تجهیزات سنجش ورزشکاران حرفه‌ای  ایران ساخت شد

تجهیزات سنجش ورزشکاران حرفه‌ای ایران ساخت شد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  به نقل از پایگاه "ایران ساخت" هر ورزشکاری در هر رشته ورزشی نیاز به یک سطح از توانمندی‌هایی از آمادگی جسمانی دارد. به عنوان مثال فاکتورهای سرعت، توان قلبی تنفسی، چابکی، انعطاف پذیری، قدرت انفجاری عضلات پا برای یک هافبک فوتبال بسیار مورد نیاز است. تشخیص این موضوع به صورت شخصی چندان قابل اعتماد نیست.این  شرکت دانش‌ بنیان، توانسته دستگاهی را تولید و طراحی کند . این دستگاه اندازه گیری‌ها به منظور بررسی توان فیزیکی و جسمانی ورزشکاران حوزه‌های ورزشی مختلف را با دقت بسیار بالا انجام ‌دهد،سپس با استاندارد(نورم) ملی و جهانی مقایسه کند و قابلیت ورزشی اشخاص را مورد سنجش قرار دهد.


شرکت دانش بنیان "دانش‌سالار ایرانیان" تاکنون هشت محصول را در حوزه اندازه‌گیری در علوم ورزشی بعنوان محصولات دانش بنیان ارائه کرده است که مهم‌ترین آنها دستگاه آنالیز توزیع فشار کف پا است. تمام این محصولات فاکتورهایی از ورزشکار را ارزیابی می‌کنند که به مربیان یا متخصصین ورزشی کمک می‌کند تا بتوانند برنامه علمی دقیق‌تر و بهتری برای ورزشکار تجویز کنند.

آزمایشگاه‌های تربیت بدنی، کلینیک‌های حرکات اصلاحی، ارتوپد فنی‌ها و پایگاه‌های ورزش حرفه‌ای و قهرمانی و مراکز استعدادیابی ورزشی جاهایی بودند که در سال‌های اخیر به واسطه استفاده از این ابزار تحول زیادی پیدا کرده‌اند.

در اصل دستگاه‌های تولید شده به مربیان ورزشی کمک می کند تا کسانی را برای تیم‌های خود انتخاب کنند که واقعا از نظر فیزیولوژیکی و جسمانیکفایت و توانمندی لازم را داشته باشند؛ضمن اینکه می‌توان به واسطه سنجش‌های مورد نظر، شاخص صحیحی را برای خرید بازیکنان ورزشی مورد ارزیابی قرار داد.

مجتبی گوهری، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان ،در توضیح اهمیت کارایی دستگاه‌های "ایران ساخت" شده، بیان می‌کند: در گذشته سنجش‌ بازیکنان بصورت چشمی و سنتی صورت می‌گرفت. به عنوان مثال یک مربی جایی می‌نشست و با چشم و تجربه خود افراد را آنالیز و انتخاب می‌کرد، این قضاوت خیلی به روحیه و حال و حوصله مربی در آن روز بستگی داشت. در حالی که احساس در ابزار اندازه‌گیری تولید شده می تواند فرد را در تصمیم گیری به اشتباع بیاندازد.. هر چند هنوز اصرار بر استفاده از روش سنتی وجود دارد و مقاومت زیادی برای عدم تغییر معیارهای این حوزه احساس می‌شود. اما این دستگاه امکان قضاوت در یک شرایط مساوی و متعادل را برای فرد ایجاد می کند.




گوهری معتقد است ایجاد کلینیک‌های تخصصی از سوی فارغ‌التحصیلان حوزه ورزشی و پزشکی به همراه افزایش مربیان باشگاه‌ها و کارشناسان برای سنجش دقیق‌تر افراد، زمینه‌ساز شکل‌گیری بخش های جدیدی تحت عنوان پزشکی ورزشی، کلینیک های استعدادیابی، حرکات اصلاحی، کلینیک های پا و آنالیز گیت در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها شده که این موضوع تاثیر زیادی بر روند درآمد‌زایی به واسطه دستگاه‌های "ایران ساخت" شده بر جای گذاشته است. جدا از این موارد، این شرکت دانش بنیان توانسته همزمان با تحریم‌های اعمال شده علیه ایران بسیاری از ابزارهای مورد نیاز همچون سنسورها و برخی مواد اولیه جهت ساخت دستگاه را در داخل تولید و از این طریق بازار دیگری ایجاد کند.

پایان خبر

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات