نقش روانکاوی و نظریه پسیکانالیز در رشد فرهنگ و توسعه اکوسیستم استارتاپی

نقش روانکاوی و نظریه پسیکانالیز در رشد فرهنگ و توسعه اکوسیستم استارتاپی

روانکاوی در ایران چندین پله پایین‌تر از ترجمه‌ها و تولیدات فکری غربی است

 

دکتر یونس یونسیان مدیر شتاب دهنده شاهکار با بیان اینکه دانش روانکاوی در ایران همواره چندین پله پایین‌تر از ترجمه‌ها و تولیدات فکری غربی ایستاده است، افزود: روانکاوی به عنوان دانش تحلیل روان و کارکردهای ذهنی انسان می‌تواند هسته اصلی علوم انسانی باشد و از این رو نظریه‌پردازی و تغییر پارادایم‌های گفتمان علوم انسانی در ایران بدون درک عمیق از روانکاوی همواره ناکام مانده است.

 

این پژوهشگر، فضای آکادمیک را نیازمند حرکتهای بین رشته‌ای و خلاقانه دانست و گفت: حرکتهایی که به قول ژاک دریدا به سراغ "آپوریا"ها یا سرگردانی‌های فلسفه و مرزهایش می روند، که یکی از این مرزهای سرگردان، محدوده تلاقی روانکاوی و توپولوژی است.

 

یونسیان ادامه داد: توپولوژی با مطالعه مواردی نظیر اشیای فضایی از قبیل منحنی‌ها، سطوح، فضایی که ما آن را جهان می‌نامیم، پیوستار فضا زمان با نسبیت عمومی، فراکتال‌ها، گره‌ها، چند شکلی‌ها (اشیایی که برخی خصوصیات فضایی اصلی آن‌ها مشابه با جهان ما است)، فضاهای مرحله‌ای که در فیزیک با آن‌ها مواجه می‌شویم (مثل فضای وضعیت‌های قرار گرفتن عقربه‌ها در ساعت)، گروه‌های متقارن همچون مجموعه شیوه‌های چرخاندن یک رأس و غیره در ارتباط است.

 

وی توپولوژی را مطالعه اشکال و فضاها تعریف کرد و گفت: ویژگی‌های بنیادین فضا شامل همبندی، پیوستاری و مرزداری است.

 

یونسیان افزود: هنگام صحبت از توپولوژی، معمولاً اشیایی مانند نوار موبیوس، بطری کلاین، گره‌ها و حلقه‌ها نخستین چیزهایی هستند که به ذهن می‌آیند. برخی نیز با عبارتی طنزآمیز توپولوژیست‌ها را توصیف می‌کنند، آنها می‌گویند توپولوژیست کسی است که فرقی میان فنجان قهوه و پیراشکی نمی‌بیند، مثل روانکاو که فرقی میان نرمال و نوروتیک نمی‌بیند.

    منبع بلاگ

    شاهکار

    شاهکار

    اکران سیستم کسب و کار پلتفرمی با رویکرد نوآوری باز در راستای تحقق جامعه نسل پنجم

      نظرات