عوامل موثر در شاخص کلیدی عملکرد چیست؟
شاخص کلیدی عملکرد، مقادیری قابل اندازه گیری است که نشان میدهد یک شرکت چقدر در دستیابی به اهداف کلیدی کسب و کار خود موفق عمل کرده است. شاخص اصلی عملکرد عددی است که نشان میدهد شما به هدف خود نزدیک میشوید یا تاخیری در پیشرفت وجود دارد. برای قسمتهای مختلف کسب و کار خود میتوانید شاخص کلیدی عملکرد مشخص نمائید در زیر برای نمونه چهار دسته مختلف از معیارهای تجاری را بیان نمودیم در مقالههای بعدی به ذکر مثالهای کاربردی و عملی برای این دسته بندیها میپردازیم. کلمه عملیاتی در KPI «کلیدی» است زیرا هر KPI باید با یک معیار عملکرد به یک نتیجه کسب و کار مرتبط باشد. گرچه اغلب با یک هدف استفاده میشوند، KPIها باید با توجه به اهداف مهم یا اصلی کسب و کار تعریف شوند. هنگام تعریف KPI این مراحل را دنبال کنید: به عنوان مثال، بگذارید بگوییم هدف شما افزایش درآمد فروش در سال جاری است. چارچوب زمانی برای دستیابی به این هدف چیست؟ هنگام نوشتن یا توسعه KPI، باید در نظر بگیرید که KPI چگونه با یک نتیجه یا هدف خاص تجاری ارتباط دارد. KPIها باید متناسب با وضعیت کسب و کار شما تنظیم شوند و باید برای کمک به شما در دستیابی به اهداف خود تولید شوند. KPI باید بطور مستقیم با یک هدف اصلی کسب و کار مرتبط باشد. کارمندان شما – افرادی که وظیفه اجرای چشم انداز شما را در مورد سازمان دارند – چگونه میتوانند اهداف شما را دنبال کنند اگر آنها ندانند چه نقشی در رسیدن به این اهداف دارند؟ یا شاید بدتر: به اشتراک نگذاشتن KPI شما باعث از بین رفتن و ناامید شدن کارمندان و سایر ذینفعانی است که قادر به دیدن جهتی که سازمان شما در آن قدم میگذارد نیستند. برای کارمندان خود توضیح دهید که چرا آنچه رسیدن به این هدف را اندازه گیری میکنید. گوش دادن به حرفهای کارمندان به شما کمک میکند تا اهداف اصلی سازمان خود را به درستی درک کنید. بررسی منظم KPI برای حفظ و توسعه آن ضروری است. بدیهی است که ردیابی پیشرفت شما درتوسعه KPI مهم است (آن چه فایدهای خواهد داشت؟) اما پیگیری پیشرفت شما به همان اندازه ضروری است بنابراین میتوانید ارزیابی کنید که در وهله اول چقدر در توسعه KPI موفق هستید. فقط با چک کردن منظم میتوانید تصمیم بگیرید که آیا زمان تغییر KPI شما فرا رسیده است. شما ممکن است بر اساس نتایج خود فکر کنید که همچنان در سطح بالایی عمل میکنید. بررسی کنید KPI قابل دستیابی است تعیین اهداف قابل دستیابی برای تیم شما ضروری است. هدفی که بیش از حد بالا باشد خطر دارد زیرا تیم شما حتی قبل از شروع کار منصرف خواهد شد از قدیم گفتند سنگ سنگین نشانه نزدن است. عملکرد فعلی شما همچنین محل شروع خوبی برای تصمیم گیری در مورد مناطقی است که باید در آنها پیشرفت کنید. اهداف KPI خود را در صورت لزوم به روز کنید اگر KPI خود را تنظیم و فراموش میکنید، این خطر وجود دارد که اهدافی را دنبال میکنید که به تجارت شما مربوط نیستند. عادت کنید که به طور منظم عملکرد خود را نه تنها براساس شاخص کلیدی عملکردتان بسنجید بلکه بسنجید آیا KPI نیاز به تغییر دارد یا باید کاملا از آن خارج شوید. به طور کلی KPI ابزاری اساسی برای سنجش موفقیت شما در کسب و کارتان است و تنظیمات مناسب لازمه موفقیت شماست.
متن کامل نوشته در سایت شتابدهنده هاوش
نظرات