نمونه لایحه دفاعیه کیفری مواد مخدر چگونه تنظیم و نوشته می‌شود؟

نمونه لایحه دفاعیه کیفری مواد مخدر چگونه تنظیم و نوشته می‌شود؟

نمونه لایحه دفاعیه کیفری مواد مخدر چگونه تنظیم و نوشته می‌شود؟

لایحه مواد مخدر یک لایحه مهم و کاربردی است و در دسته بندی لایحه دادگاه قرار می‌گیرد. امروزه استفاده از مواد مخدر در جامعه و به خصوص بین جوانان و نوجوانان افزایش یافته است. افزایش متقاضی برای خرید و مصرف این مواد سبب شده که افراد سودجو به فکر تولید و توزیع مواد مخدر باشند. در گذشته استفاده از مواد مخدر سنتی مانند تریاک، حشیش و هروئین در بین معتادان رواج داشت. اما در حال حاضر مواد مخدر جدید و صنعتی در بین معتادان جامعه افزایش یافته است.

این مواد صنعتی، مضراتی بیشتر از مواد مخدر سنتی برای مصرف کننده دارد و ممکن است فرد را به کام مرگ بکشاند. استفاده از مواد مخدر در گذشته با توجه به نوع آب و هوای منطقه بین افراد متفاوت بود و هر فرد، مواد مخدری را مصرف می‌کرد که در منطقه زندگی او کشت می‌شد. در سال‌های اخیر به علت افزایش حمل مواد مخدر در بین شهرها و کشور‌های مختلف مصرف مواد مخدر صنعتی همه گیر شده است.

گاهی ممکن است مواد مخدر از چندین کشور عبور داده شود تا به کشور مقصد برسد. افردی که  مواد مخدر را حمل می‌کنند، برای حمل مواد مخدر از تمام راه‌های زمینی، دریایی و هوایی استفاده می‌کنند، تا هدف مورد نظرشان محقق شود و مواد مخدر جابه جا شود و به کشور مقصد برسد.

 

حل مواد مخدر به صورت انفرادی یا تیمی؟!

حمل مواد مخدر، چه به صورت انفرادی و چه در قالب یک تیم و تشکیلات گسترده باشد جرم است. برای تحقق جرم حمل مواد مخدر نیازی نیست که حتما با وسیله نقلیه صورت بگیرد، بلکه اگر فرد بدون وسیله نقلیه هم اقدام به حمل مواد مخدر کند، مرتکب جرم حمل مواد مخدر شده است. مجازات حمل مواد مخدر به طور دقیق و کامل در قانون مبارزه با مواد مخدر آمده است. هر فرد به میزان موادی که حمل می‌کند و با توجه به نوع این مواد که صنعتی یا سنتی باشد، مجازاتش مشخص خواهد شد.

 

 

بی اطلاعی فرد نسبت به حمل مواد مخدر و لایحه دفاعیه متهم مواد مخدر

در مواقعی ممکن است فردی برای آسیب زدن به شخصیت و حیثیت دیگری در اتومبیل او مواد مخدر جاسازی کند که این شخص به جرم حمل مواد مخدر متهم شود. این عمل جاسازی مواد مخدر خودش جرم است و مجازات سنگینی هم برای فردی که این کار را انجام داده، در پی دارد. اما این در صورتی است که بتواند ثابت کند، مواد مخدری که از وسایل و اتومبیل او کشف شده، متعلق به او نیست و فرد دیگری این کار را کرده است.

 

برای مثال: ممکن است فردی یک ماشین سنگین داشته باشد و در شهر‌های مختلف بارهای مردم را جا به جا ‌کند. فردی با هدف تخریب شخصیت و ضربه زدن به حیثیت راننده، مواد مخدر را بسته بندی کرده و در جعبه‌ها یا گونی‌های مواد غذایی مثلا گونی‌های برنج جاسازی کند و در ماشین این فرد قرار دهد و راننده با تصور اینکه در حال حمل مواد غذایی و آذوقه است راهی شهر مقصد ‌شود، اما شخصی که مواد مخدر را قرار داده است، با پلیس تماس گرفته و مشخصات ماشین را گزارش می‌دهد. پلیس با تعقیب و پیگیری این ماشین فرد را دستگیر کرده و ماشین او و باری که در ماشین دارد را متوقف می‌کنند و مراتب را به مراجع قضایی گزارش می‌دهد.

راننده ماشین باید بتواند بی اطلاعی و بی گناهی خود را از حمل این مواد مخدر ثابت کند. برای این کار لازم است فرد نمونه لایحه دفاعیه حمل مواد مخدر تنظیم کند و در این لایحه، در مورد جرمی که شکل گرفته و توطئه ای که علیه او صورت گرفته به طور دقیق و کامل توضیح دهد.

توضیحات بیشتر در مورد بی اطلاعی

تفتیش و بازرسی اموال مردم چه اتومبیل و چه خانه آن‌ها، باید توسط ضابطان دادگستری با اجازه مقام قضایی و حکم قضایی انجام شود. منظور از ضابطان قوه قضاییه، ماموران نیروی انتظامی است که وظیفه تحقیق و بررسی جرائم را به عهده دارند. ضابطان دادگستری با مجوز قضایی، ماشین یا وسایل افرادی که مشکوک به حمل مواد مخدر هستند را تفتیش و بررسی می‌کنند. این بازرسی هم شامل بازرسی بدنی، هم بازرسی منزل و اشیاء متعلق به آن‌ها است که ممکن است شخص مطلع، پلیس را از این موضوع باخبر کند و ماموران انتظامی اموال متعلق به فرد را تفتیش کنند.

در قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر این توطئه علیه فرد پیش بینی شده است. اگر فرد بتواند ثابت کند، مواد مخدر متعلق به او نیست و بی گناهی خود را اثبات کند، تبرئه می‌شود و مجازاتی برای او در نظر گرفته نخواهد شد و سوء سابقه ای هم برای این فرد ثبت نمی‌شود.

در صورتی که بتواند فردی که مواد را در اتومبیل یا وسایل او جاسازی کرده است پیدا و معرفی کند، این شخص به حداکثر مجازات آن ماده مخدر محکوم می‌شود.

طبیعی است که بی گناهی راننده و بی اطلاعی او از حمل مواد مخدر در ابتدا برای دادگاه محرز نباشد، چون ظاهر امر این است: فردی که مواد مخدر در اموال او پیدا می‌شود، متهم حمل مواد مخدر است. در صورتی که واقعیت این نیست و این شخص باید بتواند برای نجات خود بی گناهی اش را ثابت کند.

مواد قانونی مناسب نمونه لایحه مواد مخدر

قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، تمام حبس‌های مربوط به مواد مخدر را به نصف کاهش داده است. فقط مجازات حبس ابد در جرایم مواد مخدر، طبق قانون جدید کاهش نداشته است.

ماده 26 قانون اصلاح مواد مخدر

این ماده می‌گوید: هرکس به قصد متهم کردن دیگری مواد مخدر یا روان گردان های صنعتی را در محلی قرار دهد به حداکثر مجازات همان جرم محکوم می‌شود.

باتوجه به این ماده اگر ثابت شود فرد بی گناه بوده و یک توطئه برای لطمه زدن به او صورت گرفته است، فردی که مواد مخدر را در اموال متعلق به او جاساز کرده به حداکثر مجازات همان جرم محکوم می‌شود.

ماده 22 قانون اصلاح مواد مخدر

با توجه به این ماده اگر کسی به متهم جرم مواد مخدر پناه دهد یا او را فراری دهد و در فرار آن‌ها همکاری و مشارکت کند، به نصف مجازات متهم یا مجرم اصلی محکوم خواهد شد.

قاعده فقهی مناسب نمونه لایحه مواد مخدر

برای آنکه متن لایحه شما موثرتر باشد، می‌توانید از قواعد فقهی استفاده کنید. قواعد فقهی جملات کوتاهی است که بار معنایی زیادی دارد و مفاهیم عمیقی را شامل می‌شود.

قاعده لاضرر و نمونه لایحه دفاعیه حمل مواد مخدر

این قاعده به معنی آن است که در اسلام، ضرر زدن و ضرر دیدن نداریم. مطابق این ماده فرد حق ندارد با توطئه و جاسازی مواد مخدر در اموال دیگری، سبب ضرر رساندن به آبروی او شود.

اصل حرمت دماء

این اصل به معنی این است که جان مسلمان را نباید به راحتی از او سلب کنیم.

یعنی اگر فردی به اتهام حمل مواد مخدر دستگیر شود و این اتهام را قبول نکند، مطابق این اصل باید اظهارات او شنیده شود و با بررسی تمام جوانب، حکم مناسب صادر شود. تا مبادا جان فرد بی گناهی به دلیل یک اتهام گرفته شود یا بی دلیل حبس شود.

 

منبع : نمونه لایحه دفاعیه کیفری مواد مخدر چگونه تنظیم و نوشته می‌شود؟

    منبع بلاگ

    نظرات