تولید بیست عنوان انیمیشن در مرکز توسعه فناوری های پویا نمایی اقبال یزد(فرافر)

شرکت فرافر درسال ۱۳۹۶ به صورت سهامی خاص تاسیس شده و هم اکنون از جمله شرکت های درحال فعالیت مستقر در پارک علم وفناوری یزد می باشد. این مرکز در زمینه تولید، توسعه و آموزش هنر پویا نمایی فعالیت می کند. با علی نیکوکار، مدیرعامل شرکت فرافر به گفتگو نشستیم که حاصل آن را با هم می خوانیم:

مختصری از سابقه کاری و فعالیت های شرکت خود بفرمایید
مرکز پویانمایی پارک علم و فناوری یزد (فرافر) حدود ۴ سال است در پارک علم و فناوری یزد در سه حوزه آموزش، توسعه و تولید انیمیشن فعالیت می کند. زیر مجموعه های انیمیشن شامل انیمیشن های داستانی، انیمیشن های صنعتی، موشن گرافیک و انیمیشن های تبلیغاتی می باشد. همچنین این مرکز دوره های آموزشی به طور فصلی برگزار می کند که از جمله آن می توان به برگزاری کلاس های انیمیشن سازی برای نوجوانان و جوانان در فصل تابستان اشاره کرد. در حال حاضر کارآموزانی که آموزش دیده اند در مرکز مشغول به کار شده و به صورت حرفه ای انیمیشن تولید می کنند.

لطفا برای ما بیشتر از محصولات شرکت خود و مرکز پویانمایی اقبال بگویید.
شرکت فرافر سال گذشته یک مجموعه داستانی دوبعدی به نام «خش و ناخش» را با همکاری شورای شهر و شهرداری یزد تولید و در فضای مجازی پخش کرد و احتمالا امسال ادامه مجموعه را تولید خواهیم کرد در حال حاضر نیز پروژه انیمیشن سه بعدی مجتمع کاریزلند که یک پروژه عمرانی و توسعه شهری هست را داریم همچنین یک انیمیشن گردشگری تاریخی با هدف معرفی تاریخ و فرهنگ شهر یزد که در دست پیش تولید است و انشاالله در سال آینده به مرحله تولید می رسد.

به طور کلی از ابتدای تاسیس شرکت تاکنون چه دستاورد هایی داشتید؟
از زمان تاسیس این مرکز دوره های آموزشی و کارگاه های تخصصی ویژه‌ای در زمینه انیمیشن سازی با حضور انیماتورهای برجسته کشور مانند بهرام عظیمی، حسنی و صافی را در پارک علم و فناوری یزد برگزار کرده همچنین چهارروز رویداد آموزشی انیمیشن را در خصوص کسب و کار انیمیشن و طراحی و ایده پردازی انیمیشن در ابتدای امسال پشت سر گذاشتیم.
کلاس های آموزشی تابستانی هر سال در مرکز برگزار و خروجی آن ها استعداد هایی هستند که برای فعالیت حرفه ای در خود شرکت گزینش می شوند. از جمله دستاوردهای دیگر، شرکت در چند پی چینگ معتبر کشور مانند پی چینگ انیمیشن با هدف کسب سرمایه گذار در پروژه های خیلی بزرگ، تولید۲۰ عنوان انیمیشن کوتاه و تبلیغاتی و حدود ۶۰ تا ۷۰ دقیقه انیمیشن در مرکز است.
تعدادی از انیمیشن هایی که ساخته شده توانست در جشنواره های ملی و بین المللی از جمله جشنواره دوسالانه انیمیشن تهران، جشنواره پویانمایی صدا و سیما و جشنواره سینما حقیقت شرکت کند.

رکود اقتصادی و تحریم ها چه مشکلاتی برای شما بوجود آورده؟
تحریم ها به طور مستقیم در تولیدات ما تاثیر نداشته زیرا محصول ما یک محصول محتوایی و نرم‌افزاری محسوب می شود اما با توجه به اینکه بخشی از صنعت به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم ها تحت فشار قرار گرفتند، به نوعی سفارش محصولات ما در بخش صنعت کاهش پیدا کرده است. اما از طرف دیگر شرکت های دانش بنیان که در این وضعیت اقتصادی و تحریم ها توجه ویژه‌ای به آن ها شده بود برای شرکت در نمایشگاه ها نیاز به معرفی محصولات خود دارند و انیمیشن یکی از محصولاتی است که در معرفی اختراعات گزینه بسیار مناسبی است از این جهت ما در معرفی محصولات دانش بنیان و اختراعات، بازار بهتری پیدا کردیم.

آیا شرکت شما توانسته محصولات خود را به بازار خارجی نیز معرفی و عرضه کند؟
دربعضی از کشورهای همسایه مانند کشور عمان و عراق صحبت های اولیه را داشتیم در کشور عمان حضور پیدا کردیم و با برخی از شرکت های این کشور رایزنی انجام دادیم و امیدواریم در آینده بتوانیم در زمینه صادرات انیمیشن به کشورهای همسایه فعالیت‌هایی را داشته باشیم اما در حال حاضر هیچ محصولی را مستقیماً برای کشورهای خارجی تولید نکردیم

از زمان حضورتان در پارک علم و فناوری یزد تا کنون، این حضور چه تاثیری در فعالیت های شما داشته است؟
طبیعتاً حمایت‌هایی که پارک علم و فناوری یزد هم به لحاظ مادی و هم به لحاظ معنوی از شرکت‌های خود دارد انگیزه را برای شرکت ها ایجاد می کند که اهداف بلند مدت خود را با یک نگاه مثبت و امیدوارانه پیش ببرند.
پروژه های بزرگی را در آینده در فیلدهای کاری خود تعریف کردیم که به واسطه حمایت هایی که در پارک چه به لحاظ نرم افزاری و چه به لحاظ سخت افزاری از ما می شود به زودی به آن ها دست پیدا خواهیم کرد. جدای از اینها، دوره های آموزشی، نشست ها و همایش هایی که در پارک علم و فناوری یزد برگزار می شود و حضور در کنار صنعتگران و فعالین عرصه علم و فناوری برای شرکت ما که یک محصول و نرم‌افزار فرهنگی تولید می‌کنیم بسیار مفید است.

مطلبی خطاب به مسئولین استانی و یا کشوری دارید بفرمایید
با اینکه اکثر بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌ها درگیر مشکلات اقتصادی و مالی هستند اما به نظر بنده این که در حال حاضر ما بتوانیم روی پای خود بایستیم و خودمان را وابسته به بودجه های دولتی نکنیم بهتر است. هدف ما این است که بتوانیم از منابع داخلی خود از جمله منابع انسانی و پتانسیل هایی که در حوزه هنر و انیمیشن در استان یزد وجود دارد استفاده کنیم. تنها چیزی که از مسئولین استانی و کشوری می‌خواهم این است که انیمیشن را به دید یک محصول سرگرم کننده و یا آموزشی اجتماعی نگاه نکنند انیمیشن در زمینه صنعت، علم و فناوری اطلاعات می تواند یک محصول بسیار مفید برای تمام صنوف بازار باشد. هر کسی در هر صنفی که باشد و به ما پیشنهاد ساخت انیمیشن بدهد ما می توانیم محصول خود را برای او کانالیزه کنیم. امیدوارم این نگاه در مسئولین ایجاد شود و انیمیشن را جزو اولین گزینه های اطلاع رسانی و آموزشی در نظر بگیرند

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری یزد

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری یزد

    پارک علم و فناوری یزد

    زندگی با طعم فناوری ایرانی

      نظرات