داستان سرایی داده محور برند : ۶ گام تا روایت یک داستان برند معتبر
Storytelling یا داستان سرایی بهترین راه برای به یاد سپردن نام افراد یا برند است، این مقاله کمک میکند تا محتوایی قوی و به یادموندنی ایجاد کنید. تصور میکنید اگر تمرکز اصلی استراتژی محتوایی شما روی دادهها و اطلاعات باشد، داستان برندتان تا چه اندازه گیرایی خواهد داشت؟ سازمانها و شرکتها میتوانند از این دادههای در دسترس برای خلق داستانهایی معتبر که از بینش، اهمیت و الهامبخشی برخوردارند، بهره بگیرند. پس باید دانست که یک برند چگونه میتواند داستانهایی دادهمحور خلق کند؟ در ادامه یک فرآیند شش مرحلهای برای داستان سرایی برندها آورده شده و به شما کمک میکند دست به کار شوید: پرسشهایی از قبیل اینکه بزرگترین نارضایتی آنان یا چالشهای کسبوکارشان چیست؟ اگر پرسشهایی که مطرح میکنید، دارای وجوهی قابل اندازهگیری باشند احتمال اینکه بتوان از آنها برای خلق یک داستان دادهمحور خوب بهره برد، بسیار زیاد است. برای مثال، بیایید تصور کنیم که شما در یک مرکز مراقبتهای بهداشتی و درمانی هستید و میدانید که مخاطب شما به دنبال این است که اطلاعات درمانی دقیق و قابل اعتمادی را به صورت اینترنتی پیدا کند. میتوانید داستانی دربارهی نحوهی استفادهی بیماران از سوابق اینترنتی مراقبتهای بهداشتی در شهر و میزان دسترسی آنان به این اطلاعات روایت کنید. به محض اینکه پرسشی را تعریف کردید تا محتوای خود را بر مبنای آن خلق نمایید، لازم است که سوابق اطلاعاتی موجودی را که میتوانید برای پاسخ دادن به آن پرسش مورد استفاده قرار دهید، تعیین نمایید. به این منظور، باید فرآیندی را در نظر بگیرید که برای گردآوری، فیلتر کردن و تجسم بخشیدن به دادهها استفاده میکنید تا بتوانید ینشی عمیقتر ایجاد نمایید و به این ترتیب داستان خود را بهتر منتقل کنید. با اینحال اگر مشکل مورد بحث دارای اجزای قابل سنجشی باشد، احتمال زیادی وجود دارد که بتوان اطلاعات کافی (از طریق اینترنت) برای رسیدن به یک پاسخ قاطعانه پیدا کرد. یافتن دادههای کافی برای تایید پاسخی که ارائه میدهید از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که نمیتوان داستانی دادهمحور روایت کرد که قابل اجرا نیست. مثلا دربارهی مثال مراقبتهای بهداشتی که در بالا ذکر شد، شما باید دادههایی را بیابید که بیانگر تعداد بیمارانی باشد که به صورت آنلاین درخواست سوابق بهداشتی و درمانیشان را داشتهاند؛ یا تعداد پزشکان و تسهیلاتی که فناوری لازم جهت رسیدگی به چنین درخواستی را دارند یا تعداد افرادی که واقعا به چنین درخواستی رسیدگی کردهاند. میتوانید از منابع زیر برای جستجوی این دادهها استفاده کنید: هدف از به کارگیری دادهها و اطلاعات، افزایش اعتبار محتوای شما و اعتباربخشی به داستان سرایی برندتان است. بنابراین، هنگامیکه دادهها و اطلاعات کافی را پیدا کردید و مشخص کردید که کدام اطلاعات به پرسش آغازین شما پاسخ خواهد داد و موجب تحکیم داستانتان خواهد شد؛ حالا وقت آن است که به نحوهی بیان آنها به شکل بصری بیاندیشید. از چند نمونهی بصری مختلف استفاده کنید و ببینید کدام یک برای مخاطبانتان جذابتر است، و سپس کار را با همان ادامه دهید. استفاده از داده و اطلاعات به معنای ایجاد ارزش افزوده برای محتوایتان است. آیا داستان از دید آنها منطقی است؟ آیا جذاب است یا باعث سردرگمیشان میشود؟ این نظرات و بازخوردهای سازندهها را دریافت کنید و برای کنار زدن لایههای بیارزش داستان از آنها بهره بگیرید. شاید لازم باشد که دادهها و یا نمودهای بصری را سادهسازی کنید یا لغات متفاوتی برای روایت داستانتان بیابید (یا حتی شاید باید همهی اینکارها را انجام دهید!).
متن کامل نوشته در سایت فرانش
نظرات