توانبخشی بیماران معتاد با ورزش

توانبخشی بیماران معتاد با ورزش

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شاید تا همین چند وقت پیش بیشتر افراد این تصور را داشتند که ورزش کردن تنها روی فیزیک بدن تاثیر می گذارد. اما مطالعات انجام شده توسط محققان در سال های اخیر نشان داد مغز یکی از ساختارهایی است که بسیار تحت تاثیر ورزش قرار دارد. جریان خون در مغز و تعداد سلول های عصبی با ورزش افزایش می یابد. حال این سوال پیش می آید که آیا ورزش می تواند برای توانبخشی بیماران معتاد موثر باشد.

علی رشیدی پور رییس مرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان و مجری طرح پژوهشی که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است گفت: در این طرح با مدلسازی موش ها را معتاد کردیم و در دوران ترک آنها را در معرض الگوهای مختلف ورزشی قرار دادیم. تحقیقات به سمتی حرکت می کند که محققان و مراکز درمانی از درمان های غیر دارویی برای نارسایی های شناختی استفاده کنند. در این مطالعه از این درمان ها استفاده شد و مطالعات رفتاری در رابطه با حافظه و یادگیری، مطالعات مولکولی و فیزیولوژی و مطالعات رفتاری در رابطه با استرس و افسردگی انجام شد. اما شدت و مدت این ورزش هوازی باید در حد ملایم و متوسط باشد. زیرا ورزش شدید هورمون های استروئید در خون را افزایش می دهد. افزایش این غلظت اثرات مختل کننده ای دارد.

بر اساس این گزارش، محققان مرکز تحقیقات فیزیولوژی سمنان در این پروژه تحقیقاتی روی مدل های آزمایشگاهی اعتیاد نشان داده اند که موش های معتاد نر و ماده در مرحله ترک اعتیاد ، اختلالات رفتاری، شناختی و بیوشیمایی نشان می دهند. در این طرح پژوهشی، موش ها در ترک اعتیاد در معرض فعالیت های ورزشی هوازی با شدت های ملایم تا شدید روزانه به مدت ۳۰ دقیقه و به مدت چهار هفته قرار گرفتند و بعد از اتمام فعالیت های ورزشی، رفتارهای اضطرابی، فعالیت های شناختی و تغییرات فاکتورهای مهم مغزی و سرم از جمله فاکتور پیشن برنده رشد مغزی و کورتیکوستون سرم اندازه گیری شد .

نتایج مطالعات نشان داد که علی رغم تفاوت های مختصری که در هر دو جنس دیده شد، ورزش هوازی از شدت ملایم تا متوسط توانستند بسیاری از اختلالات شناختی-رفتاری و بیوشیمایی ناشی از اعتیاد به مرفین در مرحله ترک را اصلاح کنند. بعلاوه در طراحی الگوهای ورزشی مناسب به منظور بازتوانی رفتاری- شناختی درافراد معتاد به مواد مخدر نتایج نشان می دهد ورزش شدید نه تنها اثرات مثبت نداشت، بلکه بعضی از اختلالات بیوشیمایی را تشدید می کند .

پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات