چطور رزومه بنویسیم/ روش‌های نوشتن یک رزومه‌ی قوی

چطور رزومه بنویسیم/ روش‌های نوشتن یک رزومه‌ی قوی

باید بدانید رزومه، برگه‌ی شناخت سابقه‌ی کاری شما برای کارفرما است که باید در نوشتن و تهیه‌ی آن دقت کافی را داشته باشید. در واقع شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برای استخدام افراد، نیاز به نوعی پیش زمینه دارند تا بتوانند از میان درخواست‌های موجود، مناسب‌ترین فرد را انتخاب نمایند، از این رو داشتن رزومه‌ی مناسب برای فرد متقاضی کار بسیار ضروری می‌باشد. معمولا CV شامل چند صفحه‌ است و جزئیات تمام سوابق تحصیلی و حرفه‌ای شما را دربرمی‌گیرد، اما رزومه کوتاه‌تر است و با هدف شغلی خاص به ‌کار می‌رود. در واقع یک برنامه یا مدل خاصی وجود ندارد که بتوان گفت همه باید رزومه‌ی کاری خود را اینگونه تنظیم کنند تا حتما موفق به استخدام شوند. و هر آنچه که باید در یک رزومه وجود داشته باشد، مانند اطلاعات شخصی، سوابق کاری، تحصیلات و … در آن گنجانده شده باشد. در واقع باید بگوییم نوشتن یک رزومه کاری آسان اما پیچیده است. پس بهتر است اصول نوشتن یک رزومه‌ی کاری را یاد بگیرید، در این صورت نوشتن آن برایتان آسان می‌شود و شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت. سعی کنید در وارد کردن تمام اطلاعات این بخش صادق باشید، برای مثال ممکن است شرکت یا سازمانی برای استخدام نیروهای کاری خود به حیطه‌ی سنی خاصی نیاز داشته باشد، در این حالت ممکن است با وارد کردن اطلاعات غلط شانس خود را از دست بدهید. این بخش یکی از بخش‌های مهم رزومه‌ی کاری به حساب می‌آید. برخی از افراد احساس می‌کنند که داشتن معدل کم شاید در استخدام آن‌ها تاثیر نامطلوبی بگذارد، بهتر است بدانید بیشتر کارفرمایان روی مهارت‌ها و سابقه‌ی کاری شما تمرکز بیشتری می‌کنند. بهتر است بگوییم داشتن سابقه‌ی کاری مرتبط، برای کارفرمایان بسیار مهم است. سابقه‌ی کاری نشان از داشتن تجربه در فرد موردنظر است و نشان می‌دهد او در این کار مبتدی نیست. برای اینکه بتوانید سابقه‌ی کاری خود را به طور موثر نشان دهید بهتر است در مورد شرکت و پست موردنظر، تحقیقاتی انجام دهید تا بدانید این شرکت به چه تخصص‌هایی نیاز دارد تا از نوشتن سوابق غیر مرتبط خودداری کنید. برای مثال فردی که می‌خواهد در یک شرکت نرم افزارهای رایانه‌‌ای استخدام شود نیاز ندارد سابقه‌ی کاری خود در یک شرکت دکوراسیون داخلی را در رزومه‌ی خود ذکر کند! می‌توانید به تجارب، پروژه‌های دانشگاهی مرتبط در این زمینه، کار آموزی، سابقه‌ی کارهای پاره وقت و هر آنچه احساس می‌کنید می‌تواند جای خالی سابقه‌ی شما را پر کند و نظر کارفرما را جلب کند، اشاره کنید. باید بگوییم مهم‌ترین و تاثیر گذارترین بخش یک رزومه‌ی کاری بخش مهارت‌ها و توانایی‌های فرد است. البته لازم نیست تمام نرم افزارهایی که کار با آن‌ها را بلد هستید در رزومه‌ی خود بنویسید، بلکه باید نرم افزارهای مرتبط با زمینه‌ی شغلی موردنظر را نام ببرید. در این قسمت می‌توانید میزان تسلط خود به نرم افزارها را نیز ذکر کنید تا کارفرما بتواند دقیق‌تر شما را بشناسد. در بخش مهارت‌ها بهتر است اگر به زبان خارجی خاصی تسلط دارید حتما آن را اعلام کنید، سطح تسلط خود را نیز ذکر کنید. از یک کارگاه علمی، کلاس آموزشی، سوابق علمی پژوهشی، تالیفات مرتبط، ورکشاپ و یا دوره‌های مرتبط با حوزه‌ی استخدامی خود دارید در این بخش آن‌ها را اعلام کنید. در این حالت شما باید در زرومه‌ی کاری خود به این موارد نیز اشاره کنید. یک رزومه‌ی حرفه‌ای باید کوتاه و مختصر بوده و در عین حال، حاوی اطلاعات مفید باشد تا نظر کارفرما را به خود جلب کند.

متن کامل نوشته در سایت پروفایل‌سنتر

منبع بلاگ

پروفایل‌سنتر

پروفایل‌سنتر

نسل جدید مشاوره تحصیلی شغلی | تصمیم‌گیری و انتخاب آگاهانه مسیر زندگی

نظرات