رسوخ نوآوری دانشگاه‌ها به دل شهرها تحول ایجاد می‌کند

رسوخ نوآوری دانشگاه‌ها به دل شهرها تحول ایجاد می‌کند

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری امروز مهمان دانشگاه امیر کبیر بود. ستاری امروز  ۵ مرکز نوآوری و دو شتابدهنده تخصصی را افتتاح کرد تا این دانشگاه یک گام به ایجاد ناحیه نوآوری نزدیک تر شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری  در این مراسم، از نقش مهم و اثرمند مراکز نوآوری در رساندن ایده ها به بازار و خلق ارزش افزوده گفت و بیان کرد:  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور خود نوعی حمایت زیرساختی از توسعه زیست بوم نوآوری انجام می دهد تا از راه  تقویت تیم های نوآور، مراکز نوآوری و شتابدهنده ها شاهد تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری باشیم.

ستاری در ادامه با اشاره به استقبال دانشجوها از این فضا و تکمیل شدن برخی از این مراکز نوآوری، شکل گیری تحول جدی در دانشگاه ها را نشان می دهد گفت:فضای نوآوری و اقتصاد دانش بنیان به تازگی در کشور به راه افتاده اما در همین زمان کوتاه تحولات اجتماعی و فرهنگی درخور توجهی را رقم زده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان، سرمنشا پیشرفت های جدی کشور در حوزه های گوناگون است گفت:  دانشگاه ها با نوآوری دانشگاهیان، به عنوان جز جدایی ناپذیر و اثرمند زیست بوم نوآوری، این پیشرفت را جامه عمل می پوشانند.  همچنین مراکز نوآوری و ناحیه های نوآوری در دل شهرها،  باعث تحقق ایجاد شهر هوشمند می شوند و ظرفیت پایتخت برای واقعیت بخشیدن به این موضوع فوق العاده است.

سه گام تا تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم

در بخشی دیگر از این مراسم، احمد معتمدی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ایجاد این مراکز نوآوری را متناسب با حرکت این دانشگاه به سوی ایجاد دانشگاه نسل سوم عنوان کرد و گفت:  بر شکوفا کردن ظرفیت دانشجویان برای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم اهتمام جدی داریم. این حرکت در سه محور دنبال می شود به طور جدی قراردادهای صنعتی افزایش یافته است که می‌تواند شتاب دانشگاه را در  حرکت به سوی  نسل سوم شدن تقویت کند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تقویت مهارت افزایی دانشجویان را گام دوم این دانشگاه برای کارآفرین شدن عنوان کرد و افزود: تقویت مراکز نوآوری و کارآفرینی سومین و مهمترین گام دانشگاه در راستای حرکت به سوی نسل سوم است و امیدواریم تقویت این سه حوزه توانمندی های دانشگاهی مشکلات جامعه را حل کند.

معتمدی برق و مکانیک، مهندسی پزشکی، مهندسی کامپیوتر و نساجی را محورهای این ۵ مرکز نوآوری برشمرد و گفت: ۹ مرکز دیگر هم در نوبت هستند که امیدواریم تا پایان سال ۹۸ افتتاح شود و بتوانیم با این اقدام ظرفیت نوآورانه دانشگاه را به میزان دو برابر افزایش دهیم.

وی همچنین رونق فرهنگ نوآوری در بدنه اصلی دانشگاه را هدف اصلی این طرح دانست و ابراز امیدواری کرد: هر استادی در فضای پژوهشی اش این مرکز را داشته باشد تا بتوانیم از ظرفیت دانشجویان در مسیر نوآوری استفاده کنیم.

تقویت ارتباط با صنعت

بر اساس این گزارش، افتتاح این مراکز با هدف توانمندسازی اساتید و دانشجویان خلاق و نوآوری در حوزه های تخصصی مهندسی برق و مهندس مکانیک و همچنین پزشکی و نساجی انجام شد.

همچنین این مراکز  فرهنگ نوآوری را در دانشگاه ترویج و رونق می دهند تا از این طریق زمینه تجاری سازی دستاوردهای علمی آن ها برای ورود به فعالیت های کسب‌وکار دانش‌بنیان فراهم شود. با این اقدام و افتتاح این مراکز نوآوری، برای حداقل ۶۰ واحد و حداکثر ۸۰واحد فناور و دانش بنیان ظرفیت ایجاد شد.

امروز همچنین یک مرکز تحقیق و توسعه با شرکت توسن تکنو در دانشکده مهندسی کامپیوتر و یک شتابدهنده کسب و کار معدن تحت عنوان ماینا افتتاح شد.

همچنین مرکز نوآوری تخصصی مهندسی برق در ۳۵۰ مترمربع برای ۱۶ تیم فناور با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شده است.

در بخشی دیگری از دانشکده مهندسی مکانیک فضایی  برای استقرار حداقل ۱۶ تیم نوآور پیش بینی شده است تا شاهد رونق فعالیت های خلاق باشیم. البته در دانشکده پزشکی نیز برای انجام فعالیت های نوآورانه توسط تیم های نوآور دانشگاهی فضایی در نظر گرفته شده است.

مرکز نوآوری نساجی نیز  با ارائه خدمات به دانشجویان، نوآوری های آنان را شکوفا می کند.

مرکز نوآوری فین تک نیز  در حوزه های سرویس های رایانش ابری، تجریه و تحلیل داده، هوش مصنوعی هوش تجاری بلاک چین، تبدیل ایده های نوآورانه دانشگاهیان به محصول را شتاب می دهد.

علاوه بر برج فناوری دانشگاه امیرکبیر تحت عنوان مرکز نوآوری ابن سینا، برج فناوری ساختمان خیابان بزرگمهر و پردیس های اقماری نیز در زمینه هدایت نوآوری ها و شتابدهی ایده های دانشگاهی در حال فعالیت هستند.

تعداد ۱۵۸ در این برج نوآوری مستقر هستند  و کار نوآورانه می کنند. با افتتاح امروز ۱۵۰۰ مترمربع به فضای فعالیت افزوده شد.

سه سال از افتتاح برج فناوری ابن سینا با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری می گذرد. اقدامی که با استقرار شرکت‌های دانش بنیان، واحدهای فناور رشد و پیش رشد، برخی پژوهشکده‌ها و آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری دانشگاه را هدف قرار داد و امروز در ادامه آن شاهد استمرار فعالیت ها و حمایت ها برای تقویت این زیست بوم هستیم.

پایان پیام/۲۴

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات