نرخ تبدیل چیست؟ دلیل اهمیت آن چیست؟
نرخ تبدیل چیست؟ و دلیل اهمیت آن در افزایش فروش چیست؟ نرخ تبدیل (Conversion Rate) یکی از بهترین شاخصها برای ارزیابی تاثیر و بازده کمپینهای بازاریابی است. نرخ تبدیل بهوضوح نشان میدهد که مجموعه تلاشهایتان در راستای متقاعد کردن مردم به انجام کاری که شما میخواهید انجام بدهند (که به این در دنیای بازاریابی «تبدیل» میگوییم) چه بازدهی داشته است؛ بنابراین طبیعتا هرچه نرخ تبدیل بیشتر باشد بهتر است. به زبان ساده، نرخ تبدیل درصدی از بازدیدکنندگان وبسایت یا صفحه فرود شما هستند که تبدیل میشوند (یعنی عمل مورد نظر شما را انجام میدهند). ردیابی نرخ تبدیل به شما این امکان را میدهد که عملکرد سایت و صفحات خاصی را اندازهگیری کنید. به عنوان مثال، اگر شما در ماه ۱۰۰۰ دلار هزینه تبلیغات برای دریافت ۵۰۰ بازدید کنید، در صورتیکه نرخ تبدیل را بهبود ببخشید، عملا ارزش ۱۰۰۰ دلاری که هزینه کردید را افزایش دادهاید. اینکه کاربران از طریق چه سایتی و چطور وارد سایت شما میشوند، در نرخ تبدیل سایت شما تاثیرگذار است، برای مثال اگر حوزه کاری شما کارآفرینی است و تبلیغ سایت شما در یک سایت آشپزی قرار بگیرد، نه تنها برای شما کاربری به ارمغان میآورد بلکه آنهایی که از این طریق وارد سایت شما شوند، کاربر جدی برای استفاده از خدمات شما نخواهد بود بنابراین توجه داشته باشید که تمام کاری که باید انجام بدهید این است که تعداد تبدیلهایی که در یک بازه زمانی مشخص انجام میشود را بر تعداد بازدیدکنندگان سایت یا صفحه فرود مورد نظر تقسیم و عدد بهدستآمده را در ۱۰۰ ضرب و آن را با درصد بیان کنید. بهعنوانمثال، اگر وبسایت شما در ماه گذشته ۱۷۴۹۲ بازدیدکننده داشته که از میان آنها ۲۳۰۵ نفر عمل مورد نظر شما را انجام دادهاند، نرخ تبدیل شما برای آن ماه معادل ۱۳٫۱۸٪ خواهد بود. یکی از امتیازات نرخ تبدیل انعطافپذیری آن است، به این معنی که میتوانید دامنه عمل مورد نظر خود را تا جایی که تمایل دارید محدود یا گسترده کنید. نرخ تبدیل کلی (عملکرد کلی وبسایت شما در تبدیل ترافیک از منابع مختلف چگونه است؟)؛ نرخ تبدیل یک کانال بازاریابی (میزان تبدیل ترافیک AdWords چگونه است؟ آیا ترافیک دریافتی از این طریق نرخ تبدیل بیشتری داشته است؟)؛ نرخ تبدیل صفحات سایت (عملکرد کدام برگه از وبسایت در تبدیل ترافیک دریافتی بهتر است؟)؛ نرخ تبدیل تبلیغات (عملکرد تبلیغ در تبدیل کاربران چطور بوده است؟ آیا باید متن آن را تغییر بدهید؟ آیا این تبلیغ مشتریان مناسبی را روانه وبسایت شما میکند؟)؛ نرخ تبدیل یکی از بهترین شاخصها برای ارزیابی عملکرد ابعاد مختلف بازاریابی اینترنتی است. بههرتقدیر، باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که اگرچه مراجعه مردم به وبسایت شما یا کلیک کردن آنها چیز خوبی است، اما اگر آن مراجعات و کلیکها در نهایت به چیزی «تبدیل» نشود که برای کسبوکار شما سودمند باشد، چیز زیادی عایدتان نخواهد شد و در نتیجه، باید به دنبال ایراد جرحوتعدیلهای لازم باشید. احتمالا در اینجا برای شما این سوال مطرح میشود که «اما اگر یک نفر چند بار تبدیل شود چطور؟ این تبدیلها چه تاثیری بر نرخ تبدیل من میگذارد؟ آیا آنها را باید بهعنوان یک تبدیل حساب کنم یا چندین تبدیل؟» یک نکته مهم که در محاسبه نرخ تبدیل باید به آن توجه داشته باشید کیفیت و دامنه گستردگی اطلاعاتی است که در اختیار دارید. بهعنوانمثال شاید آمار و ارقام حاکی از نرخ تبدیل ۱۰۰ درصدی وبسایت شما باشد، اما اگر وبسایت شما فقط یک بازدیدکننده داشته و همان یک نفر تبدیلشده باشد چطور؟ مثلا تصور کنید که اگر ۵ درصد از ۲۰ نفر در وبسایت شما تبدیلشده باشند و یکی از آنها هم کار مورد نظر شما را بهصورت تصادفی انجام داده باشد (که بعید نیست)، آیا میتوانید بگویید که عملکردتان مطلوب بوده است؟ احتمالا خیر، چراکه تنها تبدیل شما تصادفی بوده است. از طرف دیگر، اگر ۵ درصد از ۱۰۰۰۰ نفر تبدیل شوند و ۵ نفر از آنها تصادفا تبدیلشده باشند، نرخ تبدیل شما از ۵ درصد به ۴٫۹۵ درصد افت میکند؛ اما این اطلاعات نسبتا قابلاعتماد است. ازآنجاییکه هر یک از منابع ترافیک بهطور طبیعی درصدی خطا دارند (تبدیلهای تصادفی، افرادی که درصدد تبدیل بودند اما بنا به هر دلیلی تبدیل نشدهاند، بازههای زمانی خاصی که نرخ تبدیل آنها بسیار زیاد یا کم است و موارد مشابه) تنها راه برای دریافت یک آمار قابلاعتماد از نرخ تبدیل، در نظر گرفتن یک بازه زمانی نسبتا طولانی برای محاسبه آن است.
متن کامل نوشته در سایت شتابدهنده هاوش
نظرات