بلاگ

    فرانش

    فرانش

    مشاهده و فروش آموزش ویدئویی

    نظرات