بررسی تاثیرات قرعه کشی کارخانه در تعیین قیمت خودرو در بازار
عرضه خودرو به صورت قرعه کشی و تحویل آن به تقاضا کنندگان واقعی، برنامه مناسبی است و اگر به همین سبک عمل شود و به کسانی که مصرف کننده واقعی این کالا باشند، خودرو داده شود، شاهد بهتر شدن نسبی وضعیت بازار خودرو خواهیم بود. گفته شده و تا این مدت نه تنها بازار خودرو به ثبات نرسیده بلکه قیمتها به بیشترین حد خودشون در چند سال گذشته رسیده است. از طریق کالاهایی مانند خودرو افزایش یافته است و از سوی دیگر به دلیل شرایط و مشکلات دیگر، خودروسازان قادر نیستند نیاز بازار را برطرف کنند و از این رو قیمت خودرو در بازار به شدت یافته و در نتیجه شاهد افزایش اختلاف بسیار قیمت کارخانه با بازار آزاد هستیم. این افزایش افسارگسیخته قیمت سبب شده تا دولت از دو طریق برخورد با واسطهها و جلوگیری از دلالی تا آنجا که ممکن است خودروی بیشتری به بازار تزریق کرده و نیز تقاضای واسطهای را کاهش دهد و از سوی دیگر به شیوههای جدیدی که بتواند جوابگوی تقاضای مصرفی شامل شود اقدام به فروش خودرو نماید که آخرین نمونه آن بازار خودرو پیش از تصمیم شورای رقابت سیر نزولی داشت که این کاهش ناشی از تعدیل نرخ ارز، به کارگیری سیاستهای مشخص و احتمال آزاد شدن واردات خودرو در سال آینده بود اما با تصمیم شورای رقابت، بازار چهارچرخها یکباره نابسامان شد. البته این بی انگیزگی مختص فروش فوقالعادهها بوده زیرا در این روش فروش، قیمت خودروها قطعی بوده و خودرو سازان باید محصولات ثبت نامی را با هزینه تولید مشخص و اعلان شده تحویل دهند که از دید آنان به معنای زیان است. این کاهش تولید در حالی رخ داده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت خودرو سازان را موظف کرده بود که امسال هم مانند سال گذشته، درصد افزایش تولید داشته باشند و دستکم، یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به بازار تحویل دهند. پیش از تحریم، روزانه رقم قابل ملاحظهای خودرو در کشور تولید میشد که حالا این آمار به نوعی از نصف هم کمتر شده است. و تحویل آن به تقاضا کنندگان واقعی، برنامه ظاهرا مناسبی است و اگر به همین سبک عمل شود و فقط به کسانی که مصرف کننده واقعی این کالا باشند، خودرو داده شود؛ شاهد بهتر شدن وضعیت بازار خودرو خواهیم بود. این راهکار یا همان قرعه کشی که در چند ماهه گذشته شروع شده است بر خلاف تصورات نه تنها قیمت خودرو در بازار را به ثبات خودروسازان از عوامل اصلی گرانی خودرو در بازار بشمار میروند و با انجام طرح قرعه کشی این سیستم نیز به جمع عوامل بالا پیوست و با اختلاف قیمتی که خودروها بین بازار آزاد و کارخانه داشتند تقاضا برای خرید خودرو چندین برابر شد. با توجه به این اختلاف قیمت نسبتا زیاد اکثر افرادی که در این سیستم ثبت نام میکنند به فکر فروش خودرو در بازار آزاد هستند، این حجم از تقاضا نه تنها باعث نشد خودروها به دست برسد، بلکه با تحویل خودروها توسط خریداران و انبار کردن خودروها به امید افزایش قیمتها در هر فصل از سال باعث افزایش قیمت مجدد خودروها شده است. تا زمانی که اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه زیاد و همچنین میزان عرضه در هر پیش فروش و فروش فوق العاده پایین باشد این سیستم قرعه کشی توان پایین آوردن قیمت خودروها فروش خودرو از طریق قرعه کشی نشان دهنده کاهش عرضه است و این امر در افزایش قیمت خودرو مزید بر علت شده است. خودرو را عرضه میکنند و دولت نیز در فروش آن به خودروسازان کمک میکند و همچنین خودروهای زیادی در پارکینگ منازل وجود دارد، وضعیت بازار خودرو به همین شکل خودرو بخرد و این موضوع با تاثیر گذاری خود میتواند شوکی برای بازار باشد. از سوی کارخانه و در نتیجه افزایش قیمتها در بازار آزاد، پیدا کردن قیمت به روز خودروها تا حدودی کار دشواری شده است در همین رابطه ما به شما همچنین اطلاعات خروجی این سرویس به عنوان یکی از قدرتمندترین ابزارهای آنلاین تحلیل قیمت خودرو، به صورت کاملا به روز و مبتنی بر شرایط روز بازار آپدیت شده و شما میتوانید قیمت خودروی مورد نظر خود را در سه حد بالا، متوسط و پایین بر روی نمودار مشاهده کنید.
متن کامل نوشته در سایت اتکس
نظرات