دستاوردهای هوایی و فضایی ایران‌ساخت در هند به نمایش در می‌آید

دستاوردهای هوایی و فضایی ایران‌ساخت در هند به نمایش در می‌آید

چند سالی می‌شود که شرکت‌های دانش‌بنیان، بخش قابل توجهی از نیازهای مهم  صنایع و جامعه را تامین می‌کنند. آمارها و گزارش‌ها از توانایی کشورمان در فناوری‌های پیشرفته حکایت دارد. صنعت هوایی و فضایی از پیشرفته‌ترین این صنایع است.

«مهندسی هوافضای برآ»، یکی از همین شرکت‌ها است که توانسته با بومی سازی دانش فنی،  تجهیزات و نرم‌افزارهای پیشرفته این حوزه را تولید کند.

"کشور ما طیف وسیعی از قطعه‌های مهم و پیشرفته هواپیماها را از الکتواویونیک تا موتور به کمک شرکت‌های دانش‌بنیانش می‌سازد. این دست محصولات که ساختشان آسان نیست و فناوری‌های خاصی می‌طلبد، یک توانمندی فناورانه و البته جذاب برای کشورهای منطقه است. همین موضوع موجب شده ظرفیت معرفی دستاوردهای ایران‌ساخت این حوزه، در نمایشگاه‌های مختلف منطقه‌ای، قاره‌ای و جهانی فراهم باشد."

رضا اصلانی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، همین موضوع را زمینه‌ای برای آغاز فعالیت در راه تازه‌ای عنوان می‌کند: از سال ۲۰۱۵ در مسیر حضور در رویدادهای مهم صنعت هوایی دنیا قدم گذاشتیم. با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، زمینه حضور ایران در رویدادهای بین‌المللی صنعت هوایی فراهم شده است می افزاید: در کنار کار تولید محصولات مهندسی، زمینه حضور شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی را در رویدادهای بین‌المللی فراهم کرده‌ایم. خوشبختانه استقبال خوبی از این توانمندی‌ها به عمل آمده و به انعقاد قرارداد با شرکت‌های داخلی رسیده است.

کیفیت بالای ایران‌ساخت زمینه‌ساز حضور در رویدادهای بین‌المللی است

" اغلب اوقات، آشنا نبودن با توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و قیمت‌های پایین محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت تردیدهایی را نسبت به کیفیت و کارآمدی این محصولات، ایجاد می‌کند. این شائبه به وجود می‌آید که محصول ساخت داخل کیفیت مطلوبی ندارد که به این قیمت عرضه می‌شود؛ در حالی‌که محصول دانش‌بنیان ایران‌ساخت ممکن است نه تنها به همان میزان، از کیفیتی به مراتب بهتر از نمونه‌های وارداتی هم برخوردار باشد."

اصلانی با اشاره به این موضوع، از پتانسیل ارائه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان در نمایشگاه هوایی حیدرآباد هند می‌گوید و می‌افزاید:: این نمایشگاه که به صورت دوسالانه برگزار می‌شود، اسفندماه سال جاری در شهر حیدرآباد هند، میزبان شرکت‌های توانمند در حوزه هوایی است. این نمایشگاه جزو مهم‌ترین رویدادهای آسیا در این صنعت به شمار می‌رود و فرصت خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی است تا ارتباط و تعامل خود را با فعالان جهانی بویژه از آسیا برقرار کنند.

این فعال حوزه فناوری هوافضا امیدوار است امسال نیز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حداقل ۱۰ شرکت دانش‌بنیان محصولات و توانمندی‌ خود را در صنعت هوایی در نمایشگاه حیدرآباد هند عرضه کنند.

عضو هیات مدیره اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران از عضویت ۲۷۰ شرکت در این اتحادیه خبر داد و اضافه کرد که حدود ۱۰۰ عضو این اتحادیه دانش بنیان هستند و در مجموع حدود ۱۰۰۰۰ شغل در مجموعه این شرکت‌ها وجود دارد.

اصلانی بر اهمیت فرهنگسازی و آشنایی متقاضیان محصولات دانش‌بنیان با کیفیت و توانمندی ایران‌ساخت، تاکید می‌کند و می‌گوید: نیاز مبرم امروز شرکت‌های دانش‌بنیان این است که صاحبان صنایع و مدیران، به این باور برسند که محصول دانش‌بنیان ایران‌ساخت کارآمد و دارای کیفیت هم‌پای نمونه‌های خارجی است. هنوز هم با وجود دستاوردهای بسیار ارزشمند در این صنعت، هستند مدیرانی که اسامی و برندهای خارجی را به محصول دانش‌بنیان ساخت داخل ترجیح می‌دهند.

پایان پیام/۲۴

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات