همواره با پیشرفت تکنولوژی شاهد تحولات اساسی در سبک زندگی و حتی کسب وکارها شاهد هستیم. این تحولات می تواند نقشی سازنده یا مخرب ایفا کند. برای مثال در حال حاضر سامانه های آموزش آنلاین بسیاری برای دانش آموزان طراحی شده اما بدلیل عدم توانایی در مدیریت اینترنت توسط مدارس این گونه سامانه ها قابل استفاده در مدارس نیستند. یا فرض کنید شرکتی از نرم افزارهای حسابداری تحت وب استفاده می کند که نیازمند دسترسی کارمندان به اینترنت برای استفاده از این نرم افزار می باشد. تجربه نشان داده که در بسیاری از شرکت ها به دلیل استفاده شخصی کارمندان از شبکه اینترنت، هم بهره وری کارکنان کاهش پیدا کرده و هم مصرف اینترنت افزایش پیدا کرده و از همه مهمتر بدلیل بالارفتن ترافیک اینترنت اختلالاتی برای کلیه شبکه ایجاد شده است.
اینجاست که روترهای (Router : مسیریاب) شبکه برای مدیریت هرچه بهتر شبکه وارد عمل می شوند. روتر وظیفه مدیریت کاربران شبکه، محدود کردن حجم دانلود و .. را برعهده دارد. از معروفترین برندهای روتر می توان به سیسکو (Cisco) ، میکروتیک (Mikrotik) و هواوی (Huawei) اشاره کرد. سیسکو را به راحتی می توان قدرتمندترین برند در سخت افزارهای شبکه معرفی کرد اما بدلیل قیمت های بالا این برند عمدتا در شبکه هایی با حجم ترافیک و کاربر بالا استفاده میشود. هواوی نیز دارای قیمت های پایین تری به نسیت سیسکو می باشد اما بدلیل نوع سخت افزارشان بیشتر در شبکه های با کاربران بالا استفاده می شود.
اما روترهای میکروتیک بدلیل قیمت پایین و امکانات کاربردی فراوان برای شبکه های کوچک و متوسط به وفور استفاده می شود. طی آخرین آمار توسط وب سایت Shodan.io، ایران پنجمین استفاده کننده روترهای میکروتیک در ایران می باشد که نشان از محبوبت بالای این برند در ایران می باشد.