چالش‌های صنعت دانش‌بنیان پهپادی شناخته شد

چالش‌های صنعت دانش‌بنیان پهپادی شناخته شد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، نشست «بررسی چالش های شرکت‌های حوزه پهپاد» با هدف رفع مشکلات موجود بر سر راه توسعه این شرکت ها و استفاده بیشتر از ظرفیت آنها در صنعت پهپادی برگزار شد.

در این نشست که نمایندگانی از شرکت های فعال حوزه پهپادی حضور داشتند، محمد صاحبکار رییس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، با اشاره به مراحل دانش بنیان شدن شرکت ها، گفت: ما در معاونت علمی و فناوری لیستی از فناوری ها و محصولات هر حوزه به نسبت میزان پیچیدگی و میزان رفع نیازهای هر صنعت تهیه کرده ایم و محصولات و خدمات تولیدی شرکت ها را بر اساس این لیست می سنجیم.

وی افزود: این لیست توسط خبره ترین های هر حوزه تهیه شده است و به صورت آنلاین در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دسترس همگان قرار دارد. شرکت ها برای دانش بنیان شدن باید این لیست را مطالعه کنند تا مشخص شود که محصول آنها در درجه چندم پیچیدگی و های تک بودن قرار دارد.

به گفته صاحبکار، شرکت هایی را به عنوان دانش بنیان می پذیریم که محصول تولیدی آنها جزء محصولات با فناوری بالا و مبتنی بر تحقیق و توسعه( R ;D ) باشد. طرح های ارائه شده توسط ارزیاب ها بررسی می شود و در صورت پذیرش به این شرکت ها عنوان دانش بنیانی تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴ هزار و ۵۷۶ شرکت دانش بنیانی در کشور ثبت شده است. البته ما از انتقادات و پیشنهادات شرکت ها برای ایجاد تغییرات در فرآیند پذیرش دانش بنیان شدن استقبال می کنیم.


رییس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه درباره نحوه پذیرش شرکت های فعال پهپادی در حوزه دانش بنیان، گفت: محصول این شرکت ها در دو زمینه الکترونیک و مکانیک باید ارائه و توسط ارزیابان بررسی شود؛ اگر محصول مورد نظر تایید شد، این شرکت دانش بنیان می‌شود.


بیش‌تر بخوانید:

* دانش‌بنیان؛ پر پرواز پهپادها

* ۷ دستاورد پهپادی ایران‌ساخت رونمایی شد


راه‌اندازی صندوق‌ پژوهش و فناوری حوزه پهپادی ضروری است

سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست، با اشاره به وجود صندوق‌های پژوهش و فناوری در کشور، گفت: شرکت هایی که هنوز دانش بنیان نشده اند می توانند از تسهیلات ارائه شده توسط این صندوق ها استفاده کنند.

وی افزود: صندوق های پژوهش و فناوری به صورت تخصصی و استانی راه اندازی شده اند. به طور مثال یک شرکتی که در حوزه دارو فعالیت می کند می تواند از تسهیلات صندوق پژوهش و فناوری که به صورت تخصصی در این حوزه راه اندازی شده است، استفاده کند.

به گفته ملکی فر، در صورت تمایل شرکت های فعال حوزه پهپادی به راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری ویژه پهپادی این صندوق تاسیس می شود تا شرکت هایی که هنوز دانش بنیان نشده اند بتوانند از تسهیلات و وام های ارائه شده این صندوق استفاده کنند.

در این نشست تخصصی، شرکت های دانش‌بنیان و خصوصی که در حوزه پهپادی کشور فعالیت می کنند درباره مشکلات و معضلات خود مطالبی ارائه کردند و به صورت رو در رو با آن‌ها به گفت‌وگو نشستند.

پایان پیام/۲۳


اخبار مرتبط:

* رویداد ارائه توانمندی‌های کشور در فناوری‌های نوین پهپاد برگزار می‌شود

* اولین نشست مشترک بخش‌های دولتی و خصوصی دانش‌بنیان با حضور تمامی ارگان‌های بهره‌بردار خدمات پهپادی


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات