تعریف شرکت های نوپا
این واژه آن چنان شما را گول خواهد زد که وقتی وارد آن شدید دیگر نخواهید توانست تفاوت شکست یا پیروزی را احساس کنید و یا بدانید که الان در چه مرحله از کسب و کار خود قرار دارید. برای پاسخ به این سوال (که خود ماهم درگیر پاسخی صحیح به آن هستیم) باید در ابتدا تعریف نسبی از واژهی ایرانی استارتاپ به نام شرکت نوپا و ماهیت آن داشته باشیم و بدانیم تفاوت یک شرکت نوپا با یک کسب وکار دیگر یا با یک شرکت در چیست. مهمترین فاکتوری که شما را از بقیه افراد در هر کسب و کاری متمایز میکند، تلاش و کوشش شما در رسیدن به نقطهای امن و توقف در ایستگاه اول است. حال اگر کسب و کار B ایدهای جدید برای کاملتر کردن جواب نیاز ما بسازد و قابلیتی بیشتر به آن بیفزاید، اقبال عمومی به سمت آن خواهد رفت (البته در اینجا قیمت-کیفیت-مخاطبان-نحوه ورود به بازار و … یکسان در نظر گرفته شده است). آنها خواهند توانست به زودی نظر بازار را نسبت به محصول خود جلب کنند. در اینجا لازم است ابتدا این کسب و کار که ایدهای جدید را وارد بازار کرده بتواند آن را بپروراند و روش تولید و توزیع آن را به دست آورد و پس از آن مهمترین کار را انجام دهد و آن ورود به بازار یا همان پرزنت کردن جامعهی هدف محصول یا خدمت مورد نظر است. این شرکت نوپا باید بتواند با توجه به اعضای خود و تواناییهای اعضای تیم تا میتواند بازخورد رفتارهای مخاطبان خود را جمع آوری کنند و پس از طی این دوره میبایست تیم در کمال بدبینی ایدهی خود بررسی میکنند. اما نوآفرینها در ابتدای امر اهدافی به وضوح و شفافیت کسب و کارهای شرکتی را ندارند بدین منظور زمانی که پس از شناسایی یک یا چند نیاز موجود در بازار و پیدا کردن راه حل احتمالا مناسب، به جهت آزمایش ایدهی پیشنهادی، دست به کار میشوند اما هیچ دیدی نسبت به آینده کسب و کار خود ندارند و صرفا جهت رفع نیاز موجود اقدام میکنند. در اینجا و پس از طی کردن مدت زمانی بسیار کوتاه، آنها نسبت به بررسی راهکار خود و بازخورد مشتریان به دست آمده اقدام میکنند. آنها در این ایستگاه فقط نسبت به مناسب بوده ایده نسبت به نیاز موجود، تحلیل و بررسی میکنند و در صورتی که ایدهی آنها با بازخورد مناسب مشتریان همراه بوده باشد میتوانند نسبت به توسعه محصول و آیندهی آن دید بهتری پیدا کنند. بدین جهت مهمترین فاکتوری که میبایست شرکتهای نوپا بدان توجه کنند، KPI و یا شاخص کلیدی عملکرد محصول یا خدمت مورد نظر است. این شاخص با توجه به نوع خدمت یا محصول، مدت زمان رشد بازار، تعداد مشتریان به دست آمده، نظرات کارفرمایان و یا مشتریان آنها (در صورت پلتفرم بودن)، آنالیز استفاده کاربر از محصول یا خدمت، نتایج بدست آمده از نظرسنجیها و … مشخص میشود. در حقیقت این شاخص کلیدی عملکرد، معیاری برای سنجش یک نوآفرین محسوب میشود و میتواند به سوال هایی که پیرامون کسب وکار پرسیده میشود را پاسخ دهد. ماهیت یک شرکت نوپا و کسب و کار وی در یک کلمه است " حقیقتا یک شرکت نوپا و افراد تشکیل دهندهی آن میبایست هم در عنوان و ماهیت کسب وکار و هم در عنوان یک هم بنیان گذار، باید بتوانند یک تغییری هرچند کوچک را در سبک زندگی بازار تحت پوشش خود و افرادی که مورد حمایت آنها میباشد را، ایجاد کنند. کد نویسی شما، آبیاری گلهای دفتر، تمیز کردن سرویس بهداشتی، انضباط در محل کسب وکار، در دسترس بودنتان در هر موقع برای مشتریها و افراد تیم، ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب کسب و کار خود، میزان مطالعه جهت رشد فردی در تخصص کاری، اختصاص زمانی برای تفریح، نوشتن کدی تمیز و داشتن محیط تست بهمراه مستند نویسی و … مثل یک پازلی میماند که باید همه قطعات به تناسب در کنار یکدیگر قرار گیرند. آنها کار خود را انجام میدهند، ما قطع کنندهی این تکامل نباشیم و برای شناخت خود از هیچ کاری فرو گذاری نکنیم.
متن کامل نوشته در سایت کانِکتیت
نظرات