ایران محور پیشتازی جهان اسلام در «فناوری‌های آینده‌ساز» است

ایران محور پیشتازی جهان اسلام در «فناوری‌های آینده‌ساز» است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم از ظرفیت کشورهای جهان اسلام برای توسعه پایدار با همکاری در حوزه فناوری‌های آینده‌ساز گفت و آمادگی ایران را به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده دانش در جهان اسلام و قدرتی برتر در حوزه فناوری‌های پیشرفته و اکوسیستم دانش‌بنیان، با کمک جوانان خلاق برای رونق و گسترش این همکاری‌ها یادآوری کرد.

در پیام معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری خطاب به دانشمندان و مسئولان حاضر در آیین اختتامیه جایزه مصطفی آمده است:

«به توفیق الهی و با عنایت پیامبر دانش و نور(ص)، بار دیگر مفتخر شده‌ایم تا از سرمایه‌های امت علم‌دوست و وارسته تجلیل کنیم. اکنون جشنی برپا ساخته‌ایم تا دانشمندان فرهیخته دنیای اسلام را بیش از پیش، بر صدر بنشانیم و از ایشان الگویی شایسته بسازیم برای تعالی علم و فناوری در سرزمین‌های اسلامی. چرا که نیک می‌دانیم، همراهی بشریت با رحمت و رافت مسلمانی و دانش‌مداری اسلامی، مسیری درخشان را در راه ارتقاء رفاه فراهم خواهد ساخت.

خانم ها! آقایان! فرهیختگان گرامی

اینک زمان یادآوری است؛ یادآوری دوران طلایی علم. دورانی که دانشمندان بلاد اسلام، با تکیه بر ارزش‌های دینی شان، جان جهان را روح تازه‌ای بخشیدند؛ روح صلح و رحمت و برابری. آنچه آموختند، آموزاندند و آنچه کاشتند، به تساوی تقسیم کردند.

خانواده‌ی علم و فناوری امت اسلامی که در سراسر آفرینش و در میان همه ملت ها و جوامع، جای خود را باز کرده است، سفیران و منادیان حقیقت‌جویی هستند که مهربانی را سرلوحه دانش و پژوهش کرده‌اند. مسلمانان در دیار مسلمانی، میزبان گشاده دستی برای پژوهندگان ادیان دیگر بوده‌اند و در دیار دیگران، میهمانانی قدرشناس و دانشمندانی مفید برای بشریت. پس آن‌چه که امروز مهیاست، برساختن روزگاری در ادامه همان دوران طلایی است.

بر همین اساس است که مسلمانان و شهروندان جهان اسلام به درستی می دانند بازگشت به دوران درخشان گذشته در حوزه علم و فناوری، با تغییر رویه‌های موجود در نظام کشورداری میسر است. و مهم‌تر آنکه، می‌باید به نیروی انسانی خلاق، جوان و بی‌نظیری که در اختیار دارد، ارج و بهایی فراتر از گذشته، اعطا کند. بنابراین حضور تاریخ‌ساز این نسل جوان در حوزه‌های علم، فناوری و کارآفرینی، هنگامی محقق می‌شود که تغییراتی اساسی در فرهنگ و نظام کسب و کار و علم و فناوری روی دهد.

حضار گرانمایه!

پیشرفت و تعالی، ذات اسلام و مسلمانی‌ست. کشورهای اسلامی باید بدانند در صورتی پیشرفت خواهند کرد که از نوآوری‌های نسل جوان‌شان حمایت کنند و محیط امنی برای بروز این نوآوری‌ها در اختیار ایشان قرار دهند.

اینک در دورانی به سر می بریم که حرکت چرخ های توسعه دنیای غرب، به کندی و کاستی گراییده است. جماعت شان، پیر شده و انگیزه هایشان، رنگ باخته است. اما امروز می بینیم که دنیای اسلام، با وجود همه فتنه های وارداتی و جنگ های استعماری که بر دامان اش، افتاده، همچنان تاثیرگذار است و جوان و امیدوار. در پس قرن ها دوری از دوران طلایی علم، تسلیم دسیسه ها و ناملایمات نشده است و هنوز هم، پا در میان عمل دارد و دست بر آتش تدبیر. در چنین شرایطی، راهکار اصلی ارتقا و خیزش دوباره جهان اسلام، بهره مندی از سرمایه‌های فکری و آموزش مناسب نیروی انسانی جوان است. هر جا که جوان حضور دارد، نشاط و سرزندگی و ارتباط راهگشا نیز حاکم خواهد بود. امت اسلامی با جانمایی شایسته این گنج بی پایان خود؛ یعنی نیروی انسانی جوان، می تواند راه رابطه علمی کشورهای اسلامی را پررونق و شکوفا کند. تبادلات علمی بین کشورهای اسلامی به مانند پل‌های سترگ و برقراری است که با جابجایی دولت‌ها و طوفان‌های بزرگ سیاسی در جامعه جهانی پابرجا باقی می‌ماند و سبب نزدیکی روزافزون ملت‌های اسلامی خواهد شد.

حاضرین ارجمند!

امروز گرد هم آمده ایم تا اهدای جایزه ای را جشن بگیریم که همچون نام صاحب آن، مهر و دوستی را به همراه دارد. جایزه علمی و فناوری «مصطفی»(ص) بهانه ای‌ست مقدس برای کنار هم نشاندن امتی که ناروا و به اجبار، چندصباحی از هم دور افتاده اند. ما باور داریم که جهان اسلام، لیاقتمندانه می تواند بر صدر دنیای دانش جلوس کند و مومنانه و فروتنانه، جمله آدمیان را به گرد نورانیت مهرش فرا بخواند و در فناوری‌های آینده ساز (Disruptive technology) ، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، کلان داده، فناوری فضایی، زیست فناوری، نانو، سلول های بنیادی، فناوری های همگرا و... سرآمد شود.

این جایزه قابل توجه، پاسداشت شایستگانی است که با نقش‌آفرینی در توسعه‌ی مرزهای دانش برای رفاه عمومی، همتی شایسته را در ایفای مسئولیت‌هایی اجتماعی تصویر می‌کنند و نمادی درخور از عالِمی ارزشمند را در اجتماع فراهم می سازند. ما با اعطای جایزه جهانی مصطفی(ص) به‌عنوان یکی از نمادهای مهم شایستگی و برتری علمی و فناوری در سطح جهان تجلیل می کنیم تا ضمن توسعه علم و فناوری، ارزش‌های والای انسانی و بشری، همچنان رواج یابد و رفاه، امنیت و سلامت در جهان هستی تضمین شود.


خانم ها! آقایان!

در پایان یادآوری می کنم که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده دانش در جهان اسلام و قدرتی برتر در حوزه فناوری‌های پیشرفته و اکوسیستم دانش‌بنیان، با تکیه بر جوانان اندیشمند و خستگی‌ناپذیرش، امروز به یکی از پتانسیل­های جهان اسلام تبدیل شده است و در بسیاری از زمینه های تولید علم همچون پزشکی، فنی و مهندسی، صاحب آمارهای درخشان بین المللی است که به عنوان عضوی از جهان بزرگ اسلام، افتخارآفرین است. جوانان دانشمند و کارآفرینان موفق ما می­توانند به‌خوبی در تبادل با کشورهای اسلامی به توانمندسازی آن­ها یاری رسانند و دست برادری اش را گرم تر از گذشته در دستان امت اسلامی بفشارند.

جمهوری اسلامی ایران، با همت جوانان توانمندش، توانسته است در عرصه علوم نوین و پیشرفته همچون نانو، زیست فناوری و سلول های بنیادی، با قدرت های غربی، برابری کند یا در برخی موارد از آنان نیز پیشی بگیرد. این افتخار و جایگاه نه با تکیه بر نفت و منابع زمینی، بلکه با اتکا به نیروی انسانی و ایمانی کسب شده است و همین الگو می تواند در سراسر جهان اسلام به کار گرفته شود و ثمرات شیرین به کام مسلمانان بنشاند. اقتدار اسلامی که بر پایه انسانیت و شرافت انسانی بنا شده است، با همکاری علمی و دانشی همه مسلمانان، در همه جهان برقرار و تسری خواهد یافت. با امید رسیدن به آن روز دلنشین که دور نخواهد بود، موفقیت همگان را از خداوند متعال خواستارم.


والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

آیین اختتامیه سومین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی(ص)با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی برگزار شد.

در این دوره جایزه، اندیشمندانی از ایران و ترکیه گوی سبقت را از دیگران ربودند و به عنوان دانشمندان برتر سومین جایزه مصطفی معرفی شدند.

این جایزه ۵۰۰ هزار دلاری به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد و هر دوسال یکبار با هدف اعتلای علم و فناوری در میان کشورهای مسلمان برگزار می شود.

سال ۹۱ پیشنهاد برگزاری جایزه‌ای برای معرفی و تقدیر از برترین فعالیت های علمی و فناوری در سطح کشورهای اسلامی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه شد و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این جایزه، هر دو سال یکبار به تاثیرگذارترین اثر علمی جهان اسلام تعلق می گیرد.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات