پالونیا چیست؟ آشنایی با درخت پالونیا درخت ارزش آفرین این روزها

پالونیا چیست؟ آشنایی با درخت پالونیا درخت ارزش آفرین این روزها

درخت پائولونیا یا پالونیا درختی خزان پذیر و دارای گل‌های خوشبو زیبایی است. این درخت دارای خوشه‌های گل ایستاده به رنگ ارغوانی روشن با گل‌های بسیار خوشبو به رنگ سفید آبی است که در اردیبهشت ماه ظاهر می‌شوند. چوب این درخت بسیار سبک و نرم می‌باشد.ارتفاع این درخت ارتفاعی بین ۸ تا ۲۵ متر و حدود ۸ متر گستردگی دارد، از این رو درخت سایه دار تلقی می‌شود و به این منظور به‌طور گسترده در کشور چین کاشته می‌شود. این گیاه، درختی است با برگ‌های پهن و بسیار بزرگ به طول ۳۰سانتی‌متر و عرض تا ۲۰سانتی‌متر و قلبی شکل. عمر زیستی این درخت به‌طور متوسط ۳۰۰ سال است.

پالونیا یا درخت پرنسس دارای چندین گونه می باشد ، گونه‌های مختلف آن بومی چین است اما در شمال آمریکا،چین، ویتنام و مناطق دیگر شرق آسیا، به ویژه ژاپن و کره نیز هستند. .این درخت علاوه بر جنبه زینتی آن که بخاطر گلهایش می باشد بعنوان درختانی درآمدزا برای مصارف چوبی نیز کاشته می‌شود. پالونیا درختی بسیار سازگار می باشد و در انواع خاک و آب وهوا و شرایط اقلیمی رشد میکند، این درخت در دشت های کم ارتفاع و زمین های مرتفع تا ارتفاع ۲۰۰۰متری کشور چین کاشته شده است، در کشور آمریکا نیز این درخت به وفور یافت میشود، کشورهای صنعتی و پیشرفته ای مانند آلمان و فرانسه در کاشت و تکثیر آن اقدامات گسترده و زیادی انجام داده اند و پس از حدود ۲۰ سال ورود به ایران، در سالهای اخیر با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است.

ویژگی های درخت پائولونیا

مقاوم به کم‌آبی
مقاوم به خاک‌های آهکی و گچی و با زهکشی نا مناسب
مقاوم به دود و هوای مناطق صنعتی
پالونیا از درختان بسیار سازگار برای جنگل کاری سریع، توسعه فضای سبز شهر و روستا و کشت تؤام با انواع گیاهان زراعی رایج است.

شرایط کاشت پالونیا

به طور کلی برای کاشت پالونیا در یک منطقه باید شرایط زیر فراهم باشد:

دما؛ متوسط دمای منطقه باید در محدوده ۲۰- تا  ۵۰+ درجه سانتیگراد باشد
گونه های مختلف درخت پائولونیا می‌تواند به طیف وسیعی از دماهای مختلف سازگار باشد. دامنه دمایی مناسب برای گونه فورتونی در محدوده ۱۵- تا ۴۵+ می باشد. یا برای گونه تامنتوسا (تومنتوسا یا تامنتوزا) مقاومت به سرما تا ۲۲- درجه سانتیگراد می باشد.

  خاک؛ مناسب ترین خاک برای کاشت درخت پالونیا , خاک لومی، شنی و خاک ماسه ای که خوب زهکشی شده باشد .

هرچند پالونیا درختی است که تحمل کاشت در خاک های فقیر را هم دارد اما بهتر است که برای کاشت آن از خاک اسیدی یا خنثی برای آن استفاده شود. توصیه می‌شود خاک برای کاشت پالونیا خشک وpH آن ۵ تا ۸.۹ باشد و محل کشت آن عمیق حفر شود. همچنین برای پالونیا شوری حدود ۶۰۰۰ (EC≤۶۰۰۰) مناسب است البته تا حدود حداکثر ۸۰۰۰ شوری قابل تحمل است.

 آب (آبیاری) درخت پالونیا؛  

هر نهال پالونیا در هفته نیاز به ۲۰ لیتر آب دارد و پالونیا ۲۴ هفته (۶ ماه) نیاز به آبیاری دارد و در فصل زمستان عموما بعد از خزان نیازی به آبیاری ندارد. پس اگر هر نهال پالونیا ۲۴ هفته و هر هفته یکبار ۲۰ لیتر آبیاری شود، جمعا به ۴۸۰ لیتر آب در سال نیاز دارد. درنطر داشته باشید که با توجه به شرایط گرم و خشک اکثر مناطق ایران، بهتر است که  برای هر درخت پالونیا در هر هفته ۳۰ لیتر یا هر ۱۰ روز ۴۰ لیتر یا به طورکلی سالانه حداکثر یک متر مکعب آب در نظر گرفته شود.

توضیحات بیشتر: خاک و رطوبت هوا برای رشد پالونیا بسیار مهم هستند. در صورتی که بارش باران در متوسط سالیانه، از ۱۰۰ میلی‌متر در ماه کمتر باشد، باید آبیاری اضافی را برای درخت انجام دهید. به جای هر ۱۰ میلی‌متر باران، باید ۱۰ لیتر به گیاه آب دهید. اگر بارش باران زیر ۵۰ میلی‌متر در ماه باشد، باید در سالیان آتی نیز آبیاری اضافی را ادامه دهید. آبیاری ناکافی رشد گیاه را کند می‌کند، اما منجر به از بین رفتن آن نمی‌شود. برای رشد بهینه‌ی گیاه در ماه‌های اولیه، بسیار مهم است که به صورت هفتگی ۲۰ لیتر آب به گیاه بدهید. بهتر است که این مقدار به دو نیم تقسیم شده و در دو زمان متفاوت با استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای انجام بگیرد. در صورتی که کاشت پالونیا برای فروش در بازار انجام می‌گیرد، استفاده از فناوری آبیاری قطره‌ای توصیه می‌گردد. باتوجه به خشکسالی و کاهش بارندگی ها،کشت پالونیا بسیار عقلانی و به صرفه میباشد. پالونیا درمناطقی با بارندگی سالانه ۵۰۰میلی متر به صورت دیم کاشته میشود.

باد

بهتر است که درخت پائولونیا در نواحی فاقد بادهای شدید و با سرعت بیش از ۲۸ کیلومتر بر ساعت کاشته شود. وقتی که بادهای شدید در محل کاشت وزیده می‌شوند، در سال‌های اولیه‌ی رشد باید از موارد مستحکم‌کننده استفاده شود تا گیاه بتواند تنه‌ی قدرتمندی را شکل دهد. اگر سرعت باد به بیش از ۴۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، گیاهان جوان تحت خطر قرار خواهند گرفت و کاشت درخت در چنین مناطقی باید نادیده گرفته شود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پالونیا روی تصویر زیر یا اینجا کلیک کنید

 

درخت پالونیا قیمت

گل پالونیا

 

    منبع بلاگ

    مزرعه کارآفرینی

    مزرعه کارآفرینی

    بستر ارائه ملزمات تولید و کارآفرینی در کشاورزی (کالا و خدمات)

    نظرات