قرارداد کارگزاری چیست و نکاتی که لازم است درباره معنی کارگزار و مالیات قرارداد کارگزاری بدانید!

قرارداد کارگزاری چیست و نکاتی که لازم است درباره معنی کارگزار و مالیات قرارداد کارگزاری بدانید!

قرارداد کارگزاری چیست و نکاتی که لازم است درباره معنی کارگزار و مالیات قرارداد کارگزاری بدانید!

قرارداد کارگزاری ، از قراردادهای مهم در بازار کسب و کار است. به این قرارداد، قرارداد انجام کار یا قرارداد بروکری نیز گفته می‌شود. بازار کسب و کار به ویژه در حوزه تجارت و صنعت، پیچیدگی‌ها و فراز و نشیب‌های بسیاری دارد. افرادی که می‌خواهند در این فضا به کار و فعالیت بپردازند، تمام تلاش خود را می‌کنند که در مسیر پیشرفت قرار بگیرند. کسب سود بیشتر، افزایش سرمایه و سرمایه گذاری درست و به موقع، کاهش ریسک کار و سرمایه گذاری و عمل کردن به شیوه تخصصی و حرفه‌ای از دغدغه‌های این اشخاص است.

حتی پیش از شروع به کار نیز لازم و ضروری است که به تمام جوانب آن توجه شود. برای ورود به هر کاری تخصص و آگاهی مهم‌ترین مسئله است. برای مثال شما تا زمانی که به درستی درباره بورس و نحوه فعالیت در آن آگاهی نداشته باشید، به هیچ وجه در آن موفق نمی‌شوید. حتی نمی‌توانید مدت زیادی در آن کار باقی بمانید. این مسئله در فعالیت‌های تجاری مانند خرید و فروش و در زمینه ملک و خرید و فروش ملک نیز صادق است. در واقع با این‌که همه می‌دانند که این مشاغل و این حوزه‌های کاری از نظر در آمدزایی بسیار موقعیت خوبی دارند اما عدم آگاهی درباره جزئیات و نکات اصلی و اساسی آن موجب شکست می‌شود یا حتی مانع از جذب افراد به بازار کار خواهد شد. حالا به نظر شما در این شرایط بهترین راهکار چیست؟!  این دقیقاً سوالی بود که آقای حمیدی از من پرسیدند.

فقط یک نوع کارگزاری نداریم!

لازم به ذکر است که حیطه‌های کاری بسیار گسترده است و یک کارگزار نمی‌تواند در همه زمینه‌ها فعالیت کند. به طور معمول، کارگزاران نیز به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند و هرکدام تنها در یک زمینه تخصص دارند. کارگزاران باید تجربه و آگاهی کامل داشته باشند و شرایط را جوری پیش ببرند که بتوانند با هزینه کم، سود زیادتری را نصیب مشتریان کنند.

یکی از حیطه‌هایی که می‌تواند مثال خوبی برای الزام کارگزاران باشد، مساله بورس است. در بورس کارگزارانی هستند که به خوبی نوسانات بازار را می‌شناسند و می‌توانند نتیجه را پیش بینی کنند. این کارگزاران بورس را تحلیل می‌کنند و اطلاعات موثق و مهمی را برای خرید و فروش و زمان درست خرید و فروش در اختیار سهامداران قرار می‌دهند. در حقیقت، میان کارگزار و کارفرما ارتباطی شکل می‌گیرد. کارفرما موظف می‌شود در ازای دریافت مشاوره‌ها مبلغ معین شده را جهت حق الزحمه به کارگزار بپردازد. برای ایجاد این رابطه میان کارگزار و کارفرما نیاز به تنظیم و نوشتن یک نمونه قرارداد کارگزاری است.

قرارداد کارگزاری چیست (تعریف قرارداد کارگزاری)

در تعریف قرارداد کارگزاری می‌گویند رابطه میان کارگزار و کارفرما به وسیله قرارداد کارگزاری تعیین می‌شود و جنبه قانونی پیدا می‌کند. این قرارداد به پیروی از قانون مدنی و قانون کار نوشته می‌شود. چندان پیچیده نیست. در واقع برای جواب به سوال قرارداد کارگزاری چیست  ؟ می‌توانیم بگوییم که پیمان نامه‌ای است که به وسیله آن، طرفین نسبت به یکدیگر متعهد می‌شوند. یک طرف اطلاعات و مشاوره و آموزش تخصصی برای کسب و کار بهتر و افزایش سود و درآمد را پیشنهاد می‌دهد و همچنین  مشتریان را با کارفرما آشنا می‌کند و یک طرف دیگر قرارداد، بابت این خدمات ذکر شده، به عنوان کمیسیون و حق الزحمه، مبلغی را به کارگزار پرداخت می‌کند.

از کارگزار چه می‌خواهید؟ کارگزاران در چه زمینه‌هایی فعالیت دارند؟

محدوده تعهدات و میزان مسئولیت‌هایی که به عهده کارگزار است به نوع پیمان کاری بستگی دارد. البته این قراردادها به دو دسته تقسیم می‌شوند. در نوع اول کارگزار تنها به مشاوره کاری می‌پردازد و شرایط بازار را برای شما تحلیل می‌کند. در نوع دوم ممکن است کارفرما از کارگزار بخواهد که به جای او به انجام معامله نیز بپردازد  و حق امضا داشته باشد. در نوع دوم که کارگزار معامله نیز انجام می‌دهد معمولا حق الزحمه و کمیسین او کمی بیشتر از نوع اول است. در این معامله‌ها بزرگترین فکر و دغدغه کارفرما و کارگزار کاهش ریسک مالی و کاری و  افزایش سود است. ماده 7 قانون کار در این زمینه نیز می‌گوید که کارگر که در اینجا کارگزار است، در ازای کاری که می‌کند دارای حق السعی و حق الزحمه است که کارفرما باید آن را بپردازد.

دستمزد کارگزاران در نمونه قرارداد کارگزاری

از مسائل بسیار مهم هر قراردادی دستمزد و حقوق پروژه است. لازم است که دو طرف در زمینه دستمزد به تفاهم برسند. پرداخت حق الزحمه کارگزار می‌تواند به صورت ماهانه یا به صورت درصدی از هرمعامله باشد. به هر حال پرداخت حقوق به این صورت است که یا ماهانه در ازای کار مشخصی انجام می‎شود یا در ازای هر معامله درصدی به وی تعلق می‌گیرد. ممکن است کمیسیون و پورسانت نیز شاملش شود. اما معمولا برای این قرارداد شیوه درصدی بیشترین طرفدار را نسبت به پرداخت ثابت ماهانه دارد و معمولاً کارکرد کارگزار نیز در این حالت بیشتر و موثرتر است.

 

منبع : قرارداد کارگزاری چیست و نکاتی که لازم است درباره معنی کارگزار و مالیات قرارداد کارگزاری بدانید!

    منبع بلاگ

    نظرات