همهچیز درباره شرکت تولید نرمافزارهای مالی پارمیس که بیش از ۵۰۰ هزار کاربر در ایران و چندین کشور دیگر دارد / حرکت روی لبه فناوری
است که در زمینه طراحی و تولید نرمافزارهای حسابداری و مالی فعالیت میکند؛ تولید انواع محصولات کاربردی برای صدها هزار کاربر و تلاش برای حضور در بازارهای معتبر بینالمللی، خلاصه تمام موفقیتهایی است که ۱۷ سال بعد از تاسیس پارمیس به دست آمده است. آن موقع حتی بانکها هم از کامپیوتر استفاده نمیکردند، اما در مغازه برادرانم یک دستگاه کامپیوتر برای انجام کارهای مالی و حسابداری وجود داشت. شرکت پارمیس چهار محصول در زمینه حسابداری و مالی تولید کرده که بین ۱۳۰ تا ۵۰۰ هزار کاربر از آنها استفاده میکند؛ خروج از مرزهای نرمافزاری ایران و رسیدن به بازارهای اروپا و استرالیا، هدف این روزهای پارمیس است و کیفیت و توسعه محصولاتش منطبق با آن پیش میرود. آن اولین پروژهای بود که انجام دادم و همین باعث شد در زمینه برنامهنویسی خیلی زود به خودباوری برسم.» این تجربه مرجانی باعث شده ورود نیروهای تازهنفس به شرکت پارمیس هم با سختگیری همراه نباشد؛ هرچند تخصص در حوزههای نرمافزاری مانند تحلیل نرمافزار، برنامهنویسی، پشتیبانی، مارکتینگ و… شرط اول است.» «از خانه کوچک تا کارخانه بزرگ؛ با نرمافزارهای مالی پارمیس»؛ این شعار شرکت پارمیس است که مرجانی آن را خیلی بزرگ توصیف میکند و میگوید: «تولید نرمافزار، توسعه و پشتیبانی آن خیلی کار پیچیدهای است، در نتیجه بیشتر شرکتها سعی میکنند تنها روی یک بخش از بازار تمرکز کنند؛ اما شرکت پارمیس اکثر بخشهای بازار را تحت پوشش قرار داده است.» مهمترین کاربرد این نرمافزار، مدیریت مالی شخصی و خانوادگی است که به شکل کاملا رایگان عرضه میشود و در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار کاربر فعال در سراسر دنیا دارد. رایگانبودن پارمیس همراه، ریشه در یک تفکر بلندمدت دارد که مرجانی آن را در عمل به «مسئولیت اجتماعی» و «فرهنگسازی» خلاصه میکند و میگوید: «در گذشته فرهنگ استفاده از نرمافزار وجود نداشت و جامعه در مقابل پذیرش آن مقاومت میکرد؛ با وجود اینکه در سالهای اخیر تفاوتهایی در فرهنگ مدیریت کسبوکار رخ داده است، اما با این حال باز هم مقاومتهایی در استفاده از نرمافزارهای مالی در کسبوکارها دیده میشود؛ زیرا همیشه برای ترغیب مردم به استفاده از یک محصول مناسب و کاربردی، نیاز است تا فرهنگسازیهای لازم انجام شود. این دو عامل باعث شد شرکت پارمیس، نرمافزار پارمیس همراه را به شکل رایگان در اختیار همه افراد جامعه قرار دهد.» این در حالی است که حدود ۶۹ درصد ایرانیها از موبایل هوشمند استفاده میکنند و قابلیت نصب و استفاده از نرمافزارهای مالی و بانکی را دارند. تمرکز این نرمافزار بر کسبوکارهایی است که دارای کارمندان کمی بوده و گاهی بیشتر فعالیت مالی توسط مدیر آن انجام میشود. این مجموعه بهعنوان اولین و تنها شرکت نوآور ایرانی، اپلیکیشنهای فروش خود را بهطور همزمان بر بستر سیستمعاملهای اندروید، ویندوز و آیاواس تولید و عرضه کرده و با ارائه این تنوع، انعطاف وسیعی را در انتخاب دستگاههای سختافزاری به کاربر میدهد؛ بهطوری که در یک فروشگاه همزمان میتوان از کارتخوان اندرویدی و صندوقهای فروش ویندوزی استفاده کرد. مرجانی میگوید: «این نرمافزار یکی از محصولات پرچمدار شرکت است و تلاش میکنیم در این حوزه، رهبر بازار شویم. در این رقابت اما پارمیس موفق شده سهم مناسبی از بازار داخلی را در بخشهای مختلف کسب کند. مدیرعامل شرکت پارمیس، فرایند تولید نرمافزار در ایران را سنتی میداند و میگوید: «سنتی به این معنا که فارغ از استانداردها، کد نوشته میشود و بعد از تست روانه بازار میشود. پارمیس جزء معدود شرکتهایی است که از فرایند تست اتوماتیک استفاده میکند؛ یعنی برای هر بخشی که در نرمافزارهای ما کد نوشته میشود، برای تست آن نیز کدهایی نوشته میشود که فرایند تست کدهای نوشتهشده را بهصورت اتوماتیک بر عهده خواهند داشت. کیفیت تولید نرمافزار در دنیا چند گام از ایران جلوتر است؛ به همین دلیل الگوبرداری از نرمافزارهای آنها به یک پیششرط برای موفقیت تبدیل شده است. آمارها نشان میدهد ۱۰ درصد تقاضای انتخاب رشته در پنج سال اخیر مربوط به رشته حسابداری بوده، با این حال حرکت به سمت حسابداری نوین و استفاده روزافزون از نرمافزارهای مالی باعث شده آینده شغل حسابداری مورد بحث قرار بگیرد و این سوال مطرح شود که آیا در چند سال آینده، حرفهای به نام حسابداری وجود خواهد داشت یا خیر؟ کوئیکن اولین نرمافزاری است که برای مدیریت مالی شخصی در دنیا طراحی و ارائه شد. این نرمافزار پس از گذشت ۳۴ سال از اولین رونمایی، همچنان با قدرت به کار خود ادامه میدهد و سهم گستردهای از بازار مدیریت مالی شخصی در دنیا را دارد. مدیرعامل شرکت پارمیس معتقد است نرمافزارهای مالی، حجم کار غیرتخصصی حسابدارها را کاهش میدهد، اما آنها را حذف نمیکند؛ بلکه آنها را به انجام امور تخصصی وامیدارد. مرجانی میگوید: «تا چند سال پیش همه فکر میکردند کار حسابدار، مثلا صدور سند است، اما حالا هر فردی میتواند این کار را با استفاده از نرمافزار انجام دهد. فرایندهای مالی در کسبوکارهای مختلف تقریبا شبیه هم است؛ گزارش انبار، صدور فاکتورها و… در تمام کسبوکارها وجود دارد، اما در این بین اصنافی هم هستند که تفاوتهایی نسبت به سایرین دارند. برخی کسبوکارها خیلی بزرگاند، اما فرهنگ استفاده از نرمافزار به همان نسبت در آنها رشد نکرده است. مثل سوپرمارکتیها که تعدادشان خیلی زیاد است، اما خیلی کم دیده میشود که از کامپیوتر و نرمافزار برای مدیریت کسبوکار خود استفاده کنند. مدیرعامل شرکت پارمیس به فروشگاههای اینترنتی که در سالهای اخیر با اقبال عمومی روبهرو شدهاند نیز اشاره میکند و میگوید: «این فروشگاهها یکی از همان مواردی است که فرهنگ خرید آنلاین روی آن تاثیر بسیاری دارد. گروه دوم مجموعههایی هستند که فروشگاههای بزرگی دارند و توانستهاند با طراحی اختصاصی فروشگاه اینترنتی خود، وارد فضای فروش آنلاین شوند، اما در این بین جای کسبوکارهای کوچک و متوسط خالی مانده که علت اصلی آن هزینه بالا و پیچیدگی راهاندازی فروشگاه اینترنتی است. یعنی به شکل دستی کالاها را در فروشگاه اینترنتی معرفی میکنند، موجودیها را دستی وارد و بعد از خرید، فاکتور را در نرمافزار حسابداریشان ثبت میکنند؛ به عبارت دیگر دوبارهکاری انجام میشود، اما پارمیس این دو موضوع را با هم دیده است.» مرجانی به فروشگاه اینترنتی پارمیس اشاره میکند و ادامه میدهد: «این محصول بهعنوان زیرسیستم در مجموعه نرمافزارهای پارمیساستار وجود دارد و بهصورت یکپارچه با زیرسیستمهای انبار، بازرگانی، حسابداری و… ارتباط دارد و عملا هیچگونه دوبارهکاری برای کاربر وجود نخواهد داشت و در عین حال دارای هزینه مناسب نیز هست.» پشتیبانی تماموقت از مهمترین نقاط قوت پارمیس است که مرجانی درباره آن میگوید: «یک شرکت زمانی میتواند محصولات خود را توسعه بدهد که فاصلهاش با مشتری کمتر از یک کلیک باشد. یک مورد تلفن است؛ مرکز تماس پشتیبانی پارمیس تماسها را دریافت میکند و بخش پشتیبانی آنلاین نیز وجود دارد که بهطور مثال، برای پارمیس همراه ۹۹ درصد پشتیبانی شرکت از این طریق انجام میشود. امکان وقوع کلاهبرداری و سوءاستفاده در نبود نرمافزارهای حسابداری و مالی وجود دارد؛ این چالش اما با تولد این قبیل اپلیکیشنها تا حدود زیادی برطرف شده است. مثلا در نرمافزارهای این شرکت زیرسیستمی وجود دارد که کار آن فقط رصد فعالیتهای انجامشده کاربران است. بعضا اتفاق افتاده که از فناوری مایکروسافت برای تولید محصول استفاده کردهایم، اما خود این شرکت بعد از دو سال، همان فناوری را منسوخ کرده و به قول معروف دست ما در پوست گردو مانده است. پارمیس ادعا دارد که سردمدار استفاده از فناوریهای نوین در تولید نرمافزارهای مالی است؛ به همین دلیل قبل از اینکه محصولی به بازار بیاید، خودمان وارد این عرصه جدید میشویم.» مرجانی به چالش کمبود نیروی متخصص هم اشاره میکند و ادامه میدهد: «سیستم دانشگاهی ایران به شکلی نیست که افراد بعد از فارغالتحصیلی بتوانند بهراحتی وارد بازار کار شوند، به همین دلیل دانشجوهای حوزه نرمافزار باید همزمان دورههای آموزشی خارج از دانشگاه را هم بگذرانند.» حضور در بازارهای جهانی و رقابت با شرکتهای معتبر بینالمللی در زمینه طراحی نرمافزارهای مالی و حسابداری، مهمترین هدف شرکت پارمیس است. مرجانی میگوید: «یکی از دلایلی که از نمونههای خارجی الگوبرداری میکنیم و تولیداتشان را مورد بررسی قرار میدهیم، تلاش برای ورود به بازارهای بینالمللی است. مدیرعامل شرکت پارمیس میگوید بخش زیادی از فعالیت و انرژیشان را روی صادرات نرمافزار قرار دادهاند: «تمرکز ما روی کشورهای همسایه نیست، اما مثلا چون افغانستان از نظر فاصله به ایران نزدیکتر است و همزبان نیز هستیم، بهعنوان اولین مقصد بینالمللی ما انتخاب شد.
متن کامل خبر در سایت راه پرداخت
نظرات