استارتاپ‌های سودآور علوم انسانی در حال افزایش است

استارتاپ‌های سودآور علوم انسانی در حال افزایش است

سجادی نیری با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه نوآوری علوم انسانی، گفت: تا کنون دو مرکز نوآوری در حوزه علوم انسانی راه اندازی شده است و خوشبختانه در عمل دیده شد که چه استارتاپ‌های خوبی در این دو مرکز،رشدکرد.به ویژه مرکز مستقر در دانشگاه علامه طباطبایی توانست عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز در ادامه گفت:این مسئله خود نشان دهنده این موضوع است که چه پتانسیل بالایی در این زمینه وجود دارد و می توان بر روی علوم انسانی بسیار بیش از اینها کار کرد. همچنین امیدهای زیادی وجود دارد که مرکز نوآوری مستقر در دانشگاه امام صادق (ع) بتواند مفاهیمی مانند صنایع خلاق و فرهنگی و فناوری های نرم را هر چه بیشتر نهادینه سازد.

وی افزود: با توجه به نقشی که این دانشگاه در تامین کادر مدیریتی در کشور ایفا می کند، این نقش آفرینی می تواند دو چندان نیز باشد.خوشبختانه، مدیریت جدید دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر حسینعلی سعدی به موضوع زیست بوم های نوآورانه، بسیار توجه دارند. به همین خاطر امیداور هستیم که با کمک این بزرگواران، قدم‌های مثبتی در زمینه علوم انسانی و صنایع خلاق و فرهنگی بر داریم.

نیری با اشاره به ظرفیت های در دسترس اضافه کرد: یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت، این موضوع است که یک ظرفیت بالفعل حوزه علوم انسانی: منابع انسانی و فارغ‌التحصیلان حوزه علوم انسانی است که هم‎اکنون نیز در شرکت‌های دانش بنیان مشغول فعالیت هستند.

"در حال حاضر، قریب ۴۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که میزان فروش آنها بر اساس آمارهای اعلامی از ۹۰ هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفته است."

وی با اشاره به این آمار افزود: واقعیت این است که همه نیروی انسانی این شرکت‌ها فارغ التحصیل رشته‌های تجربی یا ریاضی نیستند، بخش قابل توجهی از این نیروها به ویژه در حوزه های مانند مارکتینگ، مدیریت منابع انسانی ( HR ) ، مالی و حسابداری، همه فارغ التحصیل علوم انسانی هستند.شاید بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد از فعالین شرکت‌های دانش بنیان، فارغ التحصیل رشته های علوم انسانی و فرهنگ و هنر هستند.

سجادی نیری با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تفهیم مفاهیم بنیادین گفت: برخی به اشتباه فکر می کنند که نیروی انسانی شاغل به کار در شرکت های « های تک » و دارای فناوری بالا، همه یا پزشک هستند یا مهندس و فارغ التحصیل رشته‌های فنی، در حالی که اینگونه نیست.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز گفت: بسیاری اوقات نیروی انسان خلاق و نوآور رشته های انسان، فرهنگی و هنر، از جمله نیروهای بسیار موثر شرکت‌های دانش بنیان هستند که به نوعی زیر سایه رشته‌های فنی پنهان مانده اند. اگر بتوانیم، سیاست گذاران مختلف در دستگاههای زیربط را متوجه این ظرفیت قابل توجه کنیم، می توان امیدوار بود که تغییر نگاه جدی در این حوزه به وجود آید.

وی در ادامه اظهار کرد: بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های فنی نیز، برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، در رشته های مانند اقتصاد و MBA ، مدیریت تکنولوژی،....... ادامه تحصیل می دهند. بی شک در دانشکده‌ها باید پوست اندازی اتفاق بیفتند و محیط‌های آکادمیک، از چرخه بی حاصل تئوری به سمت دانشگاه‌های کار آفرین و نسل سوم حرکت کنند.

نیری با اشاره به تحولات پیش رو گفت: مسئول این پوست اندازی در وهله اول، اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های هستند که بر روی کاربردی سازی، رشته های علوم انسانی و اجتماعی فعالیت می کنند و این یعنی خروجی نباید تنها کتاب باشد و مردم باید به شکل ملموس حاصل کار این مراکز اندیشه و علم را ببینند. بارها این موضوع را در جلسات مختلف به مراکز علمی و دانشگاهی گوشزد کرده ایم و خوشبختانه اکنون این درک در مراکز دانشگاهی علوم انسانی به وجود آمده است که به چاپ و نشر کتاب و مقالات اکتفا نکنند و یک محصول مفید به جامعه عرضه کنند که دارای بعد و تاثیر اقتصادی باشد.

وی افزود: برای نمونه در حوزه صنایع خلاق، انیمیشن‌های فیل شاه و شاهزاده روم که جزء اولین انیمیشن‌های صادراتی ایران هستند، به وسیله تهیه کننده ای، تهیه شده اند که فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق(ع) است.یا در مثالی دیگر، مجموعه استارتاپی ویراستاران توانسته است برای حدود ۵۰ نفر از فارغ التحصیلان رشته ادبیات شغل ایجاد کند که در این مجموعه، کار ویراستاری کتاب را انجام می دهند. یا یک استارتاپ دیگر که به وسیله یک فارغ التحصیل از دانشگاه شریف تاسیس شده، خدمات حقوقی آنلاین و با کیفیت ارائه می دهد. از این نمونه، مثال‌ها بسیار است. بسیاری از این استارتاپ‌های حوزه علوم انسانی بدون کمک دولت با فروش خدمات توانسته اند روی پای خودشان بایستند و رشد کنند.

سید محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه اظهار کرد: این تفاهم نامه از محدود تفاهم نامه‌هایی در کشور است که کار اجرایی و علمی آن قبل از امضای تفاهم نامه شروع شده است، برخی تفاهمات در سطح کاغذ و تئوری باقی می ماند، اما در این مورد بسیار خوشبین هستیم که شاهد نتایج مبارک و قابل لمسی باشیم. در موضوع خانه‌های خلاق، دو استان سیستان و بلوچستان و خوزستان به عنوان پیشگام انتخاب شده اند و امیدواریم فواید اقتصادی این طرح ها در ابتدا شامل مناطق کمتر برخوردار شود. همچنین، بسترهای آماده ای مانند صنایع دستی، باید به عنوان یکی از محورهای توسعه در این مناطق مورد توجه جدی قرار گیرد.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۳۳


اخبار مرتبط:

* برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق

* طراحی ۳۰ پکیج تسهیلاتی برای شرکت‌های خلاق

* امکان استقرار شرکت های خلاق صنایع فرهنگی در پارک ملی علوم فراهم شد


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات