بازی‌های دیجیتالی به مثابه دارو برای کودکان اوتیسم

«اوتیسم» نوعی اختلال در ارتباط و خوددرماندگی است. دیدن حرکات تکراری (دست زدن) یا مقاومت در مقابل تغییر در آنها دیده می شود. درمان قطعی برای آن وجود ندارد. اما با دارو می توان به بهبود کمک کرد.

اکنون روش‌های دیگری علاوه بر دارو درمانی برای بهبود وضعیت بیماران مبتلا به اوتیسم در حال توسعه است. کودکان اوتیسمی نیاز دارند انواع مختلفی از تعاملات را آموزش ببینند، که می تواند شامل فعالیت‌های ساده مانند مسواک زدن، ظرف شستن نیز باشد. یک کودک با درک ضعیف و مهارت‌های ارتباطی پایین می‌تواند در انجام بعضی فعالیت‌ها نا امید شود.تولید بازی‌های دیجیتالی راهکاری است که به کمک آن می توان به ارتقا و تقویت مهارت ها در این بیماران کمک کرد.

محققان با راه اندازی یک استارتاپ مستقر در مرکز رشد دانشگاه تربیت مدرس مشغول فعالیت در این زمینه هستند. آنها تا کنون ۳ بازی در ۳ سطح مختلف برای این بیماران طراحی کرده اند.

"بازی های رومیزی برای کودکان مبتلا به اوتیسم را به صورت الکترونیکی بازسازی کردیم. در این صورت دسترسی به بازی در خانه نیز امکان پذیر است و از سویی امکان ارزیابی توسط کمک درمانگر نیز وجود دارد."

حورا تجریشی مدیر این استارتاپ با بیان این مطلب ادامه داد: درگیری اعضای خانواده نیز در این بازی های دیجیتالی هدفمند شاهد هستیم. همچنین می توان بازی ها را برای هر کودک شخصی سازی کرد تا مراحل بهبود سریع تر طی شود. با این بازی ها علائم بیماری رو به سوی بهبود می روند. یعنی باعث افزایش تمرکز، افزایش برقراری ارتباط و افزایش شناخت حالات عاطفی در بیماران می شود.

به گفته تجریشی، درمانگر در این شیوه فعالیت بیمار را رصد می کند و به او امتیاز می دهد. اگر بیمار ارتقا داشته باشد وارد مرحله بعد و بازی دیگر می شود. در حال حاضر ۳ بازی در ۳ سطح تولید کردیم و تا پایان سال و نیمه اول سال آینده آن به ۱۰ بازی افزایش می دهیم.

وی با بیان این‌که این بازی های تولید شده توسط این استارتاپ بیمار را کنترل می کند و همچون دارو برای آن است، گفت: بازی هایی برای این منظور در بازار وجود دارد. اما بر مبنای نیاز کودک نیستند و تیم مشاوره و روانشناس در اغلب آنها حضور نداشته است. همچنین این بازی ها بازخوردی برای خانواده ها ندارد.

تجریشی همچنین بیان کرد: ما تعامل خوبی با مرکز فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم و در فراخوان نوپای همگرای شرکت کردیم. حضور در دوره پیش شتابدهی این مرکز فرصتی را فراهم کرد تا رشد کنیم و بازارسازی خوبی برای محصول خود داشته باشیم.

گزارشی از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۲۵


اخبار مرتبط:

* راهکار علوم شناختی برای درمان بیماران اوتیسمی

* ژن‌درمانی، روشی موثر برای درمان بیماری اوتیسم

* تهران؛ نبض تحولات اکوسیستم بازی‌های دیجیتال


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات